Most, który funkcjonował dotychczas w tym miejscu, był zbyt wąski by jednocześnie mogły nim przejechać samochody z przeciwnych kierunków. Obowiązywał tu ruch wahadłowy, który powodował korki, zwłaszcza w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Powstający obiekt umożliwi ruch kołowy w obu kierunkach. Oprócz nowego mostu, przebudowany zostanie również istniejący układ drogowy oraz dojazdy.
- W ramach zadania rozebrano istniejące mury oporowe i zbudowano nowe na dojeździe do mostu od strony Traktu św. Wojciecha. Ponadto zlikwidowano otwarte koryto Potoku Maćkowy i przebudowano istniejący przepust. Umacniany jest również Kanał Raduni na odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie z przyczółkami nowego mostu - wylicza Martyna Wolak z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Po zakończeniu tych prac położona zostanie nowa nawierzchnia. Natomiast już po otwarciu mostu wykonawca rozpocznie prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Nowiny i Starogardzkiej, które potrwają do września.
Inwestycja początkowo miała zakończyć się już w połowie bieżącego roku. Jednak ze względu na pojawienie się w trakcie prowadzonych prac ziemnych niezinwentaryzowanych sieci podziemnych, wymagających dodatkowego przeprojektowania i przebudowania, termin trzeba było przesunąć.
- Pomimo początkowych utrudnień związanych z realizacją zadania obecnie prace prowadzone są bez przeszkód i już wkrótce inwestycja usprawni komunikację oraz poprawi komfort podróżujących w tej części miasta – zaznacza Wolak.
By mógł powstać nowy obiekt w ciągu ul. Starogardzkiej, najpierw trzeba było rozebrać istniejący most. W jego miejscu powstaje przeprawa ramowa jednoprzęsłowa z ryglem w postaci pełnej płyty. Nowy most będzie miał zwiększoną nośność do klasy A - 50 ton. Szerokość jezdni i geometria skrzyżowania zostanie tak zmieniona, by możliwy był tu ponownie dwukierunkowy ruch. Dzięki temu zlikwidowana zostanie istniejąca tu dotąd sygnalizacja świetlna i ruch wahadłowy.
Szerokość nowego mostu wymusi przebudowę istniejącego układu drogowego oraz dojazdów w obrębie obiektu (stąd prace, które potrwają do września br.). Projektanci wzięli też pod uwagę przyszłą rozbudowę skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Starogardzką.
Budowa nowego obiektu rozpoczęła się w sieprniu 2017 r. Najbardziej pracochłonnymi pracami były te związane ze wzmocnieniem nabrzeża, dlatego realizacja całej inwestycji potrwa w sumie rok.
Wykonawcą prac jest firma MOST z Sopotu. Realizacja zadania pochłonie ok. 5, 6 mln zł, z czego 3 051 100 zł to dofinansowanie Ministra Infrastruktury.
W imieniu Gminy Miasta Gdańska zadanie realizuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.