• Start
  • Wiadomości
  • Port Lotniczy Gdańsk - bardzo dobry 2022 rok i plany bicia rekordów na rok 2023

Port Lotniczy Gdańsk - bardzo dobry 2022 rok i plany bicia rekordów na rok 2023

Blisko 4,6 mln pasażerów obsłużyło w 2022 roku gdańskie lotnisko. To ponad 112 proc. więcej niż rok wcześniej i tylko o 14,9 proc. mniej niż w najlepszym w historii ,przedpandemicznym 2019. - Jestem przekonany, że w 2023 roku pobijemy dotychczasowy rekord i osiągniemy 5,5 mln pasażerów - deklaruje Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
19.01.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
szklana ściana terminala z napisem gdańsk, na pasie przed nim stoją samoloty
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w styczniu 2023
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

 

Ilu pasażerów skorzystało z gdańskiego lotniska w 2022 roku?

Wyniki Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy za 2022 rok przedstawił w czwartek, 19 stycznia 2023, prezes spółki Tomasz Kloskowski.

W 2022 roku gdańskie lotnisko obsłużyło 4 576 705 pasażerów. To ponad 112 proc. więcej niż w roku 2021, a tylko o 14,9 proc. mniej niż w rekordowym roku 2019, kiedy z usług lotniska skorzystało prawie 5,4 mln osób. Co ciekawe, w lipcu 2022 lotnisko pobiło swój rekord wszechczasów jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ciągu jednego miesiąca -  było ich blisko 568 tysięcy.

Za nami bardzo dobry rok. Wyszliśmy z dołka. Odbudowaliśmy ruch lotniczy, który wrócił do poziomu 85 proc. rekordowego roku 2019. Jestem przekonany, że przed nami rekordowy 2023 rok i będziemy mieli najwięcej pasażerów w historii - komentuje Tomasz Kloskowski. - Najgorsze co nas spotkało to nie kryzys gospodarczy czy energetyczny, tylko pandemia i związane z nią ograniczenia wprowadzane przez państwa. Wróciliśmy na trzecie miejsce w kraju wśród lotnisk. Jesteśmy za Warszawą i Krakowem, ale przed Katowicami, co nas bardzo cieszy. 

Wielki powrót do latania! Lipiec wszechczasów na gdańskim lotnisku

Port Lotniczy Gdańsk. Prawie 3,5 mln pasażerów w tym roku i dobre prognozy na przyszłość

wykres ukazujący liczbę pasażerów gdańskiego lotniska w latach 2010 - 2022
wykres ukazujący liczbę pasażerów gdańskiego lotniska w 2022 roku z podziałem na miesiące i porównaniami do analogicznych miesięcy poprzednich lat

Siatka połączeń lotniczych z Gdańska

Siatka połączeń, z których można było skorzystać w minionym roku w Gdańsku obejmuje 88 lotnisk - dokładnie tyle, ile było ich w rekordowym 2019 roku , ale - jak zastrzega Tomasz Kloskowski, nie jest to jeszcze siatka stabilna.

- Rynek wciąż jest jeszcze trochę popandemiczny, więc siatki połączeń nie są jeszcze stabilne. Często pojawiają się nowe kierunki, ale znikają równie szybko, jak są ogłaszane. Przewoźnicy niskokosztowi otwierają się też na nowe rynki, jak na przykład Rumunia. A ponieważ dysponują ograniczoną liczbą samolotów, żeby gdzieś się pojawić, od kogoś muszą zabrać. U nas też jeszcze z pewnością połączenia będą znikać, też jesteśmy elementem tej walki konkurencyjnej - tłumaczy.

mężczyzna w średnim wieku
Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy mówi o wynikach osiągniętych przez spółkę w 2022 roku
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Dokąd lataliśmy najchętniej z Gdańska w 2022?

