Zgodnie z umową projekt ma być gotowy najpóźniej w czerwcu 2017 roku Budowa Nowej Warszawskiej to jeden z elementów Strategicznego Programu Transportowego dla dzielnicy Południe Gdańska na lata 2014-2020.
Przygotowana dokumentacja ma objąć m.in. budowę NW z pełnym uzbrojeniem, budowę dwutorowej linii tramwajowej - od al. Havla do projektowanego węzła integracyjnego "Ujeścisko", budowę przystanków tramwajowych i równolegle do nich autobusowych, a także budowę drogi rowerowej oraz sieci wodno-kanalizacyjnej.
- Prawdopodobnie rozszerzymy ten projekt o zmianę skrzyżowania z Nową Bulońską i Nową Jabłoniową. Obecnie zaplanowana jest tam wyspa centralna. Powstała jednak koncepcja, by zlokalizować w tym miejscu zajezdnię tramwajową. Być może będziemy zmieniać to skrzyżowanie na skanalizowane, bez wyspy, z zastosowaniem ruchu tramwajów do zajezdni - zdradza Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na realizację dokumentacji Nowej Warszawskiej miasto Gdańsk przeznaczyło 1,5 mln złotych. O zlecenie starały się cztery firmy: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które zaoferowało 1 104 540 zł, Mosty Katowice (2 680 170 zł), Europrojekt Gdańsk (1 765 050 zł) i Transprojekt Gdański (1 436 640 zł).
Nowa Bulońska później niż planowano
W 2017 roku powinna rozpocząć się budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Gotowa jest dokumentacja, w połowie 2016 roku powinny zakończyć się procedury związane z pozwoleniem na budowę. Miasto ubiega się o dofinansowanie tego projektu w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Niestety, przesunął się termin konkursu na środki z ZIT organizowanego przez ministerstwo, z pierwszego kwartału na czwarty kwartał 2016 r. W związku z tym, mimo dotychczasowych zapowiedzi urzędników, w połowie tego roku nie uda się zacząć budowy.
- Zmiana terminu konkursu o prawie rok powoduje, że nie rozpoczniemy działań realizacyjnych w 2016 roku. Fizycznie na budowie pojawimy się w 2017 roku. Podkreślam jednak, że tutaj nie dzieje się nic złego. Nie ma żadnych problemów z tym projektem. Po prostu musimy poczekać na środki na jego realizację - zaznacza dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie Marcin Dawidowski.
Nowa Bulońska ma połączyć istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie też linia tramwajowa do ul. Warszawskiej.
Nowa Jabłoniowa do ponownego konkursu
Tuż po przygotowaniu Nowej Bulońskiej planowano dokumentację, a następnie realizację Nowej Jabłoniowej. W połowie 2014 r. podpisano umowę na wykonanie dokumentacji Nowej Jabłoniowej, ale w listopadzie 2015 r. wypowiedziano ją zwycięzcy przetargu.
- Musieliśmy rozstać się z poprzednim wykonawcą. Nie spełniał założeń umowy - tłumaczy dyrektor Dawidowski.
Miasto jest więc zmuszone do ponownego ogłoszenia konkursu na wykonawcę projektu Nowej Jabłoniowej. Prawdopodobnie nastąpi to na przełomie marca i kwietnia 2016 roku.
Prawdopodobnie zmieni się też zakres projektu Nowej Jabłoniowej, ale decyzje w tej sprawie zapadną najpóźniej w kwietniu. Dotąd planowano m.in. budowę dwutorowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Warszawską do ul. Przywidzkiej na wysokości ul. Czermińskiego, budowę ulicy Nowa Jabłonowa z dwiema jezdniami posiadającymi po dwa pasy ruchu - z pełnym uzbrojeniem. Ma ona prowadzić do Węzła Szadółki.