• Start
  • Wiadomości
  • Port będzie codziennie sprawdzać firmy składujące węgiel

Port będzie codziennie sprawdzać firmy składujące węgiel. Kontrole nie ominą ciężarówek

Port będzie codziennie kontrolował pracę firm, które składują węgiel. A służby - policja, Inspekcja Transportu Drogowego i Straż Miejska - wrócą każdego dnia z kontrolami ciężarówek wożących surowiec. Nadal składy węglowe będą zobowiązane do polewania hałd specjalnymi płynami. To główne ustalenia po naradzie w Urzędzie Miejskim we wtorek, 9 lipca.
09.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia dwie koparki pracujące na hałdach czarnego materiału, prawdopodobnie węgla. Jedna koparka jest żółta, druga natomiast czarna. Obie maszyny są w trakcie przenoszenia materiału, co można zauważyć po ułożeniu ich łyżek. W tle widoczny jest jasnoniebieski niebo, a teren wokół koparek to rozległe, nierówne hałdy węgla
Koparki i ładowarki pracujące na hałdzie węgla w gdańskim porcie
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Kto uczestniczył w spotkaniu w magistracie?

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak i prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Dorota Pyć spotkali się w sprawie pyłu węglowego. W spotkaniu uczestniczyli także specjaliści z obu instytucji.
 
Piotr Grzelak, w imieniu prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, wyraził oczekiwanie skuteczniejszych działań.
 
- Deklarujemy pełnie wsparcie ze strony miasta, ale oczekujemy skuteczności i konkretnego planu na polepszenie sytuacji. Umówiliśmy się na kolejne spotkania, będziemy stale monitorować sytuację. Polewanie hałd z węglem wodą i specjalnymi płynami, restrykcyjne kontrole przewoźników i składów węglowych na terenie Portu będą codziennością 
- mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Pył węglowy z Portu Gdańsk. ZMPG zapowiada poprawę sytuacji mieszkańców

W naradzie udział wzięli także przedstawiciele Policji i Straży Miejskiej.

Co zadeklarowały władze portu?

Przedstawiciele obu służb zapewnili władze portu o wzmożonych kontrolach ciężarówek pod kątem zabezpieczenia plandekami przewożonego węgla.
 
Zgodnie z art. 61., punkt 5. Prawa o Ruchu Drogowym:
 
„Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.”
Na zdjęciu widzimy grupę pięciu osób siedzących przy stole konferencyjnym, biorących udział w spotkaniu. Po lewej stronie jest mężczyzna w garniturze, gestykulujący podczas rozmowy. Obok niego, z prawej strony, siedzi kobieta w czarnej bluzce, słuchająca uważnie. Następny mężczyzna ma na sobie białą koszulę, a ostatni z mężczyzn po prawej stronie, ubrany w jasnoniebieską koszulę, notuje coś w zeszycie. Na stole znajdują się różne przedmioty, takie jak szklanki, karafki z wodą, dokumenty, laptop oraz filiżanka. W tle, przez okna, widać zieleń na zewnątrz budynku, a na ścianie wisi plakat lub obrazek. Spotkanie odbywa się w dobrze oświetlonym pomieszczeniu, prawdopodobnie w biurze.
Głos zabiera Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska, po jego prawej stronie siedzi Dorota Pyć, prezes gdańskiego portu
fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
 
Dorota Pyć, prezes ZMPG, zapewniła, że firma dołoży należytej staranności w celu zminimalizowania i docelowo wyeliminowania emisji pyłu węglowego związanej z przeładunkiem węgla.
 
- Tylko w tym roku Zarząd Portu wraz z kontrahentami wydał 4 mln zł na zraszanie hałd, zamiatanie i polewanie dróg, kurtyny wodne, czy pokrywanie hałd roztworem z polimerów. Nasze służby jeszcze bardziej zintensyfikują kontrole na terenie Portu. Wzmożone działania zapewnią wyższą skuteczność tak, aby zrównoważyć istniejącą sytuację, mając na celu dobro mieszkańców i środowiska
- zapewniała prezes Portu Gdańsk. 
Zminimalizowanie wpływu pylenia węgla na życie mieszkańców dzielnic sąsiadujących z Portem jest kwestią priorytetową, dlatego władze Gdańska będą monitorowały sytuację i przyglądały się dalszym działaniom zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Oświadczenie portu z ubiegłego tygodnia

W piątek, 5 lipca, Port Gdańsk wydał komunikat, w którym napisano, że spółka jest świadoma uciążliwości związanych z emisją pyłu węglowego i rozumie mieszkańców Nowego Portu.

Zapewniamy, że nie lekceważymy tego problemu i staramy się na wszelkie dostępne sposoby minimalizować negatywne skutki przeładunku, sortowania i transportu węgla. Pozostajemy w stałym kontakcie z operatorami portowymi. Spółki zajmujące się przeładunkiem węgla mają obowiązek zraszania hałd adekwatnie do warunków pogodowych.

Port Gdańsk wymienił też kilka działań, które mają zminimalizować zjawisko pylenia:

  • czyszczone są ciągi komunikacyjne i place, a zebrane w ten sposób zanieczyszczenia są wywożone na składowiska odpadów
  • operatorzy mają obowiązek polewania wodą placów składowych - w tym celu stosowany jest preparat celulozowy i polimerowy redukujący zapylenie; na terenach portowych pracuje kilkadziesiąt kurtyn wodnych oraz armaty wyrzucające mgłę wodną
  • używana jest myjnia kół i podwozi samochodowych w pełni mobilna, pracująca w cyklu zamkniętym
  • w przypadku silnego wiatru wstrzymywane są prace przeładunkowe, a operatorzy nie mogą załadowywać węgla z dużej wysokości np. do wagonów
  • materiały, które leżą dłużej na placach są laminowane

Nowy Port. Prezydent Gdańska pisze do premiera Morawieckiego, bo przez pył węglowy trudno oddychać

Spółka poinformowała też, że import węgla do Polski przez Port Gdańsk zmalał w tym roku trzykrotnie.

oprac. RP

TV

Dobiega końca realizacja zakładu termicznej obróbki odpadów