
Bilety jednorazowe i miesięczne - porównanie
Wzrost ceny zwykłych biletów normalnych wynosi 26,3 proc. (z 3 zł 80 gr na 4 zł 80 gr).
Bilety miesięczne od 1 czerwca też drożeją, ale o 10,1 proc. (z 99 na 109 zł). Za te pieniądze można jeździć bez ograniczeń we wszystkie dni, zarówno powszednie, jak i weekendowe, a także świąteczne. Bilet miesięczny uprawnia do korzystania z tramwajów, miejskich autobusów, a także z pociągów SKM i PKM w granicach Gdańska.
Czytaj także: Ekologiczne, komfortowe, o dużym zasięgu - 18 autobusów elektrycznych dołączy do floty GAiT
Bilety miesięczne - realna korzyść
- Bilet miesięczny naprawdę się opłaca - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli potrzebujesz skasować dwa bilety dziennie, to już w 12. dniu suma wydatków na zwykłe bilety wyniesie 115 zł i 20 groszy.
Policzmy. Przy założeniu, że ktoś korzysta z komunikacji miejskiej średnio dwa razy dziennie (wyjazd - powrót) kasowanie jednorazowych biletów daje kwotę 288 zł (60 biletów jednorazowych x 4,80 zł). Bilet miesięczny to 109 zł i komfort dla właściciela, który nie musi fatygować się do kasownika.
Okazuje się, że jeśli posiadacz biletu miesięcznego odbędzie w tym okresie 60 podróży, to za każdą z nich zapłaci nie 4,80 zł, lecz 1,81 zł. Jeśli jest to 70 podróży w miesiącu, średnia cena każdej z nich wyniesie 1,55 zł. Im więcej, tym taniej.
Czytaj także: Budowa Nowej Warszawskiej. Zobacz postępy. Przelecieliśmy dronem nad całą inwestycją
Bilety jednorazowe - co nam dają?
Nowe ceny biletów od 1 czerwca 2022 r. obowiązują we wszystkich gminach skupionych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej. Przy okazji uproszczono taryfę.
Na przykładzie Gdańska:
- Bilet jednorazowy jest jednocześnie biletem czasowym przesiadkowym. Od 1 czerwca nie ma już innych biletów jednorazowych, niż bilet na 75 minut. W tym czasie możemy przesiadać się dowolną liczbę razy (tramwaj, autobus, dzienny czy nocny - obojętne). Wszystko to za cenę 4,80. Bilet ulgowy kosztuje 2,40 zł.
- Jeśli jedziemy z takim biletem bez przesiadki, podróż może trwać więcej niż 75 minut (nocna linia autobusowa N1).
- W sprzedaży są jednorazowe bilety 24-godzinne. Kosztują teraz 18 zł (ulgowy - 9 zł).

Starych biletów nie wyrzucaj
Jeżeli ktoś ma zapas biletów z ceną sprzed 1 czerwca, nie ma powodów, by się stresować. Te bilety są nadal ważne - wystarczy zaopatrzyć się w tzw. „dokładki”, które dostosują cenę do nowych wymogów. Można je nabyć w Punktach Obsługi Klienta ZTM w Gdańsku oraz biletomatach. Dostępne są bilety dokładkowe za 20 gr, 40 gr, 50 gr, 1 zł i 2 zł.
Przykłady:
- jeśli został nam bilet za 4,40 zł, kupujemy “dokładkę” za 40 gr i mamy aktualny bilet za 4,80 zł
- jeśli mamy bilet za 3,80 zł, potrzebujemy „dokładki” za 1 zł
- podobnie ze starym biletem 24-godzinnym za 14 zł (normalny) - nabywamy dokładkę za 4 zł
Bilety miesięczne - zasady bez zmian
Zakup “dokładki“ obowiązuje jedynie w przypadku biletów jednorazowych ze starymi cenami.
Co z biletami miesięcznymi? Tutaj nie ma potrzeby kupowania biletów dokładkowych. Mechanizm jest prosty - nabyty w maju bilet miesięczny kończy się odpowiedniego dnia czerwca. Przykład:
- bilet miesięczny opłacony 16 maja za 99 zł jest ważny do 15 czerwca. Dopiero jego przedłużenie wymaga zapłaty nowej ceny 109 zł.

Ciągły rozwój, dobre rozwiązania
Inwestować będziemy cały czas w nowy tabor i nowe linie, nie chcemy ciąć kursów, nadal będzie obowiązywał wspólny bilet na autobus, tramwaj i kolej w granicach Gdańska - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - To niezwykle atrakcyjna oferta obowiązująca już od ponad dwóch lat. Przypomnę, że w marcu 2020 r. wprowadzona została możliwość podróżowania pociągami SKM i POLREGIO na obszarze Miasta Gdańska na podstawie ważnego imiennego biletu okresowego ZTM zakodowanego na Karcie Mieszkańca bez ponoszenia dodatkowych kosztów- mówi Zomkowski.
Powody zmian dobrze znane
O tym, że 1 czerwca nastąpi regulacja cen biletów i zmiana taryf komunikacji miejskiej wiadomo było od 31 marca br., kiedy to Rada Miasta Gdańska zatwierdziła takie rozwiązania na podstawie rekomendacji Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Czytaj także: Bilet na cały miesiąc za 109 zł. Od czerwca nowe taryfy w gdańskich autobusach i tramwajach
Powody to drastyczny wzrostem cen paliw (+33%), energii elektrycznej (+37%) oraz rekordowa inflacja. Jak podkreśla dyrektor Sebastian Zomkowski, w Gdańsku w latach 2016-17 dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej pokrywały 50 proc. kosztów pracy przewozowej gdańskiej komunikacji, a w roku 2020 było to już tylko 21 proc.

Komunikacja miejska zdaniem mieszkańców
Szefostwo ZTM podkreśla, że wszystkie dotychczasowe badania preferencji i zachowań komunikacyjnych pasażerów pokazują, co jest dla gdańszczanek i gdańszczan priorytetem:
- na pierwszym miejscu znajduje się nie cena biletów, lecz jakość komunikacji, np. częstotliwość, nowe połączenia, wysoki poziom jakości taboru.
Warto zauważyć, że w Gdańsku bardzo wiele osób - w tym uczniowie szkół - jest uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Wg danych za 2021 rok było to 34,5% pasażerów.
Czytaj także: Budowa Nowej Warszawskiej. Nowe perony tramwajowe na starej pętli autobusowej
Linie międzygminne - bez karnetów
Do końca maja w autobusach na niektórych liniach (głównie międzygminnych) sprzedawane były karnety biletowe. Od 1 czerwca karnetów już nie kupimy. Jedynie za odliczoną kwotę dostępne będą jednorazowe bilety za: 4,80 zł, 2, 40 zł oraz 24-godzinne za 18 zł i 9 zł.
Ta zmiana dotyczy autobusów linii: 107, 117, 122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 607, N5.