Sześć lat temu powstała ulica Nowa Wałowa, która oficjalnie nazwana została ul. księdza Jerzego Popiełuszki. To na razie jej pierwszy etap. Zbudowano nowy wiadukt nad torami kolejowymi i ulicą Jana z Kolna. Budowa II etapu będzie zwieńczeniem całego projektu.
- Uruchamiamy przetarg na opracowanie koncepcji budowy jednej z kluczowych arterii miasta Gdańska - drugiego etapu budowy Nowej Wałowej wraz z linią tramwajową. Tramwaj będzie priorytetem - oznajmił na swoim profilu facebookowym zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz.
W założeniach Nowa Wałowa połączyć ma al. Zwycięstwa z ul. Elbląską. Biec będzie od al. Zwycięstwa w kierunku skrzyżowaniu ul. Popiełuszki z Rybaki Górne, gdzie dzisiaj się kończy. Następnie trasa kierować się będzie w stronę Motławy i dalej w kierunku ul. Siennickiej, Opływu Motławy, łącząc się z ul. Elbląską. Nowa Wałowa w całości będzie nie tylko alternatywą komunikacyjną, pozwalającą ominąć Podwale Przedmiejskie i centrum Gdańska. Jej powstanie ma też ogromne znaczenie dla rozwoju terenów postoczniowych.
Koncepcja budowy nowego etapu ma wskazać różne warianty przebiegu trasy. Przetarg na jej opracowanie ruszy lada dzień, a otwarcie ofert planowane jest w pierwszej połowie grudnia. Prace nad opracowaniem koncepcji mają zakończyć się we wrześniu 2022 r.
Zakres opracowania obejmować będzie wielobranżową koncepcję ul. Nowej Wałowej, do włączenia w ul. Elbląską wraz z linią tramwajową, obustronnymi chodnikami, ścieżką rowerową i obiektami inżynieryjnymi.
- Połączenie nowej trasy tramwajowej z trasą tramwajową w ulicy Jana z Kolna będzie zaprojektowane dwuwariantowo: w pasie drogowym Nowej Wałowej oraz w pasie drogowym ulicy Nowomiejskiej – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W ramach skrzyżowania Nowej Wałowej z ul. Stara Stocznia projektanci uwzględnią możliwość prowadzenia trasy tramwajowej w kierunku ul. Grodzkiej i Podwala Staromiejskiego. Ponadto w dokumentacji ma zostać uwzględniona liczba i lokalizacja przystanków tramwajowych.
Koncepcja będzie opracowana z możliwością podziału na etapy realizacji. Opracowanie będzie zawierało także kosztorys inwestycji i wariantowe propozycje rozwiązań, w tym: trasy drogi, węzłów, przejazdów drogowych, skrzyżowań, obiektów mostowych i drogowych obiektów inżynierskich (w tym również tunelu), dróg dojazdowych, ewentualnych kładek dla pieszych, obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne, przejścia ekologiczne). W koncepcji mają znaleźć się „dowiązania” z ulicami: Nowomiejską i Narzędziowców, Rybaki Górne, Stara Stocznia, Siennicką (poprzez ulicę lokalną), Litewską, Mostek, Elbląską i Nową Sandomierską.
Podczas budowy pierwszego etapu Nowej wykonany został odcinek drogi o długości ok. 1,2 km, 200 - metrowa estakada oraz 67 – metrowy wiadukt. Pracom drogowym towarzyszyła częściowa regulacja torowiska tramwajowego przy ul. Jana z Kolna oraz prace branżowe. Przebudowane zostały także sąsiadujące z drogą ulice. Inwestycja realizowano w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem drogi był duński fundusz inwestycyjny Baltic Property Trust Optima (BPTO Infra Sp. z o.o.).