Nowe nowoczesne pojazdy na pomorskich torach
Pomorskie to najbardziej „kolejowe” województwo w Polsce, w czym spory udział ma Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. W ub. roku przewoźnicy kolejowi w naszym województwie przewieźli blisko 60 mln pasażerów. 65 proc. z tej liczby to właśnie pasażerowie PKP SKM, która obsługuje kręgosłup transportowy metropolii, czyli odcinek Gdańsk Śródmieście-Lębork.
W czwartek, 7 grudnia, ze stacji Gdańsk Śródmieście w trasę po tym właśnie „transportowym kręgosłupie” wyruszyły dwa pierwsze nowe pojazdy. Impulsy 31WE mają ok. 75 m długości, osiągają prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, mają klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda 230 V i złącza USB przy każdym fotelu, które są też wyposażone w składane stoliki. Każdy pojazd ma także 16 miejsc dla rowerów, a w związku z tym, że pociągi PKP SKM będą składały się z dwóch takich pojazdów, w każdym pociągu rowerzyści będą mieli do dyspozycji w sumie aż 32 miejsca rowerowe.
W każdym pojeździe są też 2 toalety, w tym jedna przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. W pojazdach są także defibrylatory. Nowością w pojazdach na połączeniach aglomeracyjnych będą strefy ciszy. Rozwiązanie to znane w Polsce z pociągów Pendolino zostało dobrze przyjęte przez pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy przyjmie się także w pojazdach obsługujących połączenia aglomeracyjne.
Zakup za 240 mln
Zakup tych 8 nowych Impulsów to efekt porozumienia Samorządu Województwa ze spółką PKP SKM w Trójmieście podpisanego w marcu 2023 r., dotyczącego wspólnego wykorzystania pozyskanego w 2018 r. przez PKP SKM unijnego dofinansowania, które zostało wykorzystane na realizację projektu „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru".
Beneficjentem tego projektu jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków - Samorząd Województwa Pomorskiego. 8 pojazdów, które w grudniu br. zaczynają obsługę linii PKP SKM, jest własnością Samorządu Województwa, a pozostałe 2 (już od pewnego czasu eksploatowane przez PKP SKM) oraz urządzenia do utrzymania taboru należą do PKP SKM. Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jego wartość to ponad 240 mln zł, z czego 64 proc. (ok. 154 mln) to dofinansowanie z funduszy UE.
Wycofanie najstarszych pojazdów
Od połowy 2025 roku do obsługi odcinka aglomeracyjnego (Gdańsk Śródmieście -Wejherowo) zostanie skierowanych 20 nowych pojazdów „aglomeracyjnych”, z większą liczbą drzwi (9 par) i podłogą na wysokości peronów na linii zarządzanej przez PKP SKM (960 mm). Będzie to całkiem nowy typ pojazdu, zbudowany także przez NEWAG specjalnie dla Pomorza. W związku z tym przed rozpoczęciem masowej produkcji będzie on musiał przejść szereg badań i certyfikacji. Dzięki realizacji tych zakupów możliwe będzie wycofanie z obsługi linii SKM najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów EN57 i EN71, a od 2026 r. pasażerowie skm-ek będą korzystać z nowego lub zmodernizowanego taboru.
W związku z tym, że wysokość peronów między Gdańskiem Śródmieście a Rumią wynosi 960 mm, a 8 nowych pojazdów, które będą obsługiwać linię PKP SKM, ma podłogę na wysokości 760 mm, została przygotowana multimedialna kampania informacyjna dla pasażerów - naklejki ostrzegawcze na zewnątrz i wewnątrz pojazdów, komunikaty głosowe w pojazdach oraz na peronach, a także film, który będzie wyświetlany na ekranach wewnątrz pojazdów. Pojazdy są wyposażone w podesty dla osób z niepełnosprawnościami, które pozwolą na sprawne pokonanie różnicy wysokości pomiędzy podłogą pojazdu a peronem.
Przypomnijmy: do końca 2026 roku na pomorskich torach pojawi się łącznie 32 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pomorski samorząd kupił też 4 pociągi hybrydowe, a jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to spółka NEWAG wybuduje dla Pomorzan dodatkowych 9 pociągów. W sumie województwo wzbogaci się więc o co najmniej 36, a może nawet 45 pociągów. Te liczby czynią pomorskie zamówienie taborowe jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.
Za pomorskie.eu