Media piszą, że przed Jerzym Snakowskim opera nie ma tajemnic. I rzeczywiście. Jego ogromną wiedzę sprawdzić można było oglądając Wielką Grę, najsłynniejszy telewizyjny teleturniej ukazujący się w Telewizji Polskiej przez ponad 40 lat, począwszy od 1962 roku. Snakowski wygrał go trzy razy, a był jeszcze wtedy studentem. Teraz gromadzi tłumy na spotkaniach „Opera? Si!” w Operze Bałtyckiej (na lutowe show miejsc już nie ma, kolejne spotkanie odbędzie się 19 marca). Piastował też stanowisko wicedyrektora tego teatru, a od wielu lat podziwiamy go w roli prowadzącego plenerowe pokazy pt. “Opera na Targu Węglowym”.
Pasjonat i popularyzator, o ulubionym gatunku opowiada ze swadą i erudycyjnym wdziękiem, czasem uszczypliwie, ale zawsze z miłością. Prawdziwy showman, który tym razem postanowił podzielić się swą wiedzą również z internautami. Dlaczego?
- To pandemia zmusiła mnie do testowania nowych umiejętności - tłumaczy Jerzy Snakowski.
I tak, dzięki odosobnieniu i ministerialnemu wsparciu, powstał najpierw “Internetowy Słownik Operowy”, następnie cykl “Ta aria brzmi znajomo”, gdzie autor skupił się na tych fragmentach muzycznych, które zdobyły szczególną popularność, aż w końcu “Internetowy Przewodnik Operowy”.
- "O! Znam tę melodię" - mówimy często, choć nie wiemy, skąd. I kto ją stworzył? I po co? - pisze Jerzy Snakowski we wprowadzeniu do cyklu “Ta aria brzmi znajomo”. - Może się okazać, że pochodzi ona z opery - gatunku muzycznego, który staje się powoli, o paradoksie!, gatunkiem offowym.
Cykl “Internetowy Przewodnik Operowy” to seria 15, 20-minutowych filmików poświęconych już całym dziełom. Autor wybrał te najbardziej znane, które na operowych scenach królują od lat, jak “Madame Butterfly” Pucciniego - największy operowy melodramat. O Puccinim usłyszymy w pierwszej odsłonie cyklu na gdansk.pl w piątek, 11 lutego, o godz. 18.
“Japoński motylek w szponach jankeskiej szowinistycznej świni. Opera operująca stereotypami. Ale i tak wzrusza do łez” - tak w ogromnym skrócie podsumowuje libretto “Madame Butterfly” Snakowski, przyznając jednocześnie, że na tym przedstawieniu “ryczy jak bóbr”. Ale ostrzega, że gdyby libretto “Madame” pozbawić muzyki i wystawić jako dramat, to pastwiłyby się nad nim godzinami.
Do zilustrowania mini wykładu Jerzy Snakowski wykorzystuje fragmenty spektaklu Opery Wiedeńskiej. W głównych partii słyszymy Marię José Siri (jako Cio-Cio-San) oraz Murata Karahana w roli uwodzącego młodziutką gejszę Pinkertona. Partię Suzuki śpiewa Zoryana Kushpler, a dyrygentem dzieła jest Jonathan Darlington. Scenografię do spektaklu przygotował Tsugouharu Foujita.
Warto dodać, że "Madame Butterfly" znajduje się również w repertuarze Opery Bałtyckiej. Udana premiera odbyła się 11 czerwca 2021. Główne partie zaśpiewali: Izabela Matuła (Cio-cio-san), Paweł Skałuba (Pinkerton), Leszek Skrla (Sharpless) i Karolina Sikora (Suzuki).
Na spotkania z operą i Jerzym Snakowskim w ramach “Internetowego Przewodnika Operowego” portal gdansk.pl zaprasza widzów od 11 lutego co piątek, o godz. 18.
Serię “Internetowy Przewodnik Operowy” zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.