• Start
  • Wiadomości
  • Nietypowa 24-metrowa rotunda w Parku Oliwskim. Remont palmiarni dobiega końca

Nietypowa 24-metrowa rotunda w Parku Oliwskim. Remont palmiarni dobiega końca

Dobiega końca ważna inwestycja w Parku Oliwskim. Na jakim etapie jest przebudowa kompleksu palmiarni, w jakim stanie jest roślinność w remontowanej rotundzie i kiedy będzie można podziwiać palmę, sprawdzała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
02.10.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 Łączny koszt realizacji szklanej rotundy wyniósł 11,4 mln zł
Łączny koszt realizacji szklanej rotundy wyniósł 11,4 mln zł
zdj. Jezry Pinkas/gdansk.pl


- Długo oczekiwany przez mieszkańców Oliwy i Gdańska oraz odwiedzających piękny Park Oliwski, remont rotundy powoli dobiega końca – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Był to bardzo skomplikowany projekt architektoniczny, wymagający nie lada sztuki inżynierskiej i to właśnie spowodowało, że prace trwały tak długo. Tej jesieni rotunda zostanie już ukończona oraz udostępniona częściowo do oglądania z zewnątrz.

Kompleks palmiarni w Parku Oliwskim składa się z 4 budynków: rotundy, oranżerii, budynku socjalno-technicznego i szklarni. Budowa budynku socjalnego już się zakończyła, w rotundzie na ukończeniu jest szklenie obiektu, a przebudowa oranżerii jest na etapie prac rozbiórkowych. Na realizację czeka jeszcze budynek szklarni. Rewitalizacja zabytkowych parkowych budynków oprócz zabezpieczenia obiektów przed degradacją, poprawą stanu technicznego, ma na celu wyeksponowanie wartości kulturowych historycznego Parku Opackiego.
Rotudna

Stara rotunda miała około 19 m, nowa rotunda po przebudowie będzie wyższa o 5 metrów.

- Należy podkreślić, że wszystkie rośliny wsadzone w grunt, przeżyły, szorstkowce nawet kwitły – poinformował Piotr Rutkowski, kierownik Pracowni Geobotaniki i Ochrony Przyrody, który dba o roślinność w rotundzie w czasie remontu. - Ta palmiarnia jest cała bezcenna, nie tylko najstarszy daktylowiec, ale także pozostałe rośliny. Jedna z nich, araukaria, była praktycznie uschnięta, gdy prace się rozpoczęły, a teraz ma piękny przyrost.

Z uwagi na nietypowy kształt realizowanego obiektu, projekt rotundy poddano dodatkowym analizom wytrzymałości konstrukcji na obciążenia szczególnie silnym wiatrem. Przeprowadzone na specjalnym modelu ekspertyzy, opracowane przez Politechnikę Gdańską, wykazały, że dla tak nietypowej bryły, wskazane jest wzmocnienie jej stalowej konstrukcji. Zmiana projektu rotundy, zmieniła także zakładaną w przetargu technologię wykonania oszklenia. Podjęta została decyzja o zakończeniu współpracy z wykonawcą po zakończeniu prac konstrukcyjnych. Szkleniem rotundy miała zająć się firma wyspecjalizowana w tym zakresie. W lipcu 2019 umowa z wykonawcą konstrukcji została rozwiązana, następnie ogłoszono przetarg na oszklenie obiektu, który wygrała firma WGsystem Paweł Jedlecki z Gorlic. Koszt realizacji 8,5 mln złotych.

Jednak pierwsze prace rozpoczęto od przesadzenia roślin do parkowych szklarni. Następnie, w celu ochrony pozostałej roślinności - w tym 180-letniego daktylowca - wykonano specjalny tymczasowy tunel z foli. Po zabezpieczeniu roślin, wykonawca rozpoczął rozbiórkę starej rotundy, wybudowano fundamenty pod nową konstrukcję i przystąpiono do montażu stalowych słupów tworzących konstrukcję budynku palmiarni. Po zmianie wykonawcy rozpoczęto szklenie stalowej konstrukcji palmiarni. Prace te pozwoliły również sprawdzić czy nowatorski system montowania szkła za pomocą konsoli i rotul jest właściwy i czy nie wymaga udoskonalenia.

Największym wyzwanie w budowie rotundy było nowoczesne i efektowne oszklenie obiektu
Największym wyzwaniem podczas budowy rotundy było nowoczesne i efektowne oszklenie obiektu
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl


Z uwagi na nietypowy kształt rotundy montaż szyb jest bardzo trudny i czasochłonny. Wszystkie szklane elementy fasady muszą być bardzo precyzyjnie dopasowane, by zamknąć ją w całość. Na teren budowy trafiają już gotowe szyby z zamontowanymi wewnątrz tzw. rotulami, czyli elementami łączącymi szybę ze stalową konstrukcją palmiarni.

Docelowo na stalowej konstrukcji zamontowanych będzie 1400 szt. punktów podtrzymujących szyby, z których każdy jest indywidualnie dopasowany. Dzięki temu każda z szyb montowana jest odrębnie i pracuje niezależnie, co w przypadku ewentualnego uszkodzenia szyby pozwala na jej bezproblemową wymianę. W sumie do oszklenia rotundy potrzebnych jest 420 szt. szyb, z których największe mają powierzchnię ok. 2,6 m2.

Do rotundy będzie wchodzić się przez przebudowywany obecnie budynek oranżerii. Z uwagi na to, że oba obiekty są połączone, pełne udostępnienie szklanej rotundy możliwe będzie dopiero po zakończeniu prac w oranżerii, które planowane jest pod koniec 2021 roku.

Jednak, aby umożliwić odwiedzającym oglądanie palmiarni z bliska, ogrodzenie terenu budowy zostało przesunięte, tak by zwiedzającym mogli podejść do rotundy. Łączny koszt realizacji szklanej rotundy to 11,4 mln zł.

Budowę nowej rotundy, która zmierza do końca wizytowała prezydent Gdańska
Budowę nowej rotundy, która zmierza do końca wizytowała prezydent Gdańska
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl


Oranżeria

Założeniem przebudowy oranżerii jest wyeksponowanie znajdujących się w niej roślin. W obiekcie znajdować się będzie przestrzeń przeznaczona na kawiarnię oraz pomieszczenie, które może zostać wykorzystane na sale konferencyjną lub dydaktyczną. Ponadto zamontowany zostanie system "sterowania klimatem", który zapewni roślinności odpowiednie warunki. Ostatnim elementem prac będzie zagospodarowanie terenu wokół rotundy. Umowa na realizację zadania podpisana została w połowie lipca 2020 roku. Wykonawcą jest firma Kamaro Sp. z o.o. Sp.k. a  koszt  to ok. 7,9 mln złotych. Obecnie trwają prace rozbiórkowe.

Budynek Socjalny

W lipcu 2019 r. zakończyła się budowa  budynku socjalno – technicznego, będącego II etapem rewitalizacji i przebudowy kompleksu budynków palmiarni. Oprócz zaplecza socjalnego, w budynku znajdują się ogólnodostępne toalety oraz węzeł ciepła, niezbędny do utrzymania odpowiedniej temperatury w palmiarni. Wykonawcą robót była firma Kamaro Sp. z o.o. Sp. k. realizacja trwała od listopad 2018 do lipca 2019 r. a jej kosz to ok. 3.5 mln. zł.

TV

Mieszkańcy włączają się w rewitalizację Biskupiej Górki