Gdzie realizowany jest projekt o efektywności energetycznej?
Ekologiczny projekt edukacyjny “Efektywne społeczeństwo - pobudzenie świadomości młodzieży w zakresie efektywnego wykorzystania energii” to przedsięwzięcie Miasta Gdańska przy współudziale Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku. Realizowany jest w czterech szkołach kształcących zawodowców, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa mogą mieć dużo wspólnego z tematem projektu podczas swej przyszłej drogi zawodowej. Placówki objęte projektem to:
- Zespół Szkół Energetycznych,
- Zespół Szkół Łączności,
- Szkoły Okrętowe i Techniczne CONRADINUM
- oraz Państwowe Szkoły Budownictwa.
W każdej ze szkół pięć klas przeszło już, bądź przejdzie niedługo, trwające cztery godziny zajęcia teoretyczne. Każdy uczestnik otrzyma też zwarty, 25-stronicowy konspekt wykładów pt. “ABC efektywności energetycznej dla młodych” w formie broszury.
GALERIA ZDJĘĆ Z LEKCJI W PSB W GDAŃSKU
Jak działa kamera termowizyjna?
W drugim etapie przedsięwzięcia, już dla mniejszej grupy uczestników, odbędą się warsztaty praktyczne pt. „Środki i metody oceny jakości energetycznej budynków oraz ich diagnostyki energetycznej”.
- Uczestnicy warsztatów poznają programy, które wykorzystywane są w audytingu energetycznym. Nauczą się wykonywać świadectwa charakterystyki energetycznej, wymagane obecnie także przy sprzedaży, czy wynajmie mieszkania - mówi dr inż. Teresa Żurek, związana z Instytutem Maszyn Przepływowych PAN współautorka konspektu, która na przemian z dr inż. Grzegorzem Mizerą (także z Instytutu) prowadzi wykłady dla młodzieży. - Korzystać będziemy z programów do obliczeń energetycznych budynków, w tym firmy Sankom, która udostępniła licencję bezpłatnie do celów edukacyjnych oraz z naszych autorskich arkuszy kalkulacyjnych. W ramach projektu urząd miasta zakupił kamerę termowizyjną i młodzież będzie z niej korzystać, wykonując zdjęcia termowizyjne swoich szkół. Nauczą się też oczywiście, jak je czytać. Ze względu na badania termowizyjne, z częścią warsztatową czekamy do listopada. Różnica temperatur pomiędzy wnętrzem a otoczeniem budynku musi wynosić przynajmniej 20 stopni, żeby zdjęcia termowizyjne dobrze wychodziły.
Uczniowie, którzy przejdą zajęcia warsztatowe, otrzymają też krótki książkowy przewodnik po termowizji pt. „ABC termowizji dla młodych”.
Jak jest cel gdańskiego projektu?
Celem projektu jest nie tylko zwrócenie uwagi młodzieży na potrzebę efektywnego korzystania z energii, ale też przybliżenie im wyzwań dotyczących konieczności poprawy jakości energetycznej budynków i sięgnięcia po alternatywne dla kopalnych źródła energii. Wyzwania te będą generowały zapotrzebowanie na nowe zawody, co (mają nadzieję autorzy projektu) będzie miało wpływ na wybór drogi zawodowej słuchaczy.
Dla nauczycieli
Z myślą o kontynuacji działań zapoczątkowanych w czterech gdańskich szkołach, w ramach projektu przeprowadzone zostanie także jednorazowe, ośmiogodzinne szkolenie dla nauczycieli, którzy spotkają się w 50-osobowej grupie w sali wykładowej Instytutu.
Konsultantem naukowym projektu jest prof. dr hab. inż. Adam Cenian z IMP PAN.
Gdański projekt otrzymał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.