Kiev Office. Prosto z Gdyni do B90
Kiev Office zagra w klubie B90. To grupa, założona w 2007 roku w Gdyni przez Michała Miegonia (wokal, gitara). Partnerują mu Krzysztof Wroński na perkusji i Joanna Kucharska (gitara basowa, wokal). W ciągu 10 lat zespół zagrał ponad 150 koncertów w kraju i zagranicą, wystąpił między innymi na festiwalach w Jarocinie, Węgorzewie, na Heineken Open’er Festival i na MusikDirekt Fest w szwedzkim Kalmar. Mają na koncie pięć albumów, każdy prezentujący inną twarz i zabawę formami – począwszy od indie rockowgo “Jest Taka Opcja”, poprzez inspirowaną totartem “Anton Globba”, aż po bałaganiarską, ale pełną pozytywnej energii “Zamenhofa”. Kiev Office to zawsze: szaleństwo, spontaniczność, ujmujący garażowy brud, do których należy dodać charakterystyczną produkcję Michała Miegonia, abstrakcyjne teksty i nieoczekiwane wolty stylistyczne, które owocują zaskakującymi utworami. Ich najważniejsze gatunki, w których się poruszają to: alternatywny rock, post punk i new wave.
Kiev Office, Judy's Funeral, Castlings, Klub B90, piątek, 19 maja 2017, godz.19. Bilety 25 zł.
Piotr Rubik i wielkie przeboje
Z zupełnie innej muzycznej planety do Gdańska przybędzie Piotr Rubik, by zagrać w Ergo Arenie koncert zatytułowany "Moja Historia". Na koncercie usłyszymy wielkie przeboje w wykonaniu takich solistów jak Agnieszka Przekupień, Marta Moszczyńska, Marcin Januszkiewicz i Michał Gasz, którzy wraz z Piotrem Rubikiem oraz zespołem muzycznym przedstawią nowe, czasem nieoczekiwane interpretacje znanych piosenek. Piotr Rubik będzie też narratorem koncertu i zdradzi słuchaczom przeróżne ciekawostki związane z tymi utworami.
Z takim repertuarem Rubik odbył w 2016 roku tournee po USA i Kanadzie i został tam entuzjastycznie przyjęty. Czy powtórzy ten sukces w Polsce? Zobaczymy. Gdański koncert jest częścią trasy, na którą składają się jeszcze: Łódź, Wrocław, Poznań, Kraków, Katowice i Lublin.
Piotr Rubik, Ergo Arena, Plac Dwóch Miast 1, piątek, 19 maja, godz. 20. Bilety: od 69 zł.
Do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego na podróż w czasie
GTS, w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich 2017, proponuje w sobotę, 20 maja, wyprawę do XVII wiecznej Szkoły Fechtunku – elżbietańskiego pierwowzoru teatru – w której odbywały się zarówno spektakle teatralne, jak i ćwiczenia oraz turnieje szermiercze.
Dowiemy się czym różni się dawny fechtunek od współczesnej szermierki sportowej i jakie rodzaje białej broni do nich służą. Opowie nam o tym sam Wielki Fechmistrz Gdańskiej Szkoły Fechtunku Tadeusz Pagiński, który szermierczą karierę rozpoczął w 1963 r. Był instruktorem, trenerem, a w 2000 r. Polski Związek Szermierczy nadał mu tytuł fechmistrza. Reaktywował Gdańską Szkołę Fechtunku w 1993 roku.
Pagiński był trenerem kadry olimpijskiej we florecie kobiet w latach 1989-2009 i wychowawcą takich zawodniczek jak Sylwia Gruchała, Magdalena Mroczkiewicz, Barbara Szewczyk-Wolnicka, Anna Wojtczak-Sobczak, Katarzyna Felusiak-Zakrzewska, Agnieszka Szuchnicka-Wąsowicz i Izabela oraz Magdalena Knop. Podopieczne Pagińskiego zdobyły ponad 40 medali IO, MŚ i ME oraz ponad 600 medali MP w różnych kategoriach wiekowych, w tym 27-krotnie tytuł drużynowych mistrzyń Polski.
PROGRAM
Prezentacje dawnej broni, pokazy szermierki oraz zmagania uczestników warsztatów mogą Państwo oglądać przez cały dzień w godz. 10:00 – 15:45, zajmując miejsca siedzące na galeriach dla widzów. Wstęp na galerie w roli widza jest wolny i nie wymaga wcześniejszego zapisu.
Na warsztaty obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc pod adresem: bow@teatrszekspirowski.pl. W treści maila prosimy wpisać: Dni Otwarte UE. Liczba miejsc ograniczona. Nie ma ograniczeń wiekowych dla uczestników warsztatów. Dzieci i młodzież do 18 roku życia mogą wziąć udział w warsztatach pod opieką osoby dorosłej.
Na zwiedzanie obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc pod adresem: bow@teatrszekspirowski.pl. W treści maila prosimy wpisać: Dni Otwarte UE. |
Lekcje fechtunku w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich, Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, sobota, 20 maja, wstęp wolny.
Operowe arie zabrzmią w Filharmonii
W niedzielę, 21 maja Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na dwie godziny zamieni się w scenę operową, a to za sprawą Orkiestry Dętej i solistów z Filharmonii w Kaliningradzie, którym przewodzić będzie dyrektor artystyczny i główny dyrygent Eduard Gantovski.
Trójmiejscy melomani usłyszą arie i duety z takich dzieł operowych, jak m.in. „Aida”, „Wesele Figara”, „Carmen”, „Romeo i Julia” czy „Don Juan”. Wśród wykonawców znajdą się soliści Filharmonii w Kaliningradzie: Artem Hachiyants (tenor), Victoria Bobkov (mezzosopran), Alexander Dudnitsky (baryton), Anahit Mