2024 rokiem dużych inwestycji w Gdańsku. Od spalarni odpadów po drogi i zielone miasto
Hity gastronomiczne Jarmarku Bożonarodzeniowego
Targ Węglowy, ulice Tkacka i Bogusławskiego, Zbrojownia oraz Zespół Przedbramia od lat stanowią “scenę” gdańskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, który w tym roku odbył się w dniach 24 listopada - 23 grudnia.
- Co prawda czekamy jeszcze na oficjalne statystyki dotyczące liczby osób, które odwiedziły Jarmark, jednak sami wystawcy przyznają, że ruch był większy niż rok temu - mówi Marcin Dajos, rzecznik prasowy Międzynarodowych Targów Gdańskich. - Widoczne jest to w statystyce wystawionych paragonów przez część gastronomiczną Jarmarku. Było ich o około 40 proc. więcej niż przed rokiem.
W strefie gastronomicznej hitami Jarmarku były langosze, ciepła przekąska kuchni węgierskiej. Kulinarni smakosze docenili również kaszubskie ryby wędzone i przetwory rybne, miody i pierniki oraz raclette. Wśród słodkości królowały także cynamonki oraz tradycyjnie uwielbiana przez dzieci gorąca czekolada.
Hity innych stoisk i międzynarodowy charakter
Tegoroczna edycja Jarmarku w Zbrojowni była wspaniałą alternatywą dla osób ceniących unikatowe upominki. Po raz pierwszy w historii imprezy obecne były stoiska polskich projektantów mody z ofertą zarówno dla pań, jak i panów.
Ogromną popularnością cieszyły się naturalne, ręcznie robione świece, ceramika i świąteczne ozdoby z lokalnych manufaktur.
Jarmark zaszczycili swoją obecnością odwiedzający z (prawie) całego świata, a poza Polakami dominowali mieszkańcy: Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Włoch, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemiec.
Goście wybierać mogli spośród ponad 80 stoisk z rękodziełem oraz smaków 17 kuchni świata na ponad 60 stoiskach.
- Jarmark wspiera lokalnych przedsiębiorców i było to widać wśród wystawców, aż 99 proc. z nich pochodziło z województwa pomorskiego, w tym 52 z Gdańska - podkreśla Marcin Dajos.
Gdańskie iluminacje świąteczne. Gdzie warto zajrzeć, żeby zrobić magiczne zdjęcia?
Jarmarkowe premiery
Tegoroczny Jarmark obfitował w premiery. Jeszcze przed startem wydarzenia powstała zupełnie odświeżona strona bozonarodzeniowy.pl. Pojawiło się na niej ponad 60 proc. osób więcej niż przy zeszłorocznej edycji.
Wzrost rok do roku o niemal 160 proc. zanotowano przy wejściach na witrynę internetową Jarmarku użytkowników z zagranicy. Poza wymienionymi już wyżej państwami, których obywatele odwiedzili gdańskie wydarzenie, po stronie "surfowali" także goście z egzotycznych miejsc, jak: Timor Wschodni, Bahrajn, Turkmenistan, Tanzania, Sri Lanka, Myanmar czy Mauritius.
Świąteczna skarbnica i Grand Prix Jarmarku
W Zbrojowni zadebiutowała w tym roku Świąteczna Skarbnica Pomysłów, w której pojawiły się prezentowe inspiracje dla odwiedzających. Umieścili je wystawcy ze Zbrojowni, a odwiedzający głosowali na ten najpiękniejszy, czy też najbardziej praktyczny prezent. Największe uznanie przypadło skórzanemu portfelowi firmy Vericone.
Po raz pierwszy wręczono nagrody Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego, nagradzając wystawców w kategoriach: Dobry Pomysł i Dobry Smak.
Grand Prix w pierwszej z kategorii otrzymało Glassware Art Studio Przemysław Huras za wykonywanie tradycyjną metodą dmuchanych ze szkła i ręcznie malowanych bombek. Wyróżniania trafiły do Bartłomieja Siedlikowskiego za owocowe i świąteczne dekoracje zapachowe oraz Ivana Korchevny’ego za ręcznie malowane lampiony.
W kategorii Dobry Smak nagrodę Grand Prix otrzymał MANAT Mirosław Liss za kaszubskie przysmaki rybne. Wyróżnieniami zostali uhonorowani: Pszczelarska Wyspa Alina Bylicka za produkty miodowe oraz Robert Kaczkan za artykuły spożywcze z dziczyzny.
Zwycięzcy w obu kategoriach Grand Prix otrzymali m.in. vouchery wartości 3000 zł do wykorzystania na wykupienie stoiska na przyszłorocznym Jarmarku Bożonarodzeniowym.
Book- i toycrossing oraz jarmark dla mieszkańców Śródmieścia
W Zespole Przedbramia, który także był nowością, ponieważ po raz pierwszy w całości został włączony do wydarzenia, trwała akcja związana z wymianą zabawek - toycrossing. W Zbrojowni z kolei można było wymienić się książkami.
Premierę miała także akcja Jarmark dla Śródmieścia, czyli specjalny dzień dla tych, którzy przez cztery tygodnie gościli Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku, czyli dla mieszkańców Śródmieścia. Największym powodzeniem cieszyły się warsztaty Lasów Państwowych, podczas których chętni tworzyli zielone stroiki świąteczne.
Po raz pierwszy organizatorzy przygotowali świąteczną ofertę dla dzieci z gdańskich szkół podstawowych pod hasłem „Świąteczna Przygoda na Jarmarku Bożonarodzeniowym”. Ponad 300 dzieci, pod opieka animatorów-elfów, spotkało się ze św. Mikołajem, brało udział w warsztatach i korzystało z atrakcji w Zakątku Świątecznych Podróży z Ambersky.
