
Czytaj także: PKM Południe jak metro? Już dziś wybierz nazwy dla 6 przystanków
Dlaczego potrzebne są testy pociągów?
Każdy skład kolejowy przed dopuszczeniem do ruchu musi zostać sprawdzony i musi posiadać homologację.
To dosyć długotrwały proces, w ramach którego przeprowadzane są zarówno testy statyczne i dynamiczne. Te drugie odbywają się na specjalnym torze doświadczalnym w Węglewie koło Rawicza oraz na wybranych odcinkach linii kolejowych w całej Polsce. Przez ostatnie noce „58WE” jeździł po Pomorzu. Po co testy?
- Obecni na pokładzie pracownicy Instytutu Kolejnictwa sprawdzają np. współdziałanie składu z systemami bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym – wyjaśnia Jakub Cichosz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Pracownikom instytutu towarzyszą również pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, którzy poznają swoje przyszłe miejsce pracy (testowany skład ma zostać wprowadzony do użytku pod koniec sierpnia).

Czytaj także: PKM Południe. Umowa na projekt aglomeracyjnego odcinka ze Śródmieścia do Kowal
58WE od NEWAG. Charakterystyka
Jest pojazd z popularnej rodziny składów Impuls, które produkowane są w Nowym Sączu przez firmę NEWAG. Tym, co odróżnia go od innych składów linii jest to, że jest to pierwszy skład dedykowany do ruchu aglomeracyjnego, został zresztą specjalnie opracowany na zamówienie samorządu województwa pomorskiego.
Skład ma trzy pary drzwi na człon, dzięki czemu wymiana pasażerów na stacjach będzie sprawniejsza, jest on również dostosowany do wysokich peronów na linii SKM. Pojemność jednostki wynosi 500 pasażerów. Do końca 2025 r. NEWAG dostarczy takich 8 składów, a kolejnych 12 w 2026 r.

na podstawie tekstu A. Olszaka/pomorskie.eu