
Kładka pieszo-rowerowa to pomysł mieszkańców dzielnicy, którzy zgłosili jej budowę w Budżecie Obywatelskim. We wniosku zwracali uwagę na brak bezpośredniego dostępu do zabytkowego Parku Ferberów, w którego skład wchodzą dwa malownicze stawy oraz park leśny. Mieszkańcy osiedleni za Kanałem Raduni, w okolicy ośrodka jeździeckiego Lipce mają utrudniony dostęp do przystanków komunikacji miejskiej. Z kolei mieszkańcy sąsiadującego Chełmu nie mogą skrócić sobie drogi przechodząc przez Kanał Raduni i Park, gdyż dojście do niego prowadzi dopiero przy Przedszkolu nr 24. Głównym założeniem inwestycji było więc ułatwienie mieszkańcom dzielnic Orunia - św. Wojciech - Lipce i Chełm, korzystania z terenu pobliskiego parku i z komunikacji miejskiej.
W czwartek, 13 sierpnia, kładka została „otwarta” dla ruchu. Obiekt połączony jest z istniejącymi drogami rowerowymi, co pozwala na swobodne przemieszczanie się z jednej strony Kanału Raduni na drugą, również rowerzystom.
Kładka nie należy do największych inwestycji miejskich, ale ma silny historyczno-kulturowy kontekst.
Ród Ferberów był niezwykle wpływowy i zamożny, z posiadłościami m.in. w Rotmance, na Żuławach czy właśnie w Lipcach. Wielu z Ferberów pełniło ważne funkcje we władzach Gdańska, byli burmistrzami i sędziami. Do nich należała kamienica przy ul. Długiej 28. Byli też fundatorami jednego z ołtarzy w Bazylice Mariackiej i w tejże świątyni, po zakończeniu życia, zostali pochowani.
Teraz dzięki inwestycji z Budżetu Obywatelskiego nie tylko poprawi się komunikacja pieszo-rowerowa w Gdańsku Lipcach, ale też będzie okazja, aby odwiedzić dawny Park Ferberów.
Choć nazwa parku używana jest powszechnie, została przez Radę Miasta w lutym 2020 r. prawnie usankcjonowana z inicjatywy mieszkańców i Rady Dzielnicy Orunia - św. Wojciech – Lipce. Jest tu zalesione wzgórze i dawne stawy. Miejsce urokliwe, odwiedzane przez pasjonatów historii.
Zobacz film wideo zrealizowany tuż przed otwarciem kładki:
Kładka ma 15 m długości i 2,5 m szerokości, jej konstrukcja wykonana jest z żelbetu. Wygląd barierek nawiązuje stylistyką do historii pobliskiego Dworu Ferberów. Projekt obiektu konsultowany był z konserwatorem zabytków.
Roboty budowlane trwały ok. 7 miesięcy. Wykonawcą kładki była firma Saferoad Kabex z Gdańska. Koszt inwestycji wyniósł ok. 179 tys. złotych.
Czytaj też: Warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży w Amfiteatrze Orana. Spektakle w niedziele