Organizatorzy nawiązali również współpracę z Muzeum Gdańska, które prowadziło lekcję historyczną w Wielkiej Zbrojowni oraz z Gdańskim Ogrodem Zoologicznym, dzięki któremu uczestnicy jarmarku mogli stworzyć rysiowe ozdoby choinkowe i wesprzeć akcję "Fota bez dzikiego kota".
W Zakątku Świątecznych Przygód z Ambersky pojawił się po raz pierwszy w historii wydarzenia spinning coaster o nazwie Wirujące Beczki. Na chętnych czekała również wykonana w tym roku we włoskiej manufakturze Gdańska Karuzela.
Jarmark charytatywnie
Od lat na Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku można dołączyć do akcji charytatywnych na rzecz Fundacji Hospicyjnej. W tym roku Grupa GPEC wspólnie z Amberexpo po raz pierwszy zbierała środki na ten cel sprzedając bilety uprawniajace do korzystania z instaspotu „Magia Świąt”.
Do wsparcia Fundacji „zachęcały” również pluszaki, które ułożone w “Misiową bramę”, przez trzy tygodnie Jarmarku zdobiły wejście do Pracowni św. Mikołaja w Wielkiej Zbrojowni. 500 misiów rozdzielono później i przekazano na stoisko Gdańskiej Organizacji Turystycznej, gdzie kupić można było m.in. oryginalne kubki Jarmarku. Każdy, kto nabył dwa takie kubki, dostawał pluszaka. Część środków ze sprzedaży w sumie ponad 5 tysięcy jarmarkowych kubeczków także zasili konto Fundacji.
Łączna kwota zebrana w trakcie Jarmarku na rzecz Fundacji wynosi ponad 55 tys. zł, a nie są to jeszcze ostateczne dane.
Tradycyjnie już przy współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Gdańsku, została wybrana osoba, której Międzynarodowe Targi Gdańskie przekazały darowiznę w postaci niezbędnego do codziennego funkcjonowania łóżka rehabilitacyjnego oraz produktów pierwszej potrzeby.
Już po zakończeniu Jarmarku odbyła się w Zbrojowni “Wigilia dla potrzebujących” z inicjatywy Polskiej Izby Gospodarczej Restauratorów i Hotelarzy oraz Duszpasterstwa Akademickiego „Górka” działającego przy kościele dominikanów św. Mikołaja. Organizator Jarmarku użyczył przestrzeni Zbrojowni na potrzebę tego przedsięwzięcia i wsparł je organizacyjnie.
Posiłek i dobre słowo. Gdańska Wigilia dla potrzebujących i samotnych
O Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku było głośno
Drugie miejsce w plebiscycie European Best Christmas Markets 2023 jeszcze mocniej rozsławiło gdańskie wydarzenie na Starym Kontynencie i nie tylko.
- Nasz Jarmark gościł na portalach internetowych we Włoszech, m.in. za sprawą travel.thewom.it, pojawił się w artykule National Geographic, natomiast francuski magazyn podróżniczy Conde Nast Traveler nazwał Gdańsk „Bajkowym miastem” - także ze względu na Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku i umieścił w gronie 32 najlepszych miejsc do spędzenia świąt i okresu około świątecznego - wylicza Marcin Dajos. - Towarzystwo jest zacne, bo są w nim takie miasta, jak: Berlin, Londyn, Paryż, Rzym, Kopenhaga czy też Nowy Jork, Hongkong oraz Dubaj.
W social mediach Jarmarku Bożonarodzeniowego pojawiło się ponad 200 postów, które budowały atmosferę wydarzenia i dotarły do 1,5 mln odbiorców.
Świątecznego miasteczka w Gdańsku nie omijali influencerzy, głównie związani z gastronomią. W mediach tradycyjnych Jarmark gościł m.in. w programach na żywo w TVN24 i Polsat News, jak i w innych - 6,4 tys. publikacjach medialnych. W sumie, dzięki mediom, informacje o Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku były wyświetlane ponad 1,7 mld razy!
Bogactwo programu artystycznego
Codziennie dużym zainteresowaniem cieszyły się atrakcje związane z programem artystycznym. Największym hitem były rzecz jasna wizyty św. Mikołaja, który w świątecznym miasteczku w Gdańsku pojawił się aż 15 razy.
Łącznie w programie dziennym znalazło się 141 pozycji, m.in.: koncertów, występów teatralnych, świątecznych potańcówek czy karaoke. Rodzajowe scenki odgrywali rekonstruktorzy ze Stowarzyszenia Garnizon Gdańsk, na scenie pojawiały się również ogólnopolskie gwiazdy, jak Dorota Kolak, która czytała gościom Jarmarku bajki i zapraszała do Teatru Wybrzeże, czy Joanna Jabłczyńska.
Goście Jarmarku mogli posłuchać koncertów carillonowych, a także podziwiać występy Zespołu Pieśni i Tańca Gdańsk. Imponująco wypadł Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aczkolwiek najmocniej publiczność rozgrzał występ zespołu Słowiańska Dusza, który łączył repertuar świąteczny Polski, Ukrainy i Białorusi. Na koniec zespół wykonał piękny utwór „Nie ma miasta jak Gdańsk”.
Zespół operacyjny MTG w rekordowym tempie trzech dni (29 grudnia) zakończył demontaż infrastruktury jarmarkowej, a terenowi zostały przywrócone pierwotne funkcje.
Już teraz organizatorzy zapraszają na Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku w 2024 roku.