O sprawnym połączeniu komunikacyjnym górnego tarasu Gdańska z Wrzeszczem mówi się od kilku lat. Sprawa nabrała jednak rumieńców w ostatnich miesiącach, m.in. za sprawą wzrostu szans na realizację tej inwestycji w ramach kolejnej finansowej perspektywy unijnej na lata 2015 - 2020.
Naukowcy z PG przyznali w czwartek, że w ostatnim czasie dochodziły do nich sugestie, że, jako uczelnia techniczna, powinni bardziej zaangażować się w prace nad tym projektem komunikacyjnym, a przy okazji ocenić dotychczasowe warianty. Rektor Politechniki powołał więc interdyscyplinarny zespół naukowców z PG. W czwartek przedstawiono jego pierwsze, bardzo wstępne wyniki prac.
Naukowcy z PG proponują
Poprowadzenie linii tramwajowej przez ul. Traugutta i park przy Politechnice do al. Grunwaldzkiej. Ta miałaby się połączyć np. z przystankiem SKM Gdańsk Politechnika. Od strony ul. Traugutta tramwaj miałby "wchodzić" w tzw. Nową Politechniczną.
Sama uczelnia planuje rozwijać się w przyszłości, zwłaszcza w kierunku południowym. Przy okazji chce stwarzać przyjaźniejszą przestrzeń publiczną na swoim terenie. Już dziś wiadomo, że z jego wewnętrznej strefy usunięta zostanie część miejsc parkingowych.
- Jesteśmy największym miejscem pracy we Wrzeszczu - zaznacza prof. Lucyna Nyka, która jest m.in. pełnomocnikiem rektora PG ds. zagospodarowania przestrzennego kampusu PG. - Zatrudniamy ponad 3,5 tys. pracowników, a uczy się u nas ponad 25 tys. studentów. Każdego dnia 20 tys. osób przyjeżdża na Politechnikę, a później z niej odjeżdża. Jesteśmy więc ogromnym generatorem ruchu.
Podczas czwartkowej konferencji wskazywano wady i zalety poszczególnych rozwiązań komunikacyjnych. Prof. Nyka nie ukrywała, że park przy PG to historyczny cmentarz. - Pierwszy etap budowy to zawsze rozpoznanie i ekshumacja zwłok. Tak budowano m.in. nasz budynek Nanotechnologii - zaznaczyła.
Naukowcy podkreślają, że to ich pierwsze propozycje, a zależy im nie tylko na lepszej komunikacji dla studentów PG, ale też dla okolicznych mieszkańców.
Jaka Nowa Politechniczna?
To projekt, który ma zapewnić szybkie i sprawne przemieszczanie się mieszkańców z górnego tarasu miasta m.in. z Piecek-Migowa i Suchanina do Wrzeszcza, z pominięciem Śródmieścia, a następnie do dolnego tarasu - w tym na Przymorze czy Zaspę. Poza budową bądź przebudową ulic między Wrzeszczem a Pieckami Migowem, planowana jest budowa na tym odcinku kolejnej linii tramwajowej.
Co ważne, naukowcy z PG, wspólnie ze studentami i doktorantami, prowadzą analizy przedstawianych dotąd wariantów i we własnym zakresie pracują nad dodatkowymi rozwiązaniami. W tym samym czasie, jedna z prywatnych firm, Mosty Katowice, na zlecenie miasta Gdańska przygotowuje szczegółową i kompletną analizę wszystkich proponowanych wariantów. Efekt jej pracy powinien być znany do końca stycznia 2016 r.
We wrześniu przedstawiono propozycję pracowni Alterpolis - patrz TUTAJ.
Jedną z koncepcji przedstawiano mieszkańcom już w kwietniu br. - zobacz TUTAJ.