“Właśnie zdobyliśmy niezbędne do elektryfikacji linii PKM pozwolenia na budowę, co jest kolejnym dużym krokiem w kierunku realizacji tego projektu. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r.” - poinformowała w czwartek, 5 listopada, Pomorska Kolej Metropolitalna na swoim Facebooku.
Prócz trakcji elektrycznej wybudowany ma być też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga - co pozwoli na lepsze skomunikowanie terenów położonych między Matarnią a Portem Lotniczym, gdzie m.in. swoje siedziby mają firmy z branży IT.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale z tej kwoty aż 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. PKM decyzję o dofinansowaniu otrzymała w marcu 2018 r. Dokumentację inwestycji przygotowało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które wcześniej wygrało przetarg.
Urząd Marszałkowski planuje również inwestycje w nowy tabor. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych - tzn. takich, które mają zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy. Taki tabor zapewni możliwość obsługi tras jeszcze zanim prace nad kompleksową elektryfikacją będą zakończone.
Prócz sześciu składów hybrydowych planowany jest też zakup ośmiu pociągów elektrycznych - co w sumie ma kosztować 369 mln zł.
W dalszej perspektywie Urząd Marszałkowski dodatkowo zamierza kupić 30 w pełni elektrycznych składów czteroczłonowych do obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego w całej aglomeracji. Przewidywany koszt to 775 mln zł.