• Start
  • Wiadomości
  • Służbowy spacer z prezydent Gdańska - jakie są problemy Olszynki?

Olszynka. Służbowy spacer z prezydent Gdańska: muł w opływie Motławy, co z przejazdami kolejowymi?

Olszynka ogródkami działkowymi i rolnictwem stoi. Oficjalnie mieszka tutaj 3 tys. zameldowanych osób. Jednak według szacunków radnych dzielnicy, dodatkowe 2 tysiące mieszkają w domkach na działkach, bez meldunku. W poniedziałek, 3 lipca, prezydent Aleksandra Dulkiewicz odwiedziła Olszynkę, by osobiście poznać problemy dzielnicy, jakie są do rozwiązania.
04.07.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu na pierwszym palnie cztery idące przed siebie osoby, idą obok siebie, to trzy kobiety i jeden mężczyzna
3 lipca prezydent Aleksandra Dulkiewicz spacerowała służbowo po Olszynce. Towarzyszyła jej m.in. przewodnicząca zarządu tej dzielnicy Jadwiga Kubik (pierwsza z lewej) i miejski radny Cezary Śpiewak-Dowbór
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

W spacerze z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz uczestniczyli przedstawiciele zarządu dzielnicy Olszynka: Jadwiga Kubik, Mirosław Piotrowski i Marek Dzięcielski. Obecni byli też miejscy radni: Cezary Śpiewak-Dowbór i Andrzej Skiba, oraz dyrektorzy i prezesi, bądź ich zastępcy, miejskich jednostek i spółek, m.in. Gdańskich Wód, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Gdańskich Nieruchomości, Biura Rozwoju Gdańska, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Wydziału Projektów Inwestycyjnych oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Zamulony opływ Motławy

Przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Olszynka, Jadwiga Kubik, zwracała uwagę na problem z dużym zamuleniem opływu Motławy na wysokości Olszynki. Obawia się ona, że nadmiar mułu zmniejszy możliwości retencyjne, a co za tym idzie - w razie większych opadów deszczu, tej dzielnicy grozić będzie powódź.

Przedstawiciele Urzędu Miejskiego zwracali uwagę, iż wody Motławy nigdy nie były w zarządzie Miasta - są w zarządzie państwowej jednostki, jaką są Polskie Wody, i do nich należy obowiązek odmulania tej rzeki. Miasto wyśle pismo do Polskich Wód w tej sprawie.

W opinii przewodniczącej Olszynki pogłębienia wymagają też okoliczne rowy melioracyjne. Ryszard Gajewski, prezes miejskiej spółki Gdańskie Wody, zapewnił, że rowy są regularnie pogłębiane i koszone. W ostatnim czasie, ze względu na przebywające w nich ptaki i żaby, prace te nie były prowadzone, od przyszłego tygodnia zostaną wznowione.

Przy okazji radni Olszynki zwrócili uwagę na potrzebę odtworzenia historycznej fosy, biegnącej wzdłuż ul. Na Szańcach. Obecnie jest ona dość mocno zarośnięta na jednym z odcinków. Przedstawiciele urzędu mówili z kolei o występujących tu licznie żabach. Zaproponowano wstępnie, by - przy okazji odtworzenia przebiegu fosy - zamontować np. siatki ochronne dla żab. Ostateczne decyzje nie zapadły.

na zdjęciu duże torowisko kolejowe, po jednym z torów jedzie właśnie pociąg z kilkunastoma cysternami
Olszynka, podobnie jak Orunia, potrzebuje bezkolizyjnych przejazdów kolejowych
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Przejazdy kolejowe - wspólny problem Oruni i Olszynki

Rozwijający się port morski oznacza coraz większy dochód dla państwa, nowe miejsca pracy, ale też duże utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu m.in. dla mieszkańców Olszynki. Przez tę dzielnicę przebiega bowiem kilkanaście torów kolejowych, rozdzielających ją na dwie części. Radni zwracali uwagę, iż coraz częściej dochodzi do sytuacji, w których na istniejących przejazdach kolejowych kierowcy muszą czekać nawet 40 minut na przejazd pociągu. Bywa, że szlabany są opuszczone, a przez pół godziny żaden pojazd kolejowy nie przejeżdża. Mieszkańcy tracą czas i coraz częściej cierpliwość.

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz przyznała, że w ostatnim czasie rozmawiała na ten temat zarówno z zarządem portu morskiego, jak i zarządem terminala kontenerowego Baltic Hub.

Prezydent Dulkiewicz w Baltic Hub: nowy terminal, wielkie możliwości

W związku z coraz trudniejszą sytuacją finansową, Miasto nie będzie w stanie w najbliższych latach sfinansować budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego dla samochodów w ciągu ul. Łanowej. Dlatego już w styczniu br. Wydział Projektów Inwestycyjnych UMG wystąpił do zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK i Zakładu Linii Kolejowych PKP, z prośbą o rozważenie możliwości budowy bezkolizyjnego tunelu w związku ze zwiększeniem ilości pociągów na linii kolejowej nr 226. PKP PLK odpowiedziało negatywnie na to zapytanie, Zakład Linii Kolejowych PKP także nie ma planów przebudowy istniejącego przejazdu na bezkolizyjny.