W 2022 roku najczęściej wybierane przez pasażerów kierunki lotów z Gdańska to:

  1. Londyn(384 383)
  2. Oslo (329 716)
  3. Sztokholm (267 551)
  4. Warszawa (208 875)
  5. Kopenhaga (201 557)
  6. Amsterdam (139 947)
  7. Goteborg (105 294)
  8. Bergen (105 104)
  9. Hamburg (104391)
  10. Kraków (104 369)

- Pierwsze sześć lotnisk wśród dziesiątku najczęściej wybieranych to huby lotnicze, co świadczy o ciągłym rozwoju rynku i dobrym połączeniu Gdańska z Europą i światem - zwraca uwagę Tomasz Kloskowski.

Linie lotnicze latające z Gdańska

Liderem w przewozach regularnych pasażerów w 2022 roku była linia lotnicza Ryanair, która objęła 41,2 proc. gdańskiego rynku. Na drugim miejscu był Wizz Air - 39,4 proc.. Pozostałe loty obsługiwały linie lotnicze: LOT, Lufthansa, KLM, Norwegian, SAS, Finnair, Eurowings i SWISS.

wykres kołowy ukazujący udział linii lotniczych w obsłudze lotniska w Gdańsku

 

Loty charterowe z Gdańska

W segmencie lotów czarterowych, typowo urlopowych, Grecja straciła wiodącą w 2019 roku pozycję (z 122,3 tys. turystów na 91 tys.), zyskały za to Egipt i bezkonkurencyjna Turcja (patrz wykres poniżej). 

wykres kołowy ukazujący rozkład kierunków lotu charterowego z gdańska

- Egipt i Turcja są atrakcyjne cenowo, a poza tym obydwa kraje w czasie pandemii należały do najbardziej elastycznych jeśli chodzi o obostrzenia - przypomniał prezes Portu Lotniczego. 

Jeśli chodzi o kierunki egzotyczne obsługiwane przez touroperatorów, w ubiegłym roku falstart zaliczyła oferta wakacji z Gdańska na Dominikanie. Z egzotyki pozostał Zanzibar.

- Dla firm obsługujących egzotyczne kierunki turystyczne ważny jest nie tylko popyt, ale także dostępność do odpowiednich samolotów i inne  zmienne - tłumaczy Tomasz Kloskowski. - Oczekujemy, że będą jeszcze takie połączenia, nawet mamy już zapowiedź kolejnego, ale podchodzimy do nich ostrożniej, oczekujemy, że będzie to rozwój bardziej organiczny.

Operacje lotnicze w Gdańsku w 2022 roku

W 2022 roku na gdańskim lotnisku było w sumie 43 987 operacji lotniczych, o 50,1 proc. więcej niż w 2021 i tylko o 10 proc. mniej niż w 2019 roku.

wykres słupkowy ukazujący liczbę operacji lotniczych z gdańskiego lotniska

 

Rekordowy 2022 w zakresie obsługi ruchu cargo

Jeśli chodzi o obsługę towarów na gdańskim lotnisku, ich ilość w 2022 roku była rekordowa. Wyniosła 10 189 ton cargo, o 11,1 proc. więcej niż w 2021 roku i aż o 47,9 proc. więcej niż w 2019.

wykres słupkowy ukazujących obsługę ładunków / cargo w latach 2010 - 22 na gdańskim lotnisku

Wyniki te obrazują generalny rozkwit firm kurierskich, który nastąpił podczas pandemii. Warto zwrócić uwagę, że ilość ładunków cargo między rokiem 2019 a 2022 zwiększyła się o blisko połowę. 

Pracujemy nad powiększeniem baz dwóch firm kurierskich operujących z naszego lotniska - Fedex i DHL. Jeśli chodzi o drugą firmę, mowa jest o nawet trzykrotnym powiększeniu obecnej powierzchni, ale będzie to rozwój zaplanowany na kolejne kilkanaście lat

- zdradza Tomasz Kloskowski i przypomina, że w ruchu cargo na lotnisku nie warto patrzeć na samą wagę, ponieważ samoloty przewożą przede wszystkim cenną drobnicę (np. chipy czy karty telefoniczne).

