Dworzec PKP w Oliwie zabytkiem!

Pochodzący z końca XIX wieku dworzec kolejowy w Oliwie został zabytkiem. Powstał wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia Gdańska ze Szczecinem. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków docenił niemal w całości zachowany układ dworca. - Autentyzm historycznej substancji zespołu oraz poszczególnych obiektów wchodzących jego skład jest wysoki - uznał Dariusz Chmielewski.
04.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia dworzec kolejowy Gdańsk Oliwa, zabytkowy budynek o klasycznej architekturze. Jest to jednopiętrowy, biały budynek z ciemnym dachem i czerwonymi obramowaniami okien. Charakterystycznym elementem jest środkowa część budynku z ozdobnym, drewnianym szczytem, na którym znajduje się zegar. Przed budynkiem widoczny jest parking z zaparkowanymi samochodami oraz kilka osób poruszających się w jego okolicy. Na elewacji wisi tablica z napisem „Dworzec Kolejowy Gdańsk Oliwa”, wskazująca na funkcję obiektu. Niebo jest częściowo zachmurzone, ale dominują niebieskie barwy, co nadaje zdjęciu jasny i pogodny charakter.
Dworzec w Oliwie powstał w latach 1869-1870
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Co wchodzi w skład zespołu dworca w Oliwie?

Najnowszy wpis PWKZ do rejestru zabytków zespołu dworca kolejowego Gdańsk-Oliwa obejmuje:

  • budynek dworca kolejowego
  • dalekobieżny peron kolejowy w jego historycznym odcinku wraz z jego infrastrukturą, (w skład której wchodzą: budynek dawnej poczekalni, budynek służbowy, zadaszenie peronu oraz bariera okalająca zejście z peronu do tunelu)
  • tunel przejścia podziemnego wraz z wyjściami na peron kolei dalekobieżnej i peron kolei podmiejskiej (SKM)
  • zadaszenie wejścia na perony, budynek dawnego warsztatu stacji (obecnie pełniący funkcje usługowe)
  • budynek toalet
  • budynek magazynu kolejowego
  • historyczny budynek nastawni kolejowej
  • plac przydworcowy wraz ze starodrzewem, położony przy Placu Dworcowym 1

- Kolejowy dworzec oliwski powstał w latach 1869-1870 wraz z dotarciem do Oliwy linii Kolei Pomorza Tylnego (Hinterpommersche Eisebahn HE) zbudowanej przez Towarzystwo Kolei Berlińsko-Szczecińskiej (Berliner Stettiner Eisebahn Gesseschaft – BStE). Odcinek ten, prowadzący ze Słupska do Gdańska przez Lębork, Wejherowo, Redę, Sopot i Oliwę, zrealizowano w latach 1867-1870.

Był to kolejny etap rozbudowy linii prowadzącej ze Stargardu Szczecińskiego przez Białogard, Koszalin do Słupska.

 

- czytamy w uzasadnieniu decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dariusza Chmielewskiego

Czytaj także: Kolejowa wieża ciśnień: kiedyś dla parowozów, teraz będzie zabytkiem

Kolej Pomorza Tylnego była trzecią w kolejności chronologicznej z linii kolejowych, po linii Tczew-Gdańsk, oraz Gdańsk-Nowy Port (Neufahrwasser), którą zbudowano na terenie Gdańska. Jednocześnie była to pierwsza linia kolejowa łącząca Gdańsk z Wrzeszczem oraz z sąsiadującymi z Gdańskiem Sopotem i Oliwą, a także miastami Pomorza Środkowego i Zachodniego, m.in. Stargardem Szczecińskim, Koszalinem, Słupskiem, a także Lęborkiem.

Fragment zabytkowego peronu kolejowego. Na pierwszym planie mały budynek z dużymi oknami, o zaokrąglonych rogach. Jego cała fasada obłożona jest gładkimi kaflami. w zdłuż peronu przejeżdża rozpędzony pociąg.
Dworzec kolejowy w Oliwie został oddany do użytku 1 lipca 1870 r.
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Przebieg jednotorowej początkowo linii kolejowej na odcinku „oliwskim” wytyczono równolegle na wschód od historycznej drogi prowadzącej z Gdańska w kierunku Sopotu (tzw. Szosy Gdańskiej – Danziger Chaussee, obecnie Alei Grunwaldzkiej).

Czytaj także: Dworzec PKP Gdańsk Główny wreszcie otwarty. Jest ładny, wygodny i dostępny dla każdego

Dworzec stacji, noszącej wówczas nazwę Oliva, wzniesiono w miejscu przebiegu polnej drogi, prowadzącej od szosy gdańskiej w kierunku zachodniej części dawnej wsi Zaspa, Białego Dworu (Weisshof), i wybrzeża Zatoki Gdańskiej”.

Niemal w całości zachował się układ zespołu dworca kolejowego powstającego w latach 1870-1939, jak również pierwotna lokalizacja poszczególnych obiektów i ich wygląd zewnętrzny: bryła, rzut, kompozycja, oraz w przypadku budynków należących do zespołu detal elewacji poszczególnych obiektów.

Wśród najistotniejszych zmian w powyższym zakresie należy wyszczególnić: otynkowanie budynku dworca i usunięcie oprawy otworów okiennych i drzwiowych na poziomach pierwszej i drugiej kondygnacji, częściowe osadzenie wtórnej stolarki okiennej i drzwiowej w budynku dworca, budynku toalet, budynku nastawni oraz budynku dawnego warsztatu, dokonanie wtórnych podziałów we wnętrzu północnego skrzydła dworca. Jednak w całościowej ocenie skala powyższych przekształceń nie umniejsza wartościom zespołu, które nadal pozostają w przeważającym stopniu czytelne.

Część dokonanych zmian jest w znacznej mierze odwracalna

- ocenił Dariusz Chmielewski. 

Zdjęcie przedstawia detal architektoniczny budynku dworca kolejowego Gdańsk Oliwa. Jest to górna część fasady z charakterystycznym, drewnianym szczytem ozdobionym misternie rzeźbionymi elementami w stylu historyzmu. Konstrukcja ma ciemnobrązowy kolor i kontrastuje z jasną elewacją budynku. Widoczny jest również zegar dworcowy, umieszczony centralnie pod szczytem. Wskazówki zegara są dobrze widoczne, a jego żółta tarcza wyróżnia się na tle jasnej ściany. Elementy drewniane noszą ślady upływu czasu – widać na nich oznaki zużycia i uszkodzenia, co nadaje budynkowi historyczny charakter. Na tle błękitnego nieba z białymi chmurami drewniane detale prezentują się wyjątkowo malowniczo.
Autentyzm historycznej substancji zespołu dworca kolejowego w Gdańsku-Oliwie oraz poszczególnych obiektów wchodzących jego skład jest wysoki - uważa Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Fot. M.Tymiński / WUOZ w Gdańsku

Podkreślił jednocześnie, że wpis do rejestru zabytków "nie wyklucza możliwości remontowania, modernizacji lub adaptacji zabytku, pod warunkiem poszanowania jego wartości i historycznej substancji”.

- W interesie społecznym jest zachowanie tych dzieł, które w największym stopniu dokumentują przeszłość, świadczą o tożsamości regionu, ilustrują przemiany polityczne, społeczne lub gospodarcze, reprezentują określone zjawiska artystyczne i kształtują wspólną przestrzeń kulturową.

W omawianym przypadku stopień zachowania omówionych powyżej wartości historycznych, artystycznych i naukowych zabytku jest tak znaczący i wieloraki, że w interesie społecznym jest jego ochrona prawna poprzez wpis do rejestru zabytków

- zaznaczył w swoim postanowieniu PKWZ.

Decyzja PKWZ o wpisie do rejestru zabytków zespołu dworca w Oliwie nie jest jeszcze prawomocna. Odwołanie może złożyć właściciel nieruchomości - w tym przypadku PKP. Sprawę rozstrzyga wówczas minister kultury i dziedzictwa narodowego.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z DWORCA W OLIWIE:

 

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Zajezdnia tramwajowa powstanie na Ujeścisku