Spacer gospodarczy po Oliwie był ostatnim w tym roku. Prezydent Aleksandrze Dulkiewicz towarzyszyli dyrektorzy i prezesi miejskich jednostek oraz spółek, a także jej zastępczyni Monika Chabior. Byli też miejscy radni: Karol Ważny, Łukasz Bejm i Jan Perucki, oraz radni dzielnicy na czele z Przewodniczącym Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomaszem Strugiem.
Wrzeszcz Dolny. Spacer prezydent Gdańska z radnymi dzielnicy
Porządki przy pętli tramwajowej
Spotkanie rozpoczęło się przy pętli tramwajowej. W tym miejscu radni poruszyli m.in. temat możliwości zwężenia ul. Opata Jacka Rybińskiego, która biegnie wzdłuż zabytkowego Parku Oliwskiego. Zależy im na uspokojeniu i zmniejszeniu ruchu samochodowego w tym miejscu. Gruntowna modernizacja tej ulicy, która jest ujęta w miejskim Programie Modernizacji Ulic, planowana jest za kilka lat, nie wcześniej jednak niż po roku 2028. Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przyznał, że pomysł na zwężenie ul. Rybińskiego pojawia się od kilku lat. W swoim czasie GZDiZ analizował m.in. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na tej ulicy oraz ul. Opackiej. Okazało się jednak, że przy ewentualnym nowym porządku ruchu pojawiałyby się problemy m.in. na wysokości Kościoła św. Jakuba, który znajduje się przy ul. Opackiej. Byłoby to tzw. wąskie gardło. Zrezygnowano więc, póki co, z wprowadzania zmian w organizacji ruchu. W przyszłym roku planowana jest natomiast budowa azylu dla pieszych na ul. Opata Rybińskiego na wysokości miejsca, w którym pojawiają się trzy pasy ruchu.
Rozmawiano też o planach remontowych torowiska pętli oraz zagospodarowaniu terenu wokół. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz poinformowała radnych, że powoływany jest obecnie specjalny zespół konsultacyjny dla opracowania nowego układu dla całego tego obszaru.
Dyskutowano także o kwestii bezpieczeństwa przejścia dla pieszych pomiędzy pętlą a Parkiem Oliwskim, w pobliżu skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Opata Rybińskiego. Zdaniem radnych dzielnicy jest ono mało widoczne, dlatego poprosili o dodatkowe oznakowanie bądź wprowadzenie innych rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na tym przejściu. Ma to przeanalizować GZDiZ.
Co istotne, część tego przejścia przez torowisko została wyremontowana przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje w 2020 r. podczas remontu toru w stronę pętli Oliwa. Remont pozostałej części przejścia (w torze w stronę Jelitkowa) zaplanowano w 2023 r., wraz z remontem przejazdu drogowo - torowego w kierunku Jelitkowa.
Przy okazji radni zwrócili też uwagę na problem sporego błota, które pojawia się w pasie gruntowym pomiędzy punktami handlowymi działającymi przy pętli tramwajowej. Mają się tym zająć Gdańskie Nieruchomości.
Co z budową Nowej Opackiej i remontem ul. Czyżewskiego?
Podczas środowego spotkania Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych, przyznał, że jest szansa na realizację tzw. Nowej Opackiej już w przyszłym roku, a najpóźniej w 2024 r. Zmieniły się bowiem w ostatnim czasie ogólnopolskie przepisy, które ułatwiają zakończenie całej procedury inwestycyjnej. Przypomnijmy: Nowa Opacka to ulica, która biec będzie równolegle do istniejącej ul. Opackiej. Ma ona także łączyć ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką, a przebiegać będzie obok terenów Telewizji Polskiej i przez teren nowego osiedla mieszkaniowego, które powstało w sąsiedztwie. Początkowo planowano etapowanie tej inwestycji, ale wszystko wskazuje na to, że za jednym razem uda się zrealizować budowę całej nowej ulicy. Ta inwestycja finansowana będzie m.in. w ramach tzw. umów szesnastkowych zawieranych pomiędzy prywatnymi inwestorami a miastem, które zakładają m.in., że inwestycje takie jak budowa nowej drogi są dofinansowane, bądź częściowo finansowane, ze środków danego inwestora.
