• Start
  • Wiadomości
  • Budowa parkingów kubaturowych w Śródmieściu już blisko - jest umowa

Podpisano umowę na budowę parkingów kubaturowych w Śródmieściu

W czwartek, 11 października, Gdańsk podpisał z wykonawcą umowę na budowę czterech parkingów kubaturowych w Śródmieściu. Pierwszy znich powstanie na Długich Ogrodach w 2020 r. - kolejne jesienią 2021 r. Miejsca, które dzisiaj w Gdańsku zatarasowane są samochodami, zamienią się w przyjazne przechodniom bulwary i zielone place.
11.10.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Cztery parkingi na łącznie ponad 1200 miejsc już wkrótce ułatwią parkowanie w Śródmieściu
Cztery parkingi na łącznie ponad 1200 miejsc już wkrótce ułatwią parkowanie w Śródmieściu
Fot. Anna Rezulak / KFP

- Długo staraliśmy się o powstanie tych parkingów i cieszę się, że udało się znaleźć partnera, z którym te inwestycje zrealizujemy - mówił prezydent Paweł Adamowicz podczas podpisywania umowy dotyczącej parkingów kubaturowych, w czwartek, 11 października. - Dzięki parkingom nastąpi uporządkowanie przestrzeni publicznej, którą miasto chce przekazać pieszym i stworzyć chodniki oraz place, gdzie nie ma ruchu samochodowego.

Wykonawca, firma Immo Park Gdańsk Sp. z o.o., będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatację parkingów, o których mowa. W sumie stworzone zostaną cztery takie miejsca, oferujące łącznie 1202 miejsca parkingowe: parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim (260 miejsc parkingowych), parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim (337 miejsc parkingowych), parking podziemny przy Targu Węglowym (112 miejsc) oraz parking naziemny przy Długich Ogrodach (493 miejsca).

Umowę między Gminą Miasto Gdańsk a firmą Immo Park Gdańsk Sp. z o.o. podpisano 11 października 2018 r. na Targu Węglowym
Umowę między Gminą Miasto Gdańsk a firmą Immo Park Gdańsk Sp. z o.o. podpisano 11 października 2018 r. na Targu Węglowym
Fot. Anna Rezulak / KFP

- Budowa tych parkingów pozwoli na zagospodarowanie Targu Węglowego, gdzie powstanie parking podziemny, jako publicznego placu miejskiego. Tu powstanie miejsce spotkań, które będzie służyło mieszkańcom przez cały rok. Podobnie ulica Długie Ogrody zostanie przebudowana i zyska nowe oblicze bardziej przyjazne pieszym - skomentował Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

Parkingi będą specjalnie oznaczone i podłączone do systemu Tristar, dzięki czemu kierowcom będzie m.in. udostępniana informacja o liczbie dostępnych na parkingu miejsc. Zapobiegnie to chaotycznemu ruchowi samochodów, jaki powstaje podczas poszukiwania wolnego miejsca parkingowego, szczególnie przez osoby przyjezdne. Likwidacja części miejsc naziemnych, w połączeniu z uporządkowaniem ruchu kierującym się w określone miejsca (wjazd/wyjazd parkingu) nie zwiększy obciążenia ruchem.

Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok z góry
Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok z góry
mat. GZDiZ

Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok w kierunku Stągwi Mlecznych
Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok w kierunku Stągwi Mlecznych
mat. GZDiZ

Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok od strony Mostu Stągiewnego
Wizualizacje zagospodarowania Długich Ogrodów - widok od strony Mostu Stągiewnego
mat. GZDiZ

Inwestycja zostanie przeprowadzona w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Łączny koszt budowy parkingów wyniesie: 166,2 mln zł brutto, z czego dopłata Miasta Gdańska wyniesie 41,6 mln zł brutto. Jak wynika z oferty, to kwota o ok. 16 mln mniejsza niż założono w budżecie miasta, a liczba miejsc postojowych będzie większa niż planowano jako minimum.

Umowa koncesji będzie zawarta na 40 lat - tyle wyniesie okres budowy i okres eksploatacji parkingów, który zakończy się 30 września 2058 roku.

TV

Gdańskie cmentarze na Wszystkich Świętych