Nocny Impuls na torach. Testowano nowy pociąg dla Pomorza

Oznaczenie Impuls 58 WE nosi nowy skład, który wkrótce rozpocznie pracę w trójmiejskiej metropolii. Pociąg przechodził kolejne testy na torach, m.in. trasą SKM. Takich Impulsów, na zamówienie samorządu województwa pomorskiego, nowosądecki NEWAG dostarczy w sumie 20, w tym 8 jeszcze w tym roku.
19.03.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zdjęcie przedstawia wnętrze nowoczesnego pociągu z wyświetlaczem informującym o JAZDIE PRÓŻNEJ, co oznacza, że pojazd jest na testowym lub technicznym przejeździe bez pasażerów. Wnętrze jest dobrze oświetlone, z nowoczesnymi siedzeniami i ekranami informacyjnymi, co sugeruje wysoki standard podróży.
Impuls 58 WE to pierwszy skład dedykowany do ruchu aglomeracyjnego, opracowany specjalnie na zamówienie samorządu województwa pomorskiego
Fot. Mirosław Pieślak/ PKP SKM

Czytaj także: PKM Południe jak metro? Już dziś wybierz nazwy dla 6 przystanków

Dlaczego potrzebne są testy pociągów?

Każdy skład kolejowy przed dopuszczeniem do ruchu musi zostać sprawdzony i musi posiadać homologację.

Dalszy ciąg artykułu pod Kalendarzem Wydarzeń

To dosyć długotrwały proces, w ramach którego przeprowadzane są zarówno testy statyczne i dynamiczne. Te drugie odbywają się na specjalnym torze doświadczalnym w Węglewie koło Rawicza oraz na wybranych odcinkach linii kolejowych w całej Polsce. Przez ostatnie noce „58WE” jeździł po Pomorzu. Po co testy?

- Obecni na pokładzie pracownicy Instytutu Kolejnictwa sprawdzają np. współdziałanie składu z systemami bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym – wyjaśnia Jakub Cichosz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Pracownikom instytutu towarzyszą również pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, którzy poznają swoje przyszłe miejsce pracy (testowany skład ma zostać wprowadzony do użytku pod koniec sierpnia).

Na zdjęciu widać nowoczesny pociąg stojący na peronie oświetlonym latarniami, w nocy. Na wyświetlaczu wagonu widnieje napis JAZDA PRÓŻNA, co oznacza, że pociąg jedzie bez pasażerów.
Podczas testów torowych sprawdzane jest m.in. współdziałanie składu z systemami bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym
Fot. Mirosław Pieślak/ PKP SKM

Czytaj także: PKM Południe. Umowa na projekt aglomeracyjnego odcinka ze Śródmieścia do Kowal

58WE od NEWAG. Charakterystyka

Jest pojazd z popularnej rodziny składów Impuls, które produkowane są w Nowym Sączu przez firmę NEWAG. Tym, co odróżnia go od innych składów linii jest to, że jest to pierwszy skład dedykowany do ruchu aglomeracyjnego, został zresztą specjalnie opracowany na zamówienie samorządu województwa pomorskiego.

Skład ma trzy pary drzwi na człon, dzięki czemu wymiana pasażerów na stacjach będzie sprawniejsza, jest on również dostosowany do wysokich peronów na linii SKM. Pojemność jednostki wynosi 500 pasażerów. Do końca 2025 r. NEWAG dostarczy takich 8 składów, a kolejnych 12 w 2026 r.

Zdjęcie przedstawia nocny widok na peron stacji Gdańsk Główny, gdzie stoi nowoczesny skład kolejowy z charakterystycznymi czerwonymi drzwiami. Oświetlenie latarni oraz zabytkowy budynek w tle nadają scenerii klimatyczny, miejski charakter.
Testowany skład Impuls 58 WE na peronie stacji Gdańsk Główny
Fot. Mirosław Pieślak/ PKP SKM

na podstawie tekstu A. Olszaka/pomorskie.eu

TV

Video Player is loading.
Reklama
Aktualny czas 0:00
Czas trwania -:-
Załadowany: 0%
Typ strumienia NA ŻYWO
Pozostały czas -:-
1x
    Budowa ekostrady rowerowej rozpoczęta