Umowa pomiędzy PKM SA i gdyńską firmą Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych bajpasu kartuskiego została podpisana 22 grudnia 2020 r. z udziałem przedstawicieli samorządu województwa pomorskiego oraz spółki PKP PLK.
Kolejowa trasa objazdowa
Obecnie pociągi łączące Trójmiasto z Kartuzami i Kościerzyną kursują linią kolejową 201 przez Żukowo. W planach jest jednak modernizacja i elektryfikacja linii. Oznacza to, że przez ok. trzy lata ruch pociągów będzie tam wstrzymany. Bajpas kartuski będzie trasą objazdową. Pociągi z linii PKM pojadą przez Gdańsk Kokoszki, Starą Piłę, Żukowo Zachodnie do Kartuz.
- Dzięki wybudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Trochę technicznych informacji
Bajpas podzielony będzie na dwa odcinki. Pierwszy to liczący ok. 1,5 km nieistniejący odcinek pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami. Ten etap będzie realizowany przez PKM przy współpracy z miastem Gdańsk. W ramach tej inwestycji rozebrany zostanie stary nasyp i powstanie nowy, na którym położony zostanie całkowicie nowy tor i urządzenia sterowania ruchem. Powstaną też przejścia pod torami w rejonie terenów rekreacyjnych oraz wiadukt łączący ul. Osiedlową i Dojazdową.
– Spodziewamy się, że roboty na naszym odcinku bajpasu rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 r. – informuje Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Na uzyskanie pełnej przejezdności wykonawca będzie miał czas do 15 listopada 2022 r. Zależy nam bowiem, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowej trasy już w grudniu 2022 r., kiedy wejdzie w życie roczna zmiana rozkładu jazdy.
Drugi odcinek kartuskiego bajpasu realizować będą Polskie Linie Kolejowe. Chodzi tu o łącznie 16 km szlaku pomiędzy Kokoszkami a Glińczem. W ramach prac przebudowane będą stacje kolejowe w Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. Zwłaszcza stacja w Starej Pile będzie pełniła ważną rolę, gdyż powstanie tam mijanka, dzięki czemu pociągi będą mogły kursować nawet co 60 minut.
Warto też zaznaczyć bardzo dobrą współpracę samorządowej spółki w kolejarzami z PLK. Dzięki koordynacji prac przetargi udało rozstrzygnąć się praktyczne w tym samym czasie. To oznacza, ze budowlańcy będą mogli równocześnie działać na obydwu odcinkach.
- To wszystko przekłada się nie tylko na konkretne oszczędności finansowe, ale również znacznie krótsze zamknięcia poszczególnych torów podczas realizacji inwestycji, co ma duże znaczenie z punktu widzenia pasażerów korzystających na co dzień z linii PKM – dodaje prezes Mocarski.
Podpisanie umowy z wykonawcą bajpasu kartuskiego to nie jedyne ważne dla PKM i naszego samorządu wydarzenie w końcówce 2020 r. Wczoraj, 21 grudnia ogłoszony został przetarg na wykonawcę elektryfikacji linii PKM wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga, a na przełomie roku planowane jest również ogłoszenie przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowego, dużego projektu PKM Południe.
AUTOR PUBLIKACJI: Aleksander Olszak/pomorskie.eu