Droga rowerowa w 2025 roku
O budowę bezpiecznej trasy dla rowerzystów, łączącej Śródmieście z dzielnicą Chełm zabiegają od dłuższego czasu mieszkańcy, w tym aktywiści rowerowi. Miasto ma już konkretny pomysł na przebieg takiej drogi. Powstanie ona w przyszłym roku, a wytyczona zostanie wzdłuż al. Armii Krajowej, która w 2025 roku zostanie wyremontowana.
- Pierwszym etapem zadania, które planujemy zrealizować, jest wyremontowanie trzech pasów ruchu al. Armii Krajowej, na odcinku od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. Przy realizacji prac wykończeniowych, w śladzie tej trasy wytyczona zostanie droga rowerowa - poinformował podczas czwartkowego briefingu Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Całość zostanie oddzielona betonowymi barierami, tak by zapewnić pełne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Ta inwestycja będzie miała swoją kontynuację - jeszcze w czwartek, 3 października, ogłoszony zostanie przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla kolejnego etapu drogi rowerowej - od al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Łostowicką. Ten odcinek ma przebiegać już za ekranami akustycznymi.
Czytaj także: Nadchodzi czas remontów na ulicach kameralnej Strzyży
Którędy przebiegać będzie nowa droga rowerowa?
W marcu 2025 roku rozpocznie się remont al. Armii Krajowej na odcinku od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. Prace będą realizowane etapami, a przez cały okres remontu będą dostępne dwa pasy ruchu dla samochodów.
- Już na etapie prac wykończeniowych w śladzie al. Armii Krajowej w skrajnym prawym pasie ruchu zostanie wytyczona droga rowerowa. Poprowadzi ona do al. Sikorskiego i tam włączy się w istniejącą drogę przy skrzyżowaniu z ul. Chałubińskiego.
- Łącznik na ul. Rogaczewskiego, który został wykonany przed kilku laty w ramach Budżetu Obywatelskiego, zostanie przedłużony do ul. 3-go Maja i tam - z jednej strony włączy się w istniejącą drogę rowerową przy Węźle Groddecka, a z drugiej - zostanie wydłużony do budynku Urzędu Miejskiego.
PREZENTACJA PROJEKTU:
Zwiększenia zatorów drogowych nie będzie
W czwartek wiceprezydent Borawski odniósł się też do obaw części kierowców, którzy uważają, że wyznaczenie drogi rowerowej w dotychczasowym pasie ruchu dla samochodów spotęguje korki na tej ulicy.
- Zdecydowanie tak się nie stanie, ponieważ to przepustowość skrzyżowania z ul. Łostowicką decyduje o płynności ruchu - podkreślił Piotr Borawski. - Prowadzone przez nas badania natężenia ruchu na jezdni w kierunku al. Sikorskiego pokazują, że w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, przy dwóch pasach ruchu, przepustowość tego skrzyżowania zostaje wykorzystana w 70 proc.
Dodał on też, że trasa ul. Armii Krajowej, na odcinku od al. Sikorskiego do ul. Nowatorów, ma przebieg z dwoma pasami ruchu. Obecnie tylko na odcinku ze Śródmieścia do Chełmu ma trzy pasy, stąd decyzja, by jeden z pasów przeznaczyć na ruch rowerowy.
W podobnym tonie wypowiadał się radny Gdańska Karol Ważny, który także zapewnił, że przepustowość na al. Armii Krajowej nie spadnie.
- Bardzo często tamtędy jeżdżę i, rzeczywiście, korki pojawiają się, ale w okolicach skrzyżowania z ulicą Łostowicką, natomiast na dolnym odcinku właściwie nie występują - zwrócił uwagę radny Karol Ważny. - Ekostrada jest kolejnym elementem układanki dróg rowerowych w naszym mieście. Bardzo liczę na to, że projekt ekostrad będzie się rozwijał. W naszej strategii dróg rowerowych dla Gdańska mamy przewidziane kolejne tego typu trasy m.in. wzdłuż ul. Spacerowej.
Czytaj także: 13 października wybieramy radnych dzielnic. Ważne spisy wyborców, nie będzie zaświadczeń
Ekostrada aż do Łostowickiej
Co istotne, Miasto szykuje się już do przedłużenia tej drogi rowerowej. W czwartek, 3 października, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla dalszego etapu trasy, która będzie prowadziła do skrzyżowania z ulicą Łostowicką. Zostanie ona wyznaczona wzdłuż al. Armii Krajowej, ale za ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wykonanie dokumentacji wykonawca będzie miał rok od podpisania umowy.
- Dla miasta bardzo ważny jest zrównoważony transport i widać to na przykładzie tej inwestycji. Budujemy trasę rowerową, o którą wnioskowali mieszkańcy w Budżecie Obywatelskim. Zabiegali o to szczególnie mieszkańcy Chełmu i Ujeściska-Łostowic, ponieważ te dzielnice są już połączone trasami rowerowymi, a potrzebne jest połączenie Chełmu ze Śródmieściem - podkreślił Maximilian Kieturakis, radny Gdańska. - Patrzymy na to kompleksowo - by powstało dogodne połączenie tych dzielnic z istniejącymi drogami rowerowymi na dolnym tarasie Gdańska. Inwestycja nie obejmuje tylko wybudowania ekostrady, ale także remont Armii Krajowej.
Harmonogram prac remontowych
Remont Armii Krajowej zostanie zrealizowany etapami. W trakcie trwania prac, przez cały okres remontu, zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów. Szczegółowy harmonogram:
- Marzec - maj 2025: prace remontowe na prawej jezdni al. Armii Krajowej
- Maj - czerwiec 2025: prace remontowe na środkowym pasie al. Armii Krajowej (po zakończeniu pierwszego etapu)
- Czerwiec - sierpień: prace remontowe na lewym pasie al. Armii Krajowej (po zakończeniu drugiego etapu)
- Wrzesień - październik 2025: prace dodatkowe, tzw. około inwestycyjne, nie wpływające na ruch samochodowy
Przy realizacji prac wykończeniowych, w śladzie Armii Krajowej, zostanie wytyczona droga rowerowa. Ruch samochodowy i rowerowy zostanie oddzielony betonowymi dżersejami - by zachować pełne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Remont całego odcinka al. Armii Krajowej, wytyczenie drogi rowerowej w jej śladzie oraz na ul. Rogaczewskiego i 3-go Maja, pochłonie około 18 milionów złotych. Inwestycja powinna zakończyć się jesienią przyszłego roku.