Lata 80. i wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku storpedowało, między innymi, nastroje ekscytacji i nadziei, jaką wiązano z sierpniem 1980. Z równie skomplikowaną sytuacją mieliśmy do czynienia po 1989 roku, kiedy Polacy mierzyli się z wieloaspektową transformacją obejmującą sferę polityki i systemu gospodarczego.
Żakowski przegląd “Polskie kino przełomu”, który rozpoczyna się w piątek, 31 maja 2019 r., zawiera filmy wybitnych polskich reżyserów tamtego okresu: Krzysztofa Kieślowskiego, Piotra Szulkina, Macieja Dejczera, Wojciecha Marczewskiego, Krzysztofa Krauze i Władysława Pasikowskiego. Ich obrazy, niezwykle ważne dla lat 80. i 90., wywoływały ogromne dyskusje, były punktem wyjścia dla niejednej gorącej dyskusji o współczesnych problemach.
Przed 1989 rokiem nie o wszystkim można było mówić wprost, ale autorzy najważniejszych filmów z tego okresu, starali się podejmować aktualną tematykę. Ich krytyczne komentarze stały się istotną częścią rodzimej kultury i głosem w dyskusji nad problemami państwa.
- W ramach przeglądu filmowego zatytułowanego “Polskie kino przełomu” chcemy wrócić nie tylko do tych polskich dzieł, które obrazowały moment transformacji (najbardziej wyrazistym „podsumowaniem” poprzedniego systemu politycznego pozostaje tu nagrodzona Złotymi Lwami w Gdyni ”Ucieczka z kina „Wolność” Wojciecha Marczewskiego), ale też filmów symptomatycznych dla lat 80. (“Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego czy “300 mil do nieba” Macieja Dejczera), których twórcy mniej lub bardziej jednoznacznie odnosili się do sytuacji polityczno-społecznej, czasem posiłkując się przy tym oprawą kina gatunkowego (O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji Piotra Szulkina jako jeden z ciekawszych polskich filmów science fiction) - mówi kurator Kina Żak, Paweł Biliński. - Przegląd uzupełniają utwory, z lat 90., traktujące o odzyskaniu wolności - “Trzy kolory. Biały” Krzysztofa Kieślowskiego, “Psy” Władysława Pasikowskiego i “Dług” Krzysztofa Krauzego. Każdy z nich ukazuje inny aspekt problemów zostały ukazane z innej perspektywy, dzięki czemu można owe filmy potraktować za wzajemnie uzupełniające się i będące świadectwem zmieniającej się Polski.
PROGRAM PRZEGLĄDU
31.05.2019
G.18.00 / PRZYPADEK / r. Krzysztof Kieślowski (Amator, Dekalog, Trzy kolory) / wys. Bogusław Linda (Psy, Kobieta samotna, Pan Tadeusz), Tadeusz Łomnicki (Człowiek z marmuru, Niewinni czarodzieje), Zbigniew Zapasiewicz (Barwy ochronne, Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową) / Polska / 1981 / FPFF w Gdyni 1987: Najlepsza główna rola męska, Najlepszy scenariusz / 122 min.
1.06.2019
G.18.00 / O-BI, O-BA. KONIEC CYWILIZACJI / r. Piotr Szulkin (Golum, Wojna światów – następne stulecie) / wys. Jerzy Stuhr (Amator, Wodzirej, Seksmisja), Krzysztof Majchrzak (Historia kina w Popielawach, Pornografia) / Polska / 1985 / FPFF w Gdańsku 1985: Najlepsza scenografia / 85 min.
2.06.2019
G.18.00 / 300 MIL DO NIEBA / r. Maciej Dejczer (Bandyta) / wys. Wojciech Klata (Chłopaki nie płaczą, Dekalog), Jadwiga Jankowska-Cieślak (Rysa, Trzeba zabić tę miłość) / Dania, Francja, Polska / 1989 / MFF w Cannes 1990: Nagroda Młodych, FPFF w Gdyni 1990: Najlepszy debiut, Europejska Akademia Filmowa 1989: Najlepszy młody europejski film roku / 105 min.
3.06.2019
G.20.00 / UCIECZKA Z KINA „WOLNOŚĆ” / r. Wojciech Marczewski (Dreszcze, Zmory) / wys. Janusz Gajos (Body / Ciało, Przesłuchanie, Żółty szalik), Zbigniew Zamachowski (Cześć, Tereska, Zmruż oczy, Zawrócony) / Polska / 1990 / FPFF w Gdyni 1990: Złote Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsza muzyka / 87 min.
4.06.2019
G.20.00 / TRZY KOLORY. BIAŁY / r. Krzysztof Kieślowski (Dekalog, Amator, Przypadek) / wys. Zbigniew Zamachowski (Zawrócony, Zmruż oczy), Julie Delpy (Przed wschodem słońca, Dwa dni w Paryżu, Europa Europa) / Francja, Polska, Szwajcaria / 1994 / MFF w Berlinie 1994: Srebrny Niedźwiedź / 91 min.
5.06.2019
G.20.00 / PSY / r. Władysław Pasikowski (Jack Strong, Pokłosie) / wys. Bogusław Linda (Matka Królów, Przypadek, Człowiek z marmuru), Janusz Gajos (Przesłuchanie, Ucieczka z kina „Wolność”), Cezary Pazura (Nic śmiesznego, Kiler), Marek Kondrat (Dzień świra, Wszyscy jesteśmy Chrystusami) / Polska / 1992 / FPFF w Gdyni 1992: Najlepszy reżyser, Najlepsza główna rola męska, Najlepsza drugoplanowa rola kobieca, Najlepsza muzyka, Najlepszy montaż / 104 min.
6.06.2019
G.20.00 / DŁUG / r. Krzysztof Krauze (Gry uliczne, Mój Nikifor, Plac Zbawiciela) / wys. Robert Gonera (Gry uliczne, Marcowe migdały), Andrzej Chyra (W imię…, Komornik, Photon) / Polska / 1999 / FPFF w Gdyni 1999: Złote Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsza muzyka, Nagroda Dziennikarzy, Orly 2000: Najlepszy film, Najlepsza główna rola męska, Najlepsza drugoplanowa rola męska, Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz / 97 min.
Bilety: 18 zł – normalne, 16 zł – na KARTĘ DO KULTURY, 14 zł – dla studentów, uczniów, seniorów.
KINO ŻAK / Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197
Kasa czynna w godz.15.00 – 21.00 (sb. i nd. od g.16.00).