Oświata: poczet nowych dyrektorów

Choć wakacje dla uczniów jeszcze trwają, nauczyciele ostro przygotowują się do pracy. W Nowym Ratuszu w Gdańsku we wtorek, 25 sierpnia, nominacje na stanowiska odebrało ośmiu nowych dyrektorów i dwunastu, których wybrano ponownie.
25.08.2015
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W Sali Obrad Nowego Ratusza zamiast radnych zasiedli dyrektorzy i nauczyciele z gdańskich szkół.
W Sali Obrad Nowego Ratusza zamiast radnych zasiedli dyrektorzy i nauczyciele z gdańskich szkół.
Jerzy Pinkas

Władzom Gdańska podlega 175 jednostek: zespoły szkół, szkoły, przedszkola i inne placówki edukacyjne. Ich dyrektorzy są wybierani na drodze konkursu na pięcioletnią kadencję.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

Choć wyboru dyrektora dokonuje dziewięcioosobowe gremium, to odpowiedzialność za jego pracę spoczywa na prezydencie – podkreśla Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej. – Zapraszamy wszystkich nauczycieli, nie tylko dyrektorów, do współpracy w podnoszeniu jakości gdańskiej oferty edukacyjnej i pracy nad zmianą myślenia o oświacie. Pamiętajmy, że przygotowujemy do życia, nie do kolejnego etapu edukacyjnego.

Dyrektorzy powołani na kolejną kadencję:

 

Marzanna Ziółkowska – Przedszkole nr 4
Maryla Pracel – Przedszkole nr 58
Marta Kujawska-Greszczuk – Przedszkole Specjalne nr 72 o Profilu Terapeutycznym
Jolanta Bocian – Gimnazjum nr 10
Elżbieta Głomska – Zespół Kształcenia Podstawowego i Przedszkolnego nr 1
Edyta Kondracka – Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 30
Hanna Konczakowska-Makulec – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1
Marcin Hintz – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 7
Irena Adamowska – Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących
Marlena Zajdzinska-Pełka (dyrektor menager) – Szkolne Schronisko Młodzieżowe z filiami
p.o. dyr. Anna Kuchta – Szkoła Podstawowa nr 61
p.o. dyr. Beata Skoczek – Gdański Ośrodek Kultury Fizycznej

1 września 2015 roku pracę rozpocznie ośmioro nowych szefów (ich zdjęcia, sylwetki i krótkie wypowiedzi przedstawiamy na końcu artykułu). Dwunastu innych dyrektorów mianowano po wygraniu konkursu na kolejną kadencję (ich nazwiska obok). We wtorek prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wręczył każdej z tych osób zarządzenie powołujące na funkcję dyrektora oraz uprawnienia, które umożliwiają realizację powierzonej misji.

Serdecznie im gratulujemy i mamy nadzieję, że będzie im się dobrze współpracować ze środowiskiem lokalnym – mówi wiceprezydent Kowalczuk. – Szkoła wciąż pełni funkcję bijącego serca dzielnicy, ta rola lidera jest trudna do przecenienia. Musimy pamiętać, że wspólnie działamy w imieniu miasta na rzecz konkretnych społeczności. To od dyrektorów i dobieranych przez nich współpracowników w dużej mierze zależy jakość i poziom wykształcenia młodych gdańszczan, a także zadowolenie mieszkańców z oferty oświatowej.

Prezydent Adamowicz jednych powitał, innych pożegnał – trzy dyrektorki gdańskich placówek edukacyjnych odchodzi na emeryturę. Najdłuższy staż dyrektorski ma za sobą dyrektor Gimnazjum nr 26 Eugenia Końko, która pełniła funkcję od 1986 roku, a w swojej szkole uczyła chemii. Mariola Królikowska dyrektorem Przedszkola nr 35 była niewiele krócej – od 1992 roku. Na emeryturę przechodzi też w tym roku polonistka Maria Węgłowska, dyrektor Gimnazjum nr 1 od 2002 roku.

Spotkanie w Sali Obrad Nowego Ratusza było też okazją do złożenia podziękowań za pracę na rzecz gdańszczan i Gdańska oraz wręczenia Nagród Prezydenta Miasta czworgu odchodzącym na emeryturę nauczycielom: Jolancie Panek z Gimnazjum nr 11, Alicji Stefańskiej z Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 24, Czesławie Bocianowskiej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 i Norbertowi Serbie z Gimnazjum nr 9. Nagroda prezydenta jest nie tylko prestiżowa, ale ma też wymiar finansowy – podwójny podstawowy wymiar miesięcznego uposażenia nauczyciela mianowanego, czyli 5294 zł.





Przedstawiamy nowo powołanych dyrektorów, którzy 1 września 2015 r. rozpoczynają swoją pierwszą kadencję. Zapytaliśmy ich o doświadczenie zawodowe, a także plany i priorytety, którymi zamierzają kierować się w swojej pracy.

