
Elektryczne Zespoły Trakcyjne Impuls - bo tak brzmi pełna nazwa zamówionych przez województwo pomorskie pociągów - będą pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, ogrzewanie z automatyczną regulacją i nowoczesny system informacji pasażerskiej, wi-fi i defibrylator. Niska podłoga umożliwiać będzie łatwe wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze zostanie dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się: przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów.
Pojazd powinien rozwijać prędkość co najmniej 160 km/h. Wyprodukowany Impuls 45WE pomieści ponad 500 osób, w tym 225 na miejscach siedzących (minimum 195 miejsc stałych, pozostałe uchylne). Przygotowanych będzie co najmniej 20 miejsc dla rowerów.
- Te pociągi to zupełnie nowa jakość na pomorskich torach. Do tej pory inwestowaliśmy w tabor spalinowy. Teraz czas na składy elektryczne. W związku z licznymi odwołaniami przetarg nie był łatwy do przeprowadzenia, ale cieszę się, że dziś podpisujemy umowę - mówił w poniedziałek, 16 lipca, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Pierwotnie dwa składy miały przyjechać na Pomorze w grudniu 2018 roku, kolejne dwa wiosną 2019 roku, a ostatni w 2020 roku.
- Chciałem poinformować, że jesteśmy gotowi dostarczyć pociągi szybciej. Mogę obiecać, że już pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku po pomorskich torach będą kursować wszystkie zamówione pociągi - deklarował przy podpisaniu umowy Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA z Nowego Sącza, która dostarczy zamówione pociągi.

Składy będą kursować w województwie pomorskim na liniach:
- Słupsk – Lębork – Wejherowo - Gdynia Główna
- Elbląg - Malbork - Tczew - Gdańsk Główny - Gdynia Główna
- Nie wykluczamy też, że po elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nowe Impulsy pojadą linią 248 do Kościerzyny i Kartuz - mówił Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
W takim przypadku Impulsy będą kursowały także no trasach:
- Gdańsk Główny/Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna
- Kościerzyna - Gdańsk - Gdynia
- Kartuzy - Gdańsk
- Kartuzy - Somonino w przypadku modernizacji linii do Kartuz
Całkowity koszt zakupu pięciu Impulsów dla województwa pomorskiego to około 123 mln zł. Ponad 92 mln zł unijnego dofinansowania zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Aż 30,3 mln zł pochodzić będzie ze środków własnych samorządu województwa pomorskiego.
- W umowie mamy zapis, że możemy domówić jeszcze pięć dodatkowych składów. Ich zakup zależeć będzie jednak od pozyskania środków finansowych. Co ważne, jeśli zdecydujemy się skorzystać z tej opcji nie będzie trzeba przeprowadzać całej procedury przetargowej - zaznacza Ryszard Świlski.
Pięcioczłonowy Impuls 45WE to najnowszy pojazd tego typu produkowany w Newag S.A., który jest zgodny z TSI, najnowszymi restrykcyjnymi europejskimi normami. W sierpniu 2015 r. Impuls 45WE wyprodukowany na zlecenie Kolei Mazowieckich pobił rekord prędkości (226 km/h) na torze testowym i jest jak dotąd najszybszym pojazdem pasażerskim wyprodukowanym w Polsce. Od czerwca 2015 eksploatowany jest przez Koleje Mazowieckie na trasie Warszawa-Skierniewice.
na podstawie: pomorskie.eu