Osiem rowerów przejedzie jednym kursem pod Martwą Wisłą

Sobota, 23 kwietnia, jest pierwszym i jednocześnie... ostatnim dniem, kiedy legalnie można przejść się bądź przejechać rowerem w tunelu pod Martwą Wisłą. Od niedzieli, 24 kwietnia, będzie to niemożliwe. Kursować na tym odcinku będą natomiast autobusy nowej linii 258 oraz istniejącej 158.
20.04.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

W autobusach linii 169 jest miejsce na trzy rowery, w autobusach linii 258 zmieści się osiem rowerów

 

Tunel pod Martwą Wisłą jest przeznaczony dla pojazdów mechanicznych: samochodów, ciężarówek, motocykli. Ale Miasto Gdańsk zadbało też o pieszych i rowerzystów. To specjalnie dla nich przygotowana zostaje nowa linia komunikacji miejskiej. Aktualnie w Poznaniu dobiegają końca prace adaptacyjne autobusów, które będą ją obsługiwać. 

Podobne pojazdy, od blisko trzech lat, jeżdżą na trasie linii 169, między Oliwą a Osową. Wyposażone są w stojaki, umożliwiające bezpieczne zamocowanie trzech rowerów. W autobusach linii 258 na stojakach zmieści się sześć jednośladów.

Nową linię będą obsługiwały dwa autobusy typu Solaris Urbino 12, które od kilku lat jeżdżą po gdańskich ulicach.

- W każdym z nich znajdzie się sześć wieszaków rowerowych. Poza tym dwa rowery będzie można przymocować, za pomocą pasów, do burty autobusu - wylicza Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Dzięki temu jednym kursem będzie można przewieźć osiem rowerów.

Dzięki specjalnym hakom jednoślady wiszą w pozycji pionowej i zajmują mniej miejsca.

- To atestowane rozwiązanie, co oznacza, że jest ono bezpieczne, dopuszczone do stosowania - zaznacza wiceprezes Lisicki.

Linia 258, do której przystosowywane są wspomniane dwa autobusy, będzie linią wahadłową między węzłem Ku Ujściu a węzłem Marynarki Polskiej. Będzie ona obsługiwała wyłącznie tunel pod Martwą Wisłą.

- Ta linia jest wprowadzona z myślą o pieszych i rowerzystach. Po prostu zastąpi prom - tłumaczy Lisicki.

Autobusy będą kursowały, co pół godziny. Jeżeli okaże się, że zapotrzebowanie jest większe, niż zaproponowana częstotliwość, wówczas zostanie ona zwiększona.

- Ale o tym będzie już decydował Zarząd Transportu Miejskiego i Miasto. Będziemy wspólnie obserwować obłożenie tej linii - zaznacza wiceprezes ZKM.

Przez tunel będą też przejeżdżały autobusy linii 158. Te jednak nie będą specjalnie przystosowane do przewozu większej liczby rowerów. Zmieszczą się w nich maksymalnie dwa jednoślady, podobnie jak w większości gdańskich autobusów, które można ustawiać w miejscu wyznaczonym dla wózka dziecięcego bądź osoby niepełnosprawnej. Linia 158 będzie kursowała między Wrzeszczem a Stogami, co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i, co 40 minut poza szczytem.

Na obu liniach obowiązywać będzie taka sama taryfa biletowa, jak w całym Gdańsku.


W sobotę, 23 kwietnia, zaplanowano Dzień Otwarty tunelu pod Martwą Wisłą. To doskonała okazja, by się w nim przejechać, przebiec lub przejść. Dzień później, już na stałe, tunel zostanie otwarty dla ruchu kołowego. 

 

Tak rowery jeżdżą między Oliwą a Osową

 


 

TV

Mniej bruku - więcej drzew!