• Start
  • Wiadomości
  • Buspasy na ul. Spacerowej - o co pytali mieszkańcy w Oliwie?

O buspasach na ul. Spacerowej. Rozmowa w Oliwie, odpowiedzi na pytania mieszkańców

O planowanej budowie buspasów, o “powrocie” tunelu pod Pachołkiem, o problemie zakorkowanych ulic w Oliwie, i nie tylko. W środę, 10 lipca, odbyło się drugie spotkanie informacyjne dla mieszkańców poświęcone wspomnianym buspasom. Inwestycja planowana jest na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy wynosić ma 5,7 km.
10.07.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu trzypasmowa ulica, na każdym stoją samochody, przed nimi sygnalizacja świetlna, dla jednych świeci się zielone światło, dla innych czerwone
10 lipca odbyło się drugie spotkanie informacyjne poświęcone buspasom
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Jak najkrótsza jazda autobusem z Osowy

Celem rozbudowy ulicy Spacerowej - o buspas lub buspasy - jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie wygodnego połączenia rowerowego między tymi dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które będą jeździły wówczas nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z możliwą przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249. Oznacza to, że będzie można wygodnie dojechać, jednym autobusem, z Osowy bezpośrednio do biurowców w Oliwie i Przymorzu Małym. Buspasy to projekt wzmacniający komunikację publiczną i połączenie pomiędzy górnym i dolnym tarasem naszego miasta. Zakłada się, że buspas, lub buspasy, powstaną w 2028 roku.

Co istotne, zwłaszcza dla mieszkańców Oliwy, Miasto wraca w związku z tym także do projektu budowy tunelu pod wzgórzem Pachołek, które znajduje się w dzielnicy Oliwa. 

Buspas na Spacerowej, ale jaki? Spotkanie w Osowej o wyczekiwanej inwestycji

Dwa warianty na stole

Miasto bierze obecnie pod uwagę dwa warianty rozbudowy o buspasy ul. Spacerowej. W ramach przygotowania koncepcji opracowano też trzeci wariant, który zakładał, że buspas kończyłby się na wysokości Rynarzewa. Analizy czasu przejazdu autobusu w tej opcji były jednak mało zadowalające, dlatego został odrzucony. 

Wariant I

  • Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów), sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
  • W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
  • W szczycie popołudniowym - w kierunku Osowej
  • Zalety: niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
  • Koszt  70 - 80 mln zł

Wariant II

  • Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
  • Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
  • Koszt realizacji to 80 - 100 mln zł

Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym. 

1

Szacowany czas przejazdu autobusem

Realizacja inwestycji umożliwi skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej, na którym powstanie buspas.

  • W godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy: z 25 minut obecnie do około 8-9 minut po wybudowaniu buspasa.
  • W godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej: z 18 minut obecnie do około 7 minut po wybudowaniu buspasa

Inne spojrzenie na Śródmieście, Siedlce i ul. Kartuską - z nowego punktu widokowego

Kilkudziesięciu oliwian na spotkaniu informacyjnym

Środowe spotkanie, w Oliwskim Ratuszu Kultury, cieszyło się sporym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Przyszło kilkadziesiąt osób. Uczestniczył w nim Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, dyrektorzy, bądź ich zastępcy, z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Wydziału Gospodarki Komunalnej, a także Biura ds. Rad Dzielnic i Współpracy z Mieszkańcami. Byli też miejscy radni: Łukasz Bejm, Karol Ważny i Jan Perucki, a także członkowie Rady Dzielnicy Oliwa (która zakończyła już kadencję), na czele z przewodniczącym Zarządu Dzielnicy Tomaszem Strugiem.

2

Na co zwracali uwagę mieszkańcy Oliwy?

Większość obecnych na spotkaniu oliwian przyznawała, że buspasy na ul. Spacerowej… nie mają dla nich znaczenia, bo czekają przede wszystkim na budowę tunelu pod wzgórzem Pachołek oraz inne rozwiązania drogowe w tej dzielnicy, które udrożnią ruch kołowy. 

Padały pytania m.in. o ul. Opacką - o możliwości “odblokowania” skrzyżowania przy tej ulicy i budowy na niej lewoskrętu. Wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Tomasz Wawrzonek, wyjaśnił, że budowa lewoskrętu nie przyniesie oczekiwanych efektów, ponieważ w pewnym momencie kierowcy i tak musieliby wjechać na jeden pas. Podobne pytania dotyczyły odcinków/skrzyżowań z ul. Opata Rybińskiego. I w tym przypadku odpowiedź była podobna - jeżeli nawet przebudowano by jedno czy dwa skrzyżowania, to w pewnym momencie i tak znalazłby się taki odcinek, który stanowiłby tzw. wąskie gardło i tamował ruch kołowy. 

Jedynym sensownym, skutecznym rozwiązaniem jest budowa tzw. Nowej Spacerowej wraz ze wspomnianym tunelem, która “wyprowadzała by” ruch kołowy do wysokości Żabianki. Miasto zamierza zabiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków rządowych.

W trakcie dyskusji wiceprezydent Piotr Grzelak podkreślał, że buspas, o ile realizowany będzie drugi wariant, stanowić będzie pierwszy etap budowy właśnie Nowej Spacerowej. 

Radni dzielnic przygotowują się do jesiennych wyborów

3

Bezpłatne przejazdy i poziom hałasu

Jeden z mieszkańców dopytywał, czy przeprowadzono już badania dotyczące hałasu, jaki spowodują dodatkowe buspasy. W odpowiedzi usłyszał, że za wcześnie na takie badania, ponieważ mieszkańcom przedstawiana jest dopiero koncepcja takiej inwestycji. Badania zostaną wykonane w jednym z kolejnych etapów przygotowań. Niewykluczone jest jednak, że pojawią się dodatkowe ekrany dźwiękochłonne.

W trakcie spotkania zwracano też uwagę na to, by poprawić bezpieczeństwo na ul. Spacerowej, np. poprzez wprowadzenie zakazu wyprzedzania na tej ulicy. Taki zakaz będzie obowiązywał, jeśli pojawią się buspasy. Była też i propozycja, by wprowadzić bezpłatne przejazdy komunikacją miejską na liniach kursujących ul. Spacerową - by zachęcić mieszkańców do przesiadania się z samochodów właśnie na komunikację publiczną. Piotr Grzelak przypomniał, że Miasto prowadzi cyklicznie badania dotyczące tego, jak mieszkańcy oceniają życie w Gdańsku, w tym to jak oceniają m.in. komunikację miejską. Z badań tych wynika, że koszt biletu nie jest dla gdańszczan najistotniejszą kwestią. O wiele bardziej zależy im na dobrej siatce połączeń i dużej częstotliwości kursów. Dlatego opcja bezpłatnych przejazdów nie będzie brana pod uwagę.

Uczestnicy spotkania chcieli się również dowiedzieć, czy przygotowania do budowy tunelu pod Pachołkiem będą prowadzone równolegle z przygotowaniami do budowy buspasów. Wiceprezydent Grzelak zadeklarował, że Miasto będzie starać się, by tak właśnie się stało. 

TV

Ostatni dzień 44. Zjazdu Nowej Hanzy w Gdańsku