Nowe tunele i przejazdy zastąpią istniejące kolizyjne przejazdy znajdujące się w poziomie torów. Zamiast nich mieszkańcy mają zyskać trzy bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP.
Rewitalizacja Oruni. Dzielnicowe skwery przejdą metamorfozę. Prace trwają też w dawnym ratuszu
- Pierwszy tunel dla pieszych powstanie w ciągu ul. Sandomierskiej.
- Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. Będzie on w przyszłości stanowił dojście do przystanku PKP Gdańsk-Orunia.
- Z kolei do stacji PKP Gdańsk-Lipce poprowadzi podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej.
- Ponadto opracowanie ma ująć budowę bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów pomiędzy ul. Dworcową/Smętną, a ul. Niegowską.
W projekcie uwzględniony zostanie montaż monitoringu i elementów małej architektury. Dokumentacja projektowa ma powstać do końca maja 2021 r.
Na opracowanie dokumentacji zabezpieczono w budżecie 1 153 092 zł. Wpłynęło pięć ofert:
- Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A - 949 560 zł
- Mosty Gdańsk Sp. z o.o. - 1 665 420 zł
- PBW INŻYNIERIA Sp. z o.o. - 1 943 400 zł
- Konsorcjum, Lider: Pracownia Projektów MID - 1 197 159 zł
- Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 846 653, 76 zł
Orunia. Nowe wiadukty ułatwią przejazd nad torami kolejowymi?
Oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym. Zamówienie może być w przyszłości przewidziane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Gdańsk będzie starał się o dofinansowanie tego projektu w ramach środków funduszu europejskiego CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”.
Oprac. KG