Muzyczny słownik wyrazów ważnych - co to za projekt?
“Napisałem parę brzydkich słów,
W końcu czuję, że żyję
Hejtuję, więc jestem
Próbuję załagodzić swój ból,
Uderzyć w innych, chcę poczuć się cool.
Znieczulony przez ilość swych rad
Rzuca oszczerstwa nie widząc strat
Znieczulica, bezrefleksyjność, egoizm,
nie miłość, kwas, trucizna”.
Te słowa to fragment tekstu, napisanego i wyśpiewanego przez grupę gdańskich licealistów biorących udział w projekcie “Muzyczny słownik wyrazów ważnych” realizowanego przez edukatorów z Gdańskiego Archipelagu Kultury.
Młodzi ludzie spotkali się podczas serii warsztatów. Najpierw wspólnie szukali słów lub pojęć, które każdy z nich uważa za ważne dla siebie i które chciałby przekazać światu. Następnie młodzież tworzyła teksty wokół wybranych słów, wreszcie - powstały kompozycje muzyczne (bity), zaśpiewane, nagrane i przedstawione podczas finału na deskach Sceny Muzycznej GAK.
Lekcja Obywatelska w XX LO. - Trzeba weryfikować już na etapie obietnic
ZOBACZ FILMOWĄ RELACJĘ Z I EDYCJI PROJEKTU
- Zależało nam na przygotowaniu projektu, który daje młodym ludziom możliwość wypowiedzenia się, przekazania nam i “całemu światu”, jakie słowa są dla nich ważne, co ich interesuje, co emocjonuje - mówi Izabela Terek - Jopkiewicz, edukatorka z Projektorni GAK, współtwórczyni “Muzycznego słownika wyrazów ważnych”. - Dając młodzieży swobodną przestrzeń wypowiedzi (z dala od szkoły i rodziców) i czas na refleksję podczas warsztatów, chcieliśmy te słowa, czy wyrażenia z nich wydobyć i “umuzycznić”. Wybraliśmy na początek wypowiedź w formie muzycznej, ponieważ jest to atrakcyjne dla młodych ludzi.
- Czas tworzenia naszego projektu pokrył się z publikacją wyników badań Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej na temat zdrowia psychicznego młodzieży, z których wynika, że młodzi często mają poczucie, że ich perspektywa i opinie są ignorowane przez dorosłych - dodaje Mateusz Brodowski, kierownik zespołu ds. edukacji Gdańskiego Archipelagu Kultury. - Tym bardziej więc zależało nam na przygotowaniu takich warsztatów artystycznych, które ułatwią komunikację między nami - ludźmi kultury, którzy zajmują się edukacją a młodzieżą.
Tu nie chodzi o ładne piosenki
Do tej pory projekt przeprowadzono dwukrotnie. W październiku i listopadzie 2023 roku uczestniczyła w nim młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Columbus. W lutym 2024 ważnych słów szukali uczniowie klas o profilu artystycznym (a dokładniej - muzycznym) z XIX Liceum Ogólnokształcącego.
Młodzi podczas projektu pracowali w kilkuosobowych grupach, w programie były warsztaty integracyjne, kreatywnego pisania oraz muzyczne z elementami podstaw kształcenia słuchu, oferując uczestnikom także nagranie utworów, które sami napisali i możliwość występu na scenie.
- Celem projektu nie są piękne piosenki i “wielki finał” na scenie, tylko przede wszystkim, danie uczestnikom przestrzeni do rozmowy, możliwości wypowiedzenia się i wysłuchania - podkreśla Mateusz Brodowski.
To będzie przygoda życia! Weź udział w rejsie żaglowcem "Generał Zaruski"
Co mówią uczestniczki II edycji projektu?
- Dla nas udział w tym projekcie to było duże wyzwanie, ponieważ na co dzień uczymy się piosenek, które już istnieją. Tutaj musieliśmy najpierw napisać tekst, skupić się właśnie na tym słowie, na tym co chcemy powiedzieć, a zwykle najpierw komponuje się muzykę, a później do niej dobiera się słowa - mówi jedna z uczennic XIX LO biorąca udział w projekcie. - W naszej grupie tematem była miłość. Chcieliśmy przekazać różne uczucia towarzyszące miłości i myślę, że fajnie się nam to udało:
- Nauka, jak pisać, żeby jak najlepiej wyciągać znaczenie słów i przekuć je na muzykę, była bardzo ciekawym doświadczeniem - dodaje jej koleżanka z klasy.
Projekt “Muzyczny słownik wyrazów ważnych” powstał w ramach programu “Edukacja do Kultury. Gdańsk”, który umożliwiał autorom takich inicjatyw sięgnięcie po dofinansowanie planowanych działań.
Edukatorzy GAK po pierwszej edycji przeprowadzili ewaluację “Muzycznego słownika”, rezygnując z pewnych zagadnień z premierowej odsłony. Teraz projekt znajdzie się najprawdopodobniej w stałej ofercie edukacyjnej GAK dla gdańskich szkół ponadpodstawowych. Ale - niekoniecznie tylko w odsłonie muzycznej.
- W przyszłości nie chcemy, żeby to polegało wyłącznie na muzyce, bo nie do wszystkich ona przemawia. Ważne słowa wypowiedzieć można także przez sztuki wizualne, teatr, czy performans, dlatego w założeniu program będzie się poszerzał o alternatywne odsłony - zaznacza Mateusz Brodowski.
Edukatorzy GAK prowadzący warsztaty I edycji projektu: Laura Haras, Marcin Szeląg, Maciej Wojcieszkiewicz /Stendek/, Mateusz Brodowski, Izabela Terek - Jopkiewicz, Piotr Mańczak.
Nauczycielki, opiekunki grup: Angelika Hnatiuk oraz Alicja Szymków z I LO oraz Dorota Twarowska z Liceum Columbus
Edukatorzy II edycji projektu: Laura Haras - warsztaty muzyczne, Izabela Terek Jopkiewicz - warsztaty pisarskie, Mateusz Brodowski - warsztat aktorski.
Nauczycielka, opiekunka grupy - Daria Polanowska.