Wizje nowych przystanków PKM Południe
Jak powinny wyglądać przystanki nowej linii PKM Południe i co zrobić, aby kolej pasażerska była jak najbardziej przyjazna środowisku i mieszkańcom? Zadaniem studentów było przygotowanie studium architektoniczno-urbanistycznego kształtowania kolei pasażerskiej na aglomeracyjnym odcinku nowej, dopiero planowanej przez pomorski samorząd linii PKM Południe, uwzględniające rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, aspekty społeczne, środowiskowe oraz zawierające innowacyjne rozwiązania technologiczne. Startowali studenci pierwszego semestru studiów magisterskich na kierunku architektura, którzy zgłosili w sumie 18 prac.
PKM Południe. Weekendowy spacer trasą, po której w przyszłości pojedzie kolej RELACJA
Finał I etapu konkursu odbył się 29 czerwca na Politechnice Gdańskiej. Studentów nagradzali prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA oraz prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
– To bardzo ważne, aby przy takich, dopiero rodzących się projektach, wykorzystywać potencjał młodych ludzi, jednocześnie dając im szansę na zmienianie na lepszą przestrzeni, w której sami żyją – mówił Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA,
Komisja konkursowa, w skład której wchodzili przedstawiciele PKM, Urzędu Marszałkowskiego oraz Politechniki Gdańskiej, podkreśliła bardzo wysoki poziom prac konkursowych, ich różnorodność i odwagę studentów w kreowaniu nowych rozwiązań.
Laureaci i nagrodzone projekty przystanków PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł, za pracę „Przesiądź się na kulturę” otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina „w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną”.
Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli Całusińskiej i Klaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. „Połączenie” została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.
Ludmiła Matsisovich i Marta Kloch to zdobywczynie III miejsca. Projekt „Żółta wstążka” został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.
Równorzędne wyróżnienia otrzymali (wizualizacje poniżej w kolejności wymienionych):
- Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. „Równowaga” – za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.
- Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. „Kolej na relację z południem” – za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.
- Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. „Nowe centrum Orunii Górnej” – za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.
- Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. „Latający dywan” – za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.
- Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. „Fuzja” – za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.
Drugi etap konkursu już jesienią
Przed nami II etap konkursu, w którym dla 8 wybranych w I etapie projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników. Zadanie to będą realizować interdyscyplinarne zespoły, liczące co najmniej pięciu członków. We wszystkich drużynach obecny musi być reprezentant każdej z uczelni tworzących FarU (Uczelnie Fahrenheita) – Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego. W tym etapie dla zwycięskich zespołów PKM SA ufundowała nagrody finansowe o łącznej wartości 20 tys. zł.
II etap konkursu już jesienią
Przed nami II etap konkursu, w którym dla 8 wybranych w I etapie projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników. Zadanie to będą realizować interdyscyplinarne zespoły, liczące co najmniej pięciu członków. We wszystkich drużynach obecny musi być reprezentant każdej z uczelni tworzących FarU – Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego. W tym etapie dla zwycięskich zespołów PKM SA ufundowała nagrody finansowe o łącznej wartości 20 tys. zł.