Northvolt - firma przyszłości
Northvolt to europejski dostawca ogniw i systemów bateryjnych wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Szwedzka firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej zielonej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformację ku zdekarbonizowanej przyszłości.
Ogniwa bateryjne Northvolt są obecnie projektowane i opracowywane w Northvolt Labs w Västerås w Szwecji oraz w Northvolt Cuberg w San Leandro w Kalifornii w USA. W maju tego roku szwedzka firma na gdańskich Stogach ukończyła budowę największej w Europie fabryki magazynów energii.
W maju 2023 roku Northvolt zakończył budowę fabryki w Gdańsku
Nowe baterie, czyli kamień milowy
Teraz Northvolt ogłosił, że wprowadzi do produkcji baterie sodowo-jonowe o wydajności wynoszącej ponad 160 watogodzin na kilogram. To alternatywa dla stosowanych powszechnie akumulatorów litowo-jonowych.
– Świat pokładał duże nadzieje w bateriach sodowo-jonowych i z radością mogę poinformować, że opracowaliśmy technologię, która może te nadzieje urzeczywistnić – skomentował wyniki badań Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt.
Sodowo-jonowe, czyli bezpieczniejsze i tańsze
Naukowcy z Northvolta zaznaczają, że ogniwa sodowo-jonowe są bezpieczniejsze, tańsze i bardziej zielone niż konwencjonalne ogniwa zawierające nikiel, mangan i kobalt (NMC) lub fosforan żelaza (LFP). Opierają się na twardej anodzie węglowej i katodzie na bazie bieli pruskiej i nie zawierają litu, niklu, kobaltu i grafitu.
Jakie są plusy technologii sodowo-jonowej?
- bezpieczeństwo w wysokich temperaturach
- mniejszy wpływ na środowisko
- lokalne pozyskiwanie materiałów
- niski koszt i duża dostępność materiałów
- możliwość wykorzystania doświadczeń Northvoltu przy wdrażaniu produkcji na masową skalę
Gdańska fabryka Northvolt ruszyła z produkcją. Firma zdobyła miliardy na dalszą ekspansję
Produkcja w Gdańsku?
Szwedzka firma informuje, że w pierwszej kolejności nowa technologia zostanie wykorzystana w magazynach energii. W przyszłości może znaleźć zastosowanie w elektromobilności, jako akumulatory w samochodach elektrycznych.
Nowe nowoczesne baterie być może będą produkowane w Gdańsku.
– Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii – mówi Robert Chryca-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.