Oto przyszłość transportu dla metropolii. Plan Zrównoważonej Mobilności dla OM GGS

Integracja transportu w metropolii, budowa nowych węzłów integracyjnych, linii kolejowych i siatki powiatowych linii dowozowych - to główne założenia Planu Zrównoważonej Mobilności dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. Plan z perspektywy 60 gmin i do 2040 roku pokazuje najpilniejsze do zrealizowania działania transportowe w metropolii, jest też podstawą do ubiegania się o unijne dotacje. Jakie działania zaplanowano dla Gdańska?
25.12.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
tramwaj stojący na przystanku, sylwetka młodej pary trzymającej się za ręce, idącej w jego kierunku
Podstawa rozwoju komunikacji zbiorowej w metropolii to transport zbiorowy - kolejowy i tramwajowy
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Plan Zrównoważonej Mobilności (SUMP) - co to jest?

Prace nad metropolitalnym Planem Zrównoważonej Mobilności (ang. Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP) dla metropolii trwały ponad dwa lata. SUMP to dokument, który wskazuje jakie działania powinny być zrealizowane na obszarze całej metropolii, by mieszkańcy mogli szybciej i przyjemniej poruszać się zrównoważonym transportem (np. transportem zbiorowym, pieszo, na rowerze).

SUMP określa cele strategiczne i konkretne działania w perspektywie do 2040 roku i z ujęciem potrzeb 60 gmin i powiatów tworzących Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot. 

Z węzła Kowale do centrum Gdańska w 14 minut? Jest przetarg na dokumentację nowej linii PKM

Cele nadrzędne Planu Zrównoważonej Mobilności dla metropolii OM GGS:

  • poprawa mobilności mieszkańców
  • wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu
  • wzrost udziału zrównoważonych środków transportu w ogóle podróży
  • a wszystko to przy jednoczesnej redukcji CO2

Dokument opracowano dla sześciu obszarów tematycznych / obszarów realizacji:

  • transport zbiorowy
  • ruch pieszy i rowerowy
  • ruch zmotoryzowany
  • dialog z mieszkańcami i cyfryzacja
  • współpraca samorządów
  • planowanie przestrzenne


Metropolitalny SUMP a SUMP dla Gdańska

W grudniu 2023 rozpoczął się proces przyjmowania SUMP przez miasta i gminy metropolii. Jako pierwsza dokument uchwaliła Rada Miasta Gdańska (14 grudnia).

Projekt Planu zaprezentował gdańskim radnym Krzysztof Perycz - Szczepański, zastępca dyrektora Biura OM GGS, który kierował zespołem koordynującym prace z ramienia Obszaru. Referując projekt uchwały, odniósł się m.in. do Planu Zrównoważonej Mobilności dla Gdańska, który Rada przyjęła w 2018 roku. 

mężczyzna w średnim wieku mówi
Krzysztof Perycz-Szczepański przedstawia projekt uchwały Planu Zrównoważonej Mobilności podczas 71. sesji Rady Miasta Gdańska
Fot. gdansk.pl

- Dlaczego więc teraz głosowanie nad SUMP dla obszaru metropolitalnego? Wynika to wprost z umowy między polskim rządem a Komisją Europejską, w której SUMP stał się  dokumentem wyższego rzędu, opracowywanym już nie w skali pojedynczych miast, lecz metropolii, czy województw. Uznano go także za podstawę dofinansowania projektów ze środków unijnych - tłumaczył Krzysztof Perycz-Szczepański. - Wyzwania transportowe nie kończą się na granicy miast, często powodowane są wręcz przez brak wspólnej polityki transportowej z sąsiadami. Realizacja zadań określonych w SUMP ma doprowadzić do usystematyzowania działań transportowych w metropolii i wdrażania ich w oparciu o długofalową wizję rozwoju. Natomiast SUMP dla Gdańska będzie aktualizowany po przyjęciu SUMP metropolitalnego, by zachować spójność dokumentów.

- SUMP dla Gdańska w 2018 roku powstawał zgodnie ze Strategią Miasta Gdańska i aktualnymi trendami w zakresie zrównoważonej mobilności i całkowicie wpisuje się on w założenia metropolitalne - ocenia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, która współtworzyła SUMP dla naszego miasta. - Plan metropolitalny idzie w szersze rozwiązania związane z komunikacją nie - wewnątrz miasta, a wewnątrz metropolii. Bardzo duży nacisk położony jest w nim na komunikację między dużymi miastami i gminami, czyli przede wszystkim na transport kolejowy (SKM, PKM). Rdzeń metropolii, czyli Gdańsk, Gdynia i Sopot potraktowane zostały jako spójna całość pod względem komunikacyjnym, a propozycje dotyczące poruszania się mieszkańców i gości po Trójmieście mają kompleksowe ujęcie. Ważne, by równie kompleksowo były realizowane w przyszłości.

Kluczowe działania dla Gdańska zawarte w metropolitalnym SUMP to m.in. budowa: PKM Południe oraz trasy tramwajowej GPW, nowych tras rowerowych oraz rozwój sieci buspasów i przebudowa skrzyżowań. 

WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW O GDAŃSKU W PREZENTACJI:

 

Gdańsk beneficjentem Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Środki z UE tylko dla gmin z SUMP

SUMP jest obowiązkowy dla wszystkich gmin, które będą starały się o przyznawania środków unijnych na projekty z zakresu mobilności i transportu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - red) OM GGS w nowej perspektywie unijnej 2021 - 2027.

peron kolejowy, pociąg, pasażerowie, napis Gdańsk Wrzeszcz
Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz to jeden z węzłów integrujących różne środki transportu. W metropolii ma być ich coraz więcej - zakłada Plan Zrównoważonej Metropolii
Fot. Anna Rezulak/KFP

Konsultacje metropolitalnego SUMP w liczbach

 - Dokument był szeroko konsultowany z mieszkańcami metropolii, samorządowcami, ekspertami, przedstawicielami organizacji pozarządowych i lokalnymi radnymi. Odbyły się trzy tury konsultacji społecznych, kilkanaście spotkań oraz badania ankietowe i wywiady, które przyniosły ponad 2,5 tysiąca uwag i wniosków do dokumentu - wylicza Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy OM GGS. - Gminy powinny działać razem, aby osiągnąć cele SUMP, ale niektóre zadania będą zależały od indywidualnych działań poszczególnych samorządów. Jest także część zadań, które nie zależą od decyzji i kompetencji samorządów, dlatego wspólnie będziemy lobbować, by przekonać odpowiednie instytucje rządowe do ich realizacji. 

Duże znaczenie będzie miała ustawa metropolitalna, o którą od wielu lat zabiegają samorządowcy z Pomorza. Ustawa nie tylko zagwarantuje środki na realizację zadań wymienionych w SUMP (około 200 mln zł każdego roku), ale także narzędzia prawne, które umożliwią samorządom działanie, np. integrację taryfowo - biletową.

Metropolitalny SUMP w całości dostępny jest na stronie OM GGS

SUMP dla Gdańska dostępny na stronie GZDiZ

TV

Wieczór dla tramwaju widmo