![]() Przystanek PKM Jasień - jeden z ulubionych wśród gdańszczan
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl
|
- Co ciekawe, tym razem największe wzrosty odnotowaliśmy na aglomeracyjnym odcinku PKM, a nie regionalnych trasach, jak to miało miejsce w poprzednich kwartalnych podsumowaniach - komentuje statystyki Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Duża w tym zasługa zmian w rozkładzie jazdy wprowadzonych właśnie w marcu, dzięki którym na terenie Trójmiasta pociągi na linii PKM zaczęły jeździć w równym takcie, a ich godziny odjazdów i przyjazdów zostały lepiej dopasowane do godzin pracy i nauki w Gdańsku i Gdyni.
Nowy rozkład i korekta dały rezultaty
Przyjrzyjmy się skutkom zmian w rozkładzie. W grudniu 2017 r. po wprowadzeniu nowego rozkładu pociągi SKM na trasie PKM z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przewiozły 152,4 tys. osób. Po marcowej korekcie rozkładu jazdy liczba pasażerów wzrosła o 25 proc. osiągając poziom 190 tys. osób.
Na regionalnych odcinkach PKM wzrost liczby pasażerów w tym samym okresie kształtował się następująco:
- Kościerzyna – Gdańsk/Gdynia – 52,7 tys. w grudniu 2017 i 60,4 tys. w marcu 2018 (wzrost o 15 proc.)
- Kartuzy – Gdańsk – 66 tys. w grudniu 2017 i 74 tys. w marcu 2018 (wzrost o 12 proc.)


- Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM z kwartału na kwartał obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r., kiedy większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni skierowaliśmy nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz - dodaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za transport. - Od tamtej pory również większość pociągów kartuskich jest dobrze skomunikowana z pociągami aglomeracyjnymi w Gdańsku Rębiechowie i z możliwości przesiadek pomiędzy nimi również korzysta coraz więcej osób.
Wicemarszałek podkreśla, że ówczesne zmiany połączone z oddaniem do użytku w grudniu 2017 r. przystankami w Gdyni i wprowadzeniem od marca równego taktu pociągów na odcinku aglomeracyjnym spowodowały tak duży wzrost liczby pasażerów PKM w samym Trójmieście.
- Dotychczas wzrosty kwartalnie wynosiły tutaj kilka, kilkanaście proc. Nigdy nie zdarzyło się, aby był to wzrost aż o jedną czwartą w skali zaledwie trzech miesięcy - przypomina Ryszard Świlski.

Wrzeszcz rządzi w PKM
Wyraźnym liderem wśród przystanków na aglomeracyjnym odcinku PKM jest Gdańsk Wrzeszcz, który już dawno stał się głównym węzłem przesiadkowym całego Trójmiasta. Aż 23 proc. pasażerów wsiadających i wysiadających z pociągów SKM relacji Gdańsk Wrzeszcz – Port Lotniczy – Gdynia Główna, korzysta właśnie ze stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz. Na drugim miejscu jest Gdańsk Port Lotniczy (13 proc.), a na trzecim Gdynia Główna (11 proc.).
Ciekawie wygląda też zestawienie pasażerów wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdynią Główną. PKM przygotowało porównanie dla obu aglomeracyjnych kierunków (Wrzeszcz – Gdynia i Gdynia – Wrzeszcz) na przykładzie dwóch marcowych pociągów jadących w godzinach porannego szczytu (patrz infografiki pod spodem).


Najwięcej pasażerów wsiada na przystankach zlokalizowanych przy dużych gdańskich osiedlach: Jasień, Kiełpinek oraz Osowa, a dla większości z nich celem podróży są dwa końcowe przystanki w każdej z relacji: Gdańsk Strzyża i Gdańsk Wrzeszcz oraz Gdynia Stadion i Gdynia Główna.
Czytaj także: