• Start
  • Wiadomości
  • PKM-ka pojedzie przez Kokoszki. Kto zbuduje ten ważny odcinek “bajpasu kartuskiego”?

PKM-ka pojedzie przez Kokoszki. Kto zbuduje ten ważny odcinek “bajpasu kartuskiego”?

Firma Torhamer z Gdyni będzie wykonawcą realizowanego przez Pomorską Kolej Metropolitalną odcinka bajpasu kartuskiego pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami. Koszt inwestycji to ponad 43 mln zł. Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy kolejowej już za dwa lata.
22.12.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Uczestnicy podpisania umowy na budowę bajpasa kartuskiego mieli powody do radości - to ważna inwestycja dla Gdańska i Kaszub. Uroczystość odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego
Uczestnicy podpisania umowy na budowę bajpasa kartuskiego mieli powody do radości - to ważna inwestycja dla Gdańska i Kaszub. Uroczystość odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego
PKM

 

Umowa pomiędzy PKM SA i gdyńską firmą Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych bajpasu kartuskiego została podpisana 22 grudnia 2020 r. z udziałem przedstawicieli samorządu województwa pomorskiego oraz spółki PKP PLK.

 

Kolejowa trasa objazdowa

Obecnie pociągi łączące Trójmiasto z Kartuzami i Kościerzyną kursują linią kolejową 201 przez Żukowo. W planach jest jednak modernizacja i elektryfikacja linii. Oznacza to, że przez ok. trzy lata ruch pociągów będzie tam wstrzymany. Bajpas kartuski będzie trasą objazdową. Pociągi z linii PKM pojadą przez Gdańsk Kokoszki, Starą Piłę, Żukowo Zachodnie do Kartuz.

Miejsce, w którym rozpocznie się budowa bajpasa kartuskiego w kierunku Kokoszek
Okolica zbiornika retencyjnego Kiełpinek, przy gdańskim odcinku obwodnicy Trójmiasta. Miejsce, w którym rozpocznie się budowa bajpasa kartuskiego w kierunku Kokoszek - na lewo od łuku, którym biegną istniejące już tory kolejowe
PKM

 

- Dzięki wybudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

 

Trochę technicznych informacji

Bajpas podzielony będzie na dwa odcinki. Pierwszy to liczący ok. 1,5 km nieistniejący odcinek pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami. Ten etap będzie realizowany przez PKM przy współpracy z miastem Gdańsk. W ramach tej inwestycji rozebrany zostanie stary nasyp i powstanie nowy, na którym położony zostanie całkowicie nowy tor i urządzenia sterowania ruchem. Powstaną też przejścia pod torami w rejonie terenów rekreacyjnych oraz wiadukt łączący ul. Osiedlową i Dojazdową.

– Spodziewamy się, że roboty na naszym odcinku bajpasu rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 r. – informuje Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Na uzyskanie pełnej przejezdności wykonawca będzie miał czas do 15 listopada 2022 r. Zależy nam bowiem, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowej trasy już w grudniu 2022 r., kiedy wejdzie w życie roczna zmiana rozkładu jazdy.

 

Mapka przedstawiająca przebieg linii kolejowej PKM w okolicy, gdzie ma się rozpocząć budowa bajpasa kartuskiego
PKM

 

Drugi odcinek kartuskiego bajpasu realizować będą Polskie Linie Kolejowe. Chodzi tu o łącznie 16 km szlaku pomiędzy Kokoszkami a Glińczem. W ramach prac przebudowane będą stacje kolejowe w Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. Zwłaszcza stacja w Starej Pile będzie pełniła ważną rolę, gdyż powstanie tam mijanka, dzięki czemu pociągi będą mogły kursować nawet co 60 minut.

Warto też zaznaczyć bardzo dobrą współpracę samorządowej spółki w kolejarzami z PLK. Dzięki koordynacji prac przetargi udało rozstrzygnąć się praktyczne w tym samym czasie. To oznacza, ze budowlańcy będą mogli równocześnie działać na obydwu odcinkach.

- To wszystko przekłada się nie tylko na konkretne oszczędności finansowe, ale również znacznie krótsze zamknięcia poszczególnych torów podczas realizacji inwestycji, co ma duże znaczenie z punktu widzenia pasażerów korzystających na co dzień z linii PKM – dodaje prezes Mocarski.

 

Bajpas5
PKM

 

Podpisanie umowy z wykonawcą bajpasu kartuskiego to nie jedyne ważne dla PKM i naszego samorządu wydarzenie w końcówce 2020 r. Wczoraj, 21 grudnia ogłoszony został przetarg na wykonawcę elektryfikacji linii PKM wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga, a na przełomie roku planowane jest również ogłoszenie przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowego, dużego projektu PKM Południe.

AUTOR PUBLIKACJI: Aleksander Olszak/pomorskie.eu

TV

Wieczór dla tramwaju widmo