Strzyża. Spacer z udziałem władz Gdańska i radnych dzielnicy
W przyszłym roku ogłoszony zostanie natomiast przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji całej ul. Czyżewskiego. Realizacja robót powinna nastąpić, o ile cała procedura przebiegnie zgodnie z planem, już w 2024 r.
Problem parkingowy w Oliwie
Popularność Oliwy, w tym Katedry i Parku Oliwskiego, sprawia, że w dzielnicy, zwłaszcza w sezonie letnim, nasila się problem braku miejsc parkingowych. Mieszkańcy szczególnie narzekają na autokary turystyczne, które nierzadko zajmują każde wolne miejsce postojowe m.in. przy ul. Cystersów.
W trakcie spaceru rozmawiano więc m.in. o możliwości powiększenia parkingu znajdującego się przy Parku Oliwskim, od strony ul. Opackiej i wprowadzenia tam opłat za parkowanie. Drugi parking znajdujący się także przy ul. Opackiej, ale już bliżej cmentarza, także miałby stać się, według propozycji radnych, płatny. Obecnie jest to teren gruntowy, utwardzony. Radni poprosili, by oznakować dobrze to miejsce. Obie te propozycje zostaną przeanalizowane. Miasto pracuje obecnie nad kompleksowym rozwiązaniem kwestii parkowania w tej części Oliwy. Jest m.in. pomysł, by utworzyć parking dla autokarów turystycznych przy ul. Karwieńskiej, na terenie sąsiadującym z zoo. Obecnie trwają uzgodnienia w tej kwestii. Niewykluczone, że taki parking powstanie już w przyszłym roku.
Przymorze Małe. Prezydent Gdańska z gospodarską wizytą
Szczegóły wspomnianego kompleksowego planu na parkowanie zostaną przedstawione, kiedy tylko zakończą się nad nim prace.
Przy okazji radni dopytywali o plany wobec Placu Inwalidów Wojennych. Tutaj, wstępnie, są dwa pomysły. Jeden zakłada utworzenie płatnego parkingu, a drugi - wprowadzenie w tym miejscu działalności gastronomicznej, ale prowadzonej przez podmioty ekonomii społecznej. Ostateczne decyzje w tej sprawie, póki co, nie zapadły.
Inne sprawy poruszone w trakcie spaceru po Oliwie
Radni dzielnicy dopytywali też o plany remontowe wobec ul. Opackiej. Takich jednak w najbliższych latach nie ma. Zwracano również uwagę na potrzebę przestawienia/ustawienia świateł przy przejściu dla pieszych na wysokości al. Grunwaldzkiej i ul. Opackiej tak, by za jednym razem można było przejść przez całe przejście idąc średnim tempem. Obecnie trwają już analizy, po ich zakończeniu wprowadzone zostaną w tym miejscu odpowiednie zmiany.
Radni mówili także o potrzebie utwardzenia i zagospodarowania błotnistego obecnie terenu, który stanowi swego rodzaju łącznik biegnący wzdłuż stawu w pobliżu al. Grunwaldzkiej, a który prowadzi do ul. Piastowskiej i jest bardzo popularny wśród okolicznych mieszkańców. Pomysł ten zostanie przeanalizowany.
Nie ma natomiast obecnie szans na realizację innego pomysłu radnych Oliwy. Zaproponowali oni bowiem, by zawęzić ul. Pomorską na odcinku biegnącym pod wiaduktem i jednocześnie poszerzyć w tym miejscu chodnik. Jest to obecnie dość wąskie gardło, w którym spotykają się często piesi i rowerzyści. Jak tłumaczyli urzędnicy, takie zawężenie byłoby dość skomplikowanym rozwiązaniem ze względu na pojawiający się w tym miejscu problem odwodnieniowy.
Rozmawiano też o problemach ul. Tatrzańskiej, w tym o potrzebie remontu ulicy i znajdującego się tutaj chodnika, a także o problemie zaśmiecania terenów zielonych, w tym terenu ogrodów działkowych, jak również pojawiających się tutaj dzików. Modernizacja ulicy nie jest planowana w najbliższych latach, natomiast problemem zaśmiecania ma się zająć Straż Miejska oraz GZDiZ.