Miasto złożyło wniosek o realizację takiej inwestycji z rządowego programu, dodatkowo wyśle też w najbliższym czasie pismo w sprawie konieczności budowy bezkolizyjnego przejazdu do portu morskiego.

na zdjęciu duża ceglana kamienica, przed nią przechodzi grupa kilkunastu osób
W trakcie spaceru zajrzano na ul. Niwki, gdzie rozmawiano m.in. o planowanych remontach mieszkań bądź całych kamienic
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Problemy na ul. Niwki

Na tej ulicy rozmawiano o planowanym kompleksowym remoncie i termomodernizacji kamienicy przy ul. Niwki 8. Budynek ten został objęty programem ELENA, który jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. W jego ramach wykonana zostanie dokumentacja projektowo- kosztorysowa. Prace nad dokumentacją rozpoczną się jeszcze w tym roku, natomiast na przyszły rok, w jego drugiej połowie, zaplanowano początek prac remontowych.

Spore poruszenie wśród okolicznych mieszkańców wywołała poniedziałkowa obecność na tej ulicy prezydent Gdańska. Kilka osób wyszło ze swoich mieszkań, by porozmawiać z prezydent o problemach tej okolicy. Zwracano uwagę m.in. na potrzebę remontów znajdujących się tutaj kamienic czy problem podrzucania śmieci wielkogabarytowych przez osoby przebywające w pobliskich ogrodach działkowych. Poruszono też kilka innych kwestii, także indywidualne sprawy niektórych mieszkańców.

Co ustalono podczas spaceru z zastępcą prezydenta?

W związku z tym, że sygnałów, i to różnych, było sporo, ustalono, że w najbliższych tygodniach zorganizowane zostanie spotkanie dla mieszkańców tej ulicy, w którym wezmą udział przedstawiciele miejskich jednostek: Gdańskich Nieruchomości, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

na zdjęciu grupa kilkunastu osób, idą w dwurzędach, pomiędzy nimi płoty, za nimi dużo rosnącej zieleni
Trasa lipcowego spaceru po Olszynce przebiegała m.in. przez tamtejsze ogrody działkowe
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Problem ze ściekami na terenie ogródków działkowych

Olszynka ogródkami działkowymi stoi. Według szacunków radnych tej dzielnicy, na ich terenie mieszka na stałe nawet 2 tysiące osób. Co istotne, na terenie samej Olszynki zameldowanych jest około 3 tys. mieszkańców. Zatem niemal drugie tyle mieszka bez zameldowania, bez opłat za odbiór odpadów, itp., właśnie na działkach. Największym problemem jest tu nielegalne odprowadzanie ścieków m.in. do znajdujących się tu rowów melioracyjnych. Ścieki wywołują okropny smród, ale też zanieczyszczają okoliczne środowisko. Ustalono, że Straż Miejska rozpocznie regularne kontrole tych ścieków, podobnie jak dzieje się to w okresie grzewczym z nielegalnym paleniem "czegokolwiek" w piecach.

Prezydent Aleksandra Dulkiewicz służbowo na Żabiance

Przedstawiciele urzędu zapewniali, że wszystkie służby, w tym związane z ochroną środowiska, są na bieżąco informowane o tej sytuacji, jednak rzadko udaje się kogoś złapać na gorącym uczynku. Kontrole SM mają w tym pomóc. Ma zostać także przeprowadzona kontrola także tego, czy na tych terenach znajdują się nielegalne sieci wodociągowe.

WIĘCEJ ZDJĘĆ ZE SŁUŻBOWEGO SPACERU PREZYDENT ALEKSANDRY DULKIEWICZ PO OLSZYNCE

Inne sprawy

W poniedziałek rozmawiano też o potrzebie przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych budynku Szkoły Podstawowej nr 59. Trwają przygotowania do tej inwestycji. Przygotowano też wycenę dla planowanych prac związanych z usunięciem metalowych krat ze szkolnych okien, które wielu mieszkańcom źle się kojarzą.

Radni dzielnicy dopytywali też o remont tzw. Niebieskiego Mostu, który znajduje się w ciągu ul. Zawodników. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową dla tej inwestycji, w tym procedury związane z pozwoleniem wodno - prawnym. Powinny zakończyć się pod koniec bieżącego roku.

Zwrócono też uwagę na problem zaśmiecania kładki nad torami kolejowymi w ciągu ul. Modrej. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni sprząta ten obiekt raz w tygodniu. Miłośnicy napojów wysokoprocentowych "nie dają jednak za wygraną" i po zakończonych libacjach, najczęściej w tym miejscu, pozostawiają opróżnione butelki.

TV

Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024 przyznane