Najpierw dzwoni ktoś z rodziny starszej osoby i informuje o nagłym wypadku, kłopotach finansowych, koniecznej pożyczce. Zanim senior zdąży się zastanowić, sprawdzić informację u kogoś z rodziny, dzwoni drugi telefon. Tym razem rozmówca przedstawia się jako policjant albo oficer CBŚ.
Słyszą policja, oddają pieniądze
- "Policjant" informuje seniora, że poprzedni telefon był telefonem oszusta - tłumaczy podkomisarz Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - I że teraz pieniądze starszej osoby są zagrożone i trzeba je szybko wypłacić i przekazać "policjantowi". Bywa że "policjant" przychodzi do mieszkania seniora w mundurze, z fałszywą odznaką, częściej wyznacza spotkanie na mieście. Zdezorientowani ludzie na słowo policja, oficer CBŚ oddają nieraz oszczędności całego życia.
W październiku 2016 roku rusza nowa kampania "Seniorze bądź ostrożny. Masz wpływ na swoje bezpieczeństwo" przygotowana przez gdański Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Komendę Miejską Policji w Gdańsku, Gdańską Spółdzielnię Socjalną i Caritas.
- O bezpieczeństwie osób starszych myślimy od dawna prowadząc różne akcje edukacyjne - mówi Ewa Bartkowiak, kierownik Działu ds Seniorów gdańskiego MOPR. - Od prawie dwóch lat prowadzimy w ramach akcji "Seniorze zadbaj o słoneczną jesień" raz w miesiącu spotkania dla gdańskich seniorów, podczas których zawsze są policjanci i rozmowy, o tym jak się nie dać oszukać.
- To działa, bo mamy mniej przestępstw dokonanych dotyczących seniorów, ale jednocześnie więcej usiłowań popełnienia przęstępstwa - dodaje podkomisarz Siewret. - Dlatego osoby starsze trzeba stale edukować, przypominać im o zasadach bezpieczeństwa. Seniorzy często są zbyt ufni, za mało czujni.
Opiekunki, księża i ulotki
Podczas październikowego szkolenia policjanci przeszkolą 200 opiekunek środowiskowych z Gdańskiej Spółdzielni Socjalnej i Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej. To osoby opiekujące się seniorami, spędzające z nimi kilka godzin dziennie.
- Dowiedzą się, jakie są obecnie najpopularniejsze metody oszustw, jak się przed nimi bronić - dodaje Aleksandra Siewert. - Oprócz szkolenia opiekunek środowiskowych ta październikowa akcja obejmie też spotkania z księżmi, którym starsi ludzie ufają. Taki przekaz z ambony dotyczący bezpieczeństwa czy nawet rozmowa po mszy na pewno odniesie duży skutek.
Oprocz szkoleń tych dwóch grup, które stykają się z seniorami i którym seniorzy ufają, kampania polegać też będzie na rozprowadzaniu ulotek - z konkretnymi przykazaniami jak się nie dać oszukać. Pojawią się one w środkach komunikacji miejskiej, dostaną je na szkoleniu opiekunki, trafią też do księży, do domów dziennej pomocy, w których przebywają osoby starsze.
Zanim szkolenie się zacznie przekazujemy pierwszą zasadę bezpiecznego zachowania dla seniorów:
Seniorze pamiętaj!
- Policjant nigdy nie dzwoni do osoby prywatnej i nie prosi o przekazywanie pieniędzy, wypłacanie ich itp. nie umawia się na tajną akcję na mieście - przestrzega podkomisarz Siewert. - Po takiej rozmowie trzeba odłożyć słuchawkę i zadzwonić na policję. Nigdy nie wypłacać i nie przekazywać pieniędzy.