Jakie zyski wypracował Port Lotniczy Gdańsk w 2022 roku?

Port Lotniczy Gdańsk osiągnął w 2022 roku prawie 23 miliony zł zysku netto (22 809 tys. zł). To duży skok w porównaniu do 2021 roku, zakończonym z  -2,4 mln zł straty (-2 436 tys. zł). Zysk ze sprzedaży w 2022 to prawie 28,5 mln  (28 442 tys. zł), rok wcześniejszy zamknięto stratą w wysokości prawie -14,5 mln zł (-14 488 tys. zł).

Ważnym projektem lotniska, rozpoczętym w ubiegłym roku jest budowa Airport City Gdańsk. Pierwszy biurowiec został oddany do użytku w maju ubiegłego roku, obecnie 60 proc. powierzchni biurowej ma już najemców. Spółka planuje zapełnić jego przestrzenie w pełni do końca 2023 roku i rozpocząć wtedy budowę kolejnego zaprojektowanego obiektu. 

Airport City Gdańsk. Pierwszy ultranowoczesny biurowiec Alpha oficjalnie otwarty

Lotnisko nie spuściło z tonu w pandemicznych latach, ani w roku ubiegłym, niezmiennie przeznaczając na sponsoring kultury i sportu 3 mln zł.

Port Lotniczy Gdańsk. Powstał nowy hangar dla lotnictwa ogólnego i biznesowego

wykres słupkowy wyników finansowych netto gdańskiego lotniska w latach 2010 - 22

Port Lotniczy Gdańsk powiększa się. Nowy pirs Terminalu T2 oficjalnie otwarty

Warto dodać, że oddany do użytku w połowie 2022 roku zachodni pirs terminalu T2 pozwala gdańskiemu lotnisku na obsługę nawet 9 mln pasażerów rocznie. Na razie Tomasz Kloskowski zapowiedział, że w 2023 roku padnie nowy rekord w tym zakresie - 5,5 mln (obecny najlepszy wynik to 5,3 mln pasażerów w r. 2019).

Bramki ABC już na gdańskim lotnisku. Ruszyła automatyczna odprawa pasażerów

W sezonie zimowym z gdańskiego lotniska lata 7 linii lotniczych, na 55 lotnisk

Ryanair: Aarhus, Alicante, Billund, Birmingham, Bristol, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Walencja, Wenecja, Wiedeń, Wrocław

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Barcelona El-Prat, Bergen, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Kolonia-Bonn, Kutaisi, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Mediolan-Bergamo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku, Werona;

LOT: Warszawa

KLM: Amsterdam;

SAS: Kopenhaga;

Lufthansa: Frankfurt, Monachium;

Norwegian: Bergen, Oslo-Gardermoen.

W sezonie wiosenno-letnim liczba połączeń z Gdańska zwiększy się do co najmniej 85. Obecnie wiadomo, że w siatce letniej, która zacznie obowiązywać 26 marca 2023 roku, będzie 42 kierunków linii lotniczej Ryanair, 34 kierunki Wizz Air i 9 kierunków pozostałych

siedmiu linii lotniczych.

Planowana letnia siatka połączeń  z Gdańska

Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Walencja, Wenecja, Wilno, Wrocław, Zadar

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion, Kolonia-Bonn, Kutaisi, Larnaka, Leeds- Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Narwik, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Santorini, Skelleftea, Split, Stavanger, Sztokholm- Skavsta, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku; LOT: Warszawa

KLM: Amsterdam

SAS: Kopenhaga

Lufthansa: Frankfurt, Monachium

Norwegian: Bergen, Oslo-Gardermoen;

SWISS: Zurych

Eurowings: Dusseldorf.

TV

Każdy może pomóc