Oruński most łączy ul. Starogardzką z Traktem Św. Wojciecha, stanowiącym główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta. Zgodnie z projektem istniejący, wąski wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie most ramowy jednoprzęsłowy z ryglem. Szerokość jezdni i geometria skrzyżowania zostanie tak zmieniona, aby przywrócić dwukierunkowy ruch na moście. Dzięki temu możliwa będzie likwidacja funkcjonującej tu obecnie sygnalizacji świetlnej i ruchu wahadłowego.
To rozwiązanie przede wszystkim cieszy mieszkańców Oruni, jak również sąsiednich dzielnic korzystających z tego połączenia drogowego.
- Ten tymczasowy most jest tak wieczny, że wstyd mówić o jego tymczasowości: obecnie wahadłowo puszcza ruch samochodowy. To powoduje gigantyczny korek zarówno na ul. Starogardzkiej jak i na Trakcie Św. Wojciecha, zwłaszcza w godzinach porannych - zaznacza Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św.Wojciech-Lipce. - Tutaj nie ma płynności. Ten mostek jest po prostu wąskim gardłem.
Nowy obiekt ma zdecydowanie poprawić dojazd m.in. z Traktu Św. Wojciecha, na wysokości ul. Ukośnej, do obwodnicy południowej.
- Na Trakcie mamy także wąskie gradło w postaci zwężenia do jednego pasa drogowego. Ten jeden pas dodatkowo korkuje się na wysokości ul. Gościnnej, kiedy chcemy wjechać na górny taras. Warto pamiętać, że w ostatnich latach mocno rozbudowały się m.in. Maćkowy, a dodatkowi mieszkańcy to także dodatkowe samochody zaznacza Bartków. - By dostać się do Głównego Miasta mieszkańcy z górnego tarasu wybierają często najkrótszą drogę, którą jest zjazd z ul. Starogardzkiej na Trakt Św. Wojciecha.
W ramach inwestycji rozebrane zostaną również istniejące mury oporowe i zbudowane nowe na dojeździe do mostu od strony ul. Trakt Św. Wojciecha, umocniony zostanie Kanał Raduni w sąsiedztwie przyczółków nowego mostu, a także zlikwidowane otwarte koryto Potoku Maćkowy i przebudowany istniejący przepust.
Szerokość nowego wiaduktu wymusi także przebudowę istniejącego układu drogowego oraz dojazdów w obrębie mostu. Projektanci wzięli też pod uwagę, planowaną w przyszłości, rozbudowę skrzyżowania Traktu Św. Wojciecha z ul. Starogardzką.
Dzięki inwestycji zwiększona zostanie nośność mostu do klasy A - 50 ton.
Budowa nowego obiektu powinna rozpocząć się jeszcze w czerwcu. Inwestycja powinna być gotowa do 30 czerwca 2018 r.
Przeczytaj także:
Nowy most na Starogardzkiej będzie gotowy w przyszłym roku