W oficjalnym otwarciu obiektu wzięli udział: Alan Aleksandrowicz, zastępca Prezydent Gdańska; Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję z ramienia Miasta oraz posłanka Agnieszka Pomaska, Radni Miasta Gdańska - Teresa Wasilewska, Jan Perucki i Łukasz Bejm oraz kilkudziesięciu pracowników, którzy przez ostatni rok budowali estakadę.
- W ubiegłym tygodniu obiekt przeszedł pomyślne próby obciążeniowe prowadzone wspólnie ze specjalistami z Politechniki Gdańskiej - powiedział wiceprezydent Alan Aleksandrowicz. - Projekt nowego wiaduktu jest dość skomplikowany, ponieważ jest to główna arteria łącząca Pruszcz Gdańska z centrum Gdańska. Dziś otworzyliśmy wschodnią nitkę wiaduktu. Teraz będziemy mogli przystąpić do rozebrania starego wiaduktu. To będzie także skomplikowana operacja, bo trzeba będzie utrzymać przejezdność pociągów w trakcie rozbiórki. Na dziś, inwestycja przebiega zgodnie z planem. Jednocześnie chciałbym prosić kierowców o cierpliwość przy dalszej jej realizacji.
- Dziś przełomowy moment, bo możemy uruchomić nowy fragment konstrukcji. Przez ubiegłoroczne odkrycia archeologiczne założony harmonogram jest opóźniony mniej więcej o rok. Przystępujemy obecnie do zakończenia projektu zamiennego planowanego parkingu i układu drogowego. W środę powinniśmy otrzymać decyzje na realizację dalszych kontraktów, więc w zasadzie wszystkie elementy tego projektu zostały już załatwione (pod kątem formalnym - dop. red.) - podkreślił dyrektor DRMG Włodzimierz Bartosiewicz.
Otwarcie pierwszej nitki nowej estakady, póki co, niewiele zmieni w sposobie poruszania się kierowców w tej części miasta.
- Utrzymujemy wahadłowy ruch, a więc dwa kierunki w stronę Pruszcza Gdańskiego lub centrum Gdańska - w zależności od pory dnia. Przystępujemy też do rozbiórki obecnego obiektu, do etapu prac bardzo skomplikowanego, związanego z utrudnieniami w ruchu kolejowym. Mamy ograniczony czas realizacji tego kontraktu, jedynie w godzinach zamknięć torowych, w nocy. Będzie to żmudna robota, wymagająca cierpliwości - wyjaśniał dyrektor Bartosiewicz.
Zamknięta ul. Zaroślak
W nocy 12 / 13 sierpnia (z poniedziałku na wtorek) wyłączony z ruchu kołowego został most nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Zaroślak. Dojazd do ul. Zaroślak możliwy będzie od strony ul. Stoczniowców i Brzegi oraz od strony ul. Biskupiej i Na Stoku. Ruch pieszy i rowerowy odbywać się będzie bez zmian.
Ulica ta pozostanie zamknięta do końca budowy nowej estakady, a więc do października 2020 r.
- Niestety, nie da się skomunikować tego miejsca. Autobusy komunikaji miejskiej poprowadzono przez ul. Pohulanka i Chełm. Ul. Zaroślak musi być wyłączony z ruchu. Tam do skończenia jest duża budowla (most nad kanałem Raduni-red.), która złączona zostanie z nową, zachodnią nitką wiaduktu. Nie da się tego inaczej, technologicznie, zrobić. Prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość okolicznych mieszkańców - wyjaśniał dyrektor Bartosiewicz.
Zmiany w komunikacji miejskiej
W związku z otwarciej nowej nitki wprowadzono także zmiany w kursowaniu autobusów linii 108, 118, N4. Przystanek „Toruńska” [1005] dla linii autobusowych w kierunku Oruni zostanie cofnięty o około 100m do wysokości peronu przystanku SKM Śródmieście.
Linia 108 będzie funkcjonować na skróconej trasie okólnej: Chełm Witosa – Cienista – Worcella – Reformacka – Stoczniowców – Cienista – Sikorskiego – Dragana – Witosa – Cieszyńskiego – Więckowskiego – Cieszyńskiego – Chełm Witosa.
Linie 118 i N4: Dwukierunkowo, pomiędzy przystankami „Buczka”/ „Worcella” [1252, 1663] a „Brama Wyżynna” [1028, 1033] będzie obowiązywał objazd ulicami: ... - Chałubińskiego – Sikorskiego – Armii Krajowej – Okopowa - ... i dalej stałą trasą. Na trasie objazdu będzie obowiązywała obsługa przystanków: „Grabowskiego” [1243], „Chałubińskiego” [1254,1255], „Drwęcka” (n/ż) [1253], „Odrzańska” [1250, 1251], „Pohulanka” [1248, 1249], „Śródmieście SKM” [1003, 1018]. Dla linii N4 wszystkie ww. przystanki będą posiadały status warunkowy „na żądanie”. Przystanek „Drwęcka” (n/ż) [1253] nie będzie obsługiwany przez linię 118.
Część wiaduktu, oddana do użytku kierowcom, ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Ruch odbywa się po trzech pasach jezdni. Po zakończeniu budowy całej inwestycji, na jednym z pasów utworzony zostanie buspas. Wzdłuż obiektu przewidziano także ciąg pieszo-rowerowy. Budowa drugiej, zachodniej nitki rozpocznie się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Będzie ona połączona z już wybudowanym fragmentem estakady, tworząc docelowo jedną całość.
Nowy wiadukt nad torami w ciągu Traktu św. Wojciecha oparty będzie na trzech stalowych dźwigarach łukowych (obecnie są już dwa dźwigary), do których podwieszone będą pomosty (osobne pod każdą z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. Budowa obiektu rozpoczęła się od strony wschodniej.
Inwestycja ma poprawić połączenie centrum Gdańska z południowymi dzielnicami miasta oraz drogą krajową nr 91.
Koszt inwestycji to blisko 147 mln złotych, z czego 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A. Budowa powinna się zakończyć w październiku 2020 roku.
Inwestycja zakłada nie tylko budowę samego wiaduktu (a w zasadzie dwóch wiaduktów), ale też odcinków dojazdowych do niego. W ramach projektu powstanie nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ul. 3 Maja do ul. Augustyńskiego. Będzie bardziej "przejezdny" i komfortowy zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy.
WIĘCEJ:
Pierwsza nitka wiaduktu Biskupia Górka gotowa! Przeprowadzono już próby obciążeniowe obiektu