Jolanta Banach
dyrektor Bursy Gdańskiej

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Do 1993 roku uczyłam języka polskiego w szkołach średnich, później pełniłam różne funkcje państwowe. Mam też doświadczenie w pracy samorządowej – w latach 2010-2014 byłam gdańską radną. Od roku 2006 jestem wicedyrektorką Bursy Gdańskiej.

Jako dyrektor bursy chciałabym przede wszystkim stworzyć środowisko zapewniające młodzieży najlepsze warunki do nauki, rozwoju zainteresowań i uzdolnień, bezpieczne, wolne od przemocy, agresji i dyskryminacji. Moim priorytetem jest wdrożenie innowacyjnych i bardziej skutecznych oddziaływań w zakresie profilaktyki uzależnień oraz zdrowia psychicznego, tak bardzo istotnego w trudnej drodze ku dorosłości. Mam ambicję współtworzyć z wychowawcami – jak dotychczas – placówkę otwartą na potrzeby i wyzwania lokalnej społeczności, współpracującą z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, wspierającą rodziców oraz szkoły w procesie edukacji i wychowania.

 

Liliana Gdowska
dyrektor Gimnazjum nr 26

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego – specjalność oceanografia fizyczna. Doświadczenie nauczycielskie zdobywałam w Szkole Podstawowej nr 61, Szkole Podstawowej nr 45 i, jako wicedyrektor, w Gimnazjum nr 26.

W naszej szkole chciałabym przede wszystkim utrzymać wysoki poziom nauczania, wykorzystując kameralny charakter szkoły. Ważne jest dla mnie zapewnienie ciekawej oferty edukacyjnej, w której ważne miejsce zajmuje nauczanie dwujęzyczne – w językach angielskim i niemieckim. Będziemy współpracować z Politechniką Gdańską i środowiskiem lokalnym. Najważniejsze jest dla mnie, aby w kierowanym przeze mnie gimnazjum uczniowie czuli się bezpiecznie, maeli możliwość rozwijania swoich zdolności i zainteresowań, aktywnie uczestniczyli w życiu dzielnicy i miasta, a przede wszystkim by wiedzieli, że mogą liczyć na pomoc nauczycieli. Mam ambicję, aby Gimnazjum nr 26 było szkołą wyjątkową, inspirującą uczniów i nauczycieli do ciągłego doskonalenia się.

 

Barbara Gwizdała
dyrektor Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 2

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką kierunku pedagogiki o specjalności nauczanie początkowe na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończyłam też studia podyplomowe z zakresu historii, zarządzania oświatą, oligofrenopedagogiki, wczesnego wspomagania oraz edukacji i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju. Doświadczenie zawodowe zdobyłam w Szkole Podstawowej nr 3, Gimnazjum nr 3 i Gimnazjum nr 48.

Jako dyrektor chciałabym jak najlepiej kierować placówką i w pełni realizować jej statutowe zadania. Dla mnie oznacza to bliską i ciągłą współpracę z rodzicami oraz partnerami zewnętrznymi – tak, aby szkoła spełniała potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego. W szkole najważniejsi są uczniowie. To dla ich rozwoju wszyscy pracownicy szkoły, a wraz z nimi dyrektor, będą współdziałać z rodzicami, z organami prowadzącym i nadzorującym oraz różnymi instytucjami. Mam ambicję wypełniać w swoich działaniach słowa wybitnego Kaszuby prof. Brunona Synaka: „Najważniejszą przestrzenią pozadomową dziecięcego mikroświata… będzie szkoła”. Co jest dla mnie priorytetem? Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w sferze edukacyjnej i wychowawczej.

 

Katarzyna Michalska
dyrektor Przedszkola nr 35

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego, podyplomowo ukończyłam oligofrenopedagogikę oraz tyflopedagogikę. Doświadczenie zawodowe zdobywałam przez 22 lata, pracując z dziećmi jako nauczyciel, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci o specjalnych wymaganiach edukacyjnych oraz dziećmi z dysfunkcją wzroku.

Jako dyrektor chciałabym, wykorzystując moje bogate doświadczenie zawodowe, sięgnąć po nowe, zgodne z trendami oświatowymi, propozycje służące rozwojowi placówki. Moim celem jest tworzenie przedszkola bezpiecznego, przyjaznego wszystkim dzieciom, dającego możliwość różnorodnej aktywności zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami każdego dziecka, z zachowaniem otwartości i radości naturalnie wpisanych w dzieciństwo. Stanowisko dyrektora przedszkola jest dla mnie, oczywiście, elementem rozwoju zawodowego, ale przede wszystkim motywacją do dalszego rozwoju osobistego oraz dużym wyzwaniem, któremu postaram się sprostać.


Marta Skoczeń-Pietryk
dyrektor Gimnazjum nr 12

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, gdzie ukończyłam studia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej. Mam też wykształcenie wyższe zawodowe – filologia angielska w Szkole Wyższej Ateneum w Gdańsku. Jestem także absolwentką oligofrenopedagogiki i terapii pedagogicznej – studia podyplomowe w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Pracowałam już jako studentka – w Domu Dziecka w Dębinkach. Tam moje wyobrażenia zderzyły się z rzeczywistością i bardzo zmieniły mój pogląd na świat. Ogromną wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu pedagogiki specjalnej zdobyłam podczas pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Wyszkowie – mojej rodzinnej miejscowości.

Jako dyrektor chciałabym przede wszystkim uświadomić wszystkim, że uczeń to człowiek – jeden z nas, mający swoje uczucia, potrzeby oraz własne życie, w którym – nie przesadzam – często walczy o przetrwanie. Nie szufladkujmy, nie osądzajmy, nie stygmatyzujmy. Badajmy, analizujmy i wyciągajmy wnioski, by podjąć działania – przecież dzieci nie rodzą się złe. Najważniejsze jest dla mnie, aby młody człowiek, uczeń, stał się podmiotem działalności pedagogicznej, aby w szkole odnalazł swoje miejsce. Łatwo jest być dobrym nauczycielem, kiedy mamy zdolne i bezproblemowe dzieci. Sztuką jest rozbudzić pasję do nauki w tych, którym przypięto etykietkę: krnąbrny, zły, niewychowany, agresywny, zarozumiały – trudny, a taka młodzież jest sercem Gimnazjum nr 12 w Gdańsku. Mam ambicję... tu chciałabym przytoczyć słowa Alberta Einsteina, który twierdził, że „Nic naprawdę cennego nie bierze się z ambicji czy też z samego poczucia obowiązku; to, co cenne, rodzi się z miłości i poświęcenia dla innych ludzi”.


Iwona Targońska
dyrektor Zespołu Szkół Energetycznych

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zdobywałam w szkołach dziennych i wieczorowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych.

Jako dyrektor chciałabym zapewnić naszym uczniom rzetelne przygotowanie do egzaminów zewnętrznych, studiów i pracy zawodowej. Mam ambicję być dyrektorem szkoły, której uczniowie zdobywają kompetencje niezbędne do funkcjonowania w zmieniającym się świecie i osiągają wysokie wyniki na egzaminach zewnętrznych. Moim priorytetem jest praca w prężnym zespole spełniającym oczekiwania uczniów, rodziców i środowiska.

 

 

 

Grzegorz Kryger
dyrektor Szkoły Podstawowej nr 86

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentem Wydziału Filologiczno-Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego – kierunek historia. Od czasu studiów pracuję w Szkole Podstawowej nr 86 w Gdańsku, początkowo jako nauczyciel historii i języka angielskiego, później również wicedyrektor.

Jako dyrektor chciałbym przede wszystkim budować szkołę współpracy, gdzie każdy z jej podmiotów, zarówno uczniowie, jak i rodzice oraz nauczyciele, będzie się czuł współgospodarzem tego miejsca odpowiedzialnym za jego rozwój. Najważniejsze jest dla mnie budowanie szkoły bezpiecznej i przyjaznej uczniom, w której priorytetem będzie indywidualny rozwój każdego dziecka na każdym etapie edukacyjnym. Mam ambicję tworzenia szkoły nowoczesnej, budującej jednocześnie swoją tradycję i tożsamość. Szkoły, która będzie ważnym ośrodkiem w swojej dzielnicy i mieście.

 

 

Kamil Gajewski
dyrektor Szkoły Podstawowej nr 69

Jerzy Pinkas

Jestem absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. W latach 2001-2004 pracowałem z młodzieżą w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Toruniu, a od roku 2004 do dziś w I Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Jednocześnie, w latach 2007-2012, pracowałem w Pogotowiu Opiekuńczym w Gdańsku.

Jako dyrektor chciałbym przede wszystkim, aby uczniowie osiągali jak najlepsze wyniki na sprawdzianach szóstoklasisty, chętnie uczęszczali do szkoły i czuli się w niej bezpiecznie. Najważniejsza jest dla mnie otwartość i współpraca z podmiotami skupionymi wokół szkoły. Mam ambicję w sposób optymalny wykorzystać nową bazę sportową i podjąć próbę powołania oddziałów o profilu sportowym, a dokładniej piłkarskim. Moim priorytetem będzie, aby nauczyciele stosowali atrakcyjne i efektywne metody i formy pracy z uczniem. Mam nadzieję, że wszystkie moje działania zapewnią szkole rozwój, a także wzrost liczby chętnych do nauki w naszej podstawówce.

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Trzecia rocznica ataku Rosji na Ukrainę