Fala, to zintegrowany systemem poboru opłat za przewozy transportem zbiorowym wraz z jednolitą informacją pasażerską na obszarze całego województwa pomorskiego.
- Dziś, niestety mamy niedobrą sytuację z punktu widzenia pasażera. Pasażer trafiając z punktu a do punktu b w innej części naszego województwa, a zwłaszcza na drugim końcu, musi kupować dwa, a czasami nawet trzy bilety. My tego nie chcemy - zaznaczył Mieczysław Struk, marszałek województw pomorskiego. - Projekt ten integruje transport kolejowy w województwie pomorskim i teraz to ogromna rola mediów, które mogą też przekonać mieszkańców do tego, że warto skorzystać z tej formy rozliczeniowej, to rozliczenie będzie oczywiście ułatwiać podróż pociągami, ale także innymi środkami transportu publicznego w województwie pomorskim niezależnie od kierunku.
Głównym wykonawcą tego zaawansowanego narzędzia technologicznego będzie konsorcjum firm: Asseco Data Systems S.A. oraz AEP Ticketing Solutions z Włoch, które zostało wyłonione w drodze przetargu.
- Kiedy myślimy o celach, które stawia przed nami najbliższa dekada, o celach zapisanych w rozwoju Unii Europejskiej, to niewątpliwie są dwa główne: środowiskowy Zielonego Ładu, czyli poprawny klimatu i cel cyfryzacji, digitalizacji otaczającej nas rzeczywistości, otaczających nas procesów i myślę, że to dzisiejsze wydarzenie, rozpoczęcie projektu Fala świetnie się wpisuje w realizację obu tych celów - podkreślił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Służy to dalszej integracji komunikacyjnej całego obszaru województwa pomorskiego, po to, aby mieszkańcy mając tego typu ofertę wybierali sprawny transport publiczny. Z kolei cyfryzacja procesu związanego z biletami, przysłuży się też dobrej organizacji przewoźników, aby mieli wiedzę na jakich trasach najwięcej pasażerów podróżuje i w ten sposób mogli układać ofertę pod wymogi klienta.
System zawierać będzie informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.
- System Fala to przedsięwzięcie, jakiego w Polsce jeszcze nie było - mówi Marcin Stefański, prezes InnoBaltica Sp. z o.o. - Jedna platforma elektroniczna połączy sieć kolejową i komunikację miejską w całym województwie pomorskim. Płacenie za przejazdy zostanie oparte na aplikacji i specjalnej karcie transportowej.
Aplikacja pozwoli automatycznie rozliczyć przejazdy pasażera dzięki sieci czytników, które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do „meldowania się” w nim poprzez zbliżenie identyfikatora, np. swojej karty lub smartfonu do kasownika albo skorzystanie z aplikacji.
Ideą, która przyświecała projektantom Fali, było hasło „wsiadam i jadę – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty”. System uwzględni ulgi, dobierze najkorzystniejszą cenę biletów i jeśli będzie taka możliwość, połączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę.
Podróżując z Falą, zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie. Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa.
- Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani do realizacji tak innowacyjnego projektu, jakim jest system Fala – mówi Andrzej Dopierała, prezes Zarządu Asseco Data Systems S.A. – Dołożymy wszelkich starań, aby wspólnie z naszym sprawdzonym konsorcjantem, firmą AEP Ticketing Solutions, dostarczyć mieszkańcom Pomorza rozwiązanie, które podniesie komfort korzystania z komunikacji publicznej na terenie całego województwa. Posiadamy bogate doświadczenie w realizacji złożonych projektów informatycznych o dużej skali, a z naszych systemów korzysta ponad 200 samorządów w Polsce. Jesteśmy także dostawcą rozwiązań cyfrowej infrastruktury miejskiej oraz systemów poboru opłat i te wszystkie doświadczenia będziemy wykorzystywać w realizacji projektu Fala.
Ostateczny harmonogram realizacji zadania zostanie przyjęty w ciągu miesiąca od dnia podpisania umowy, jednak już dziś wiadomo, że pasażerowie będą mogli korzystać z pierwszych funkcjonalności systemu Fala już w połowie przyszłego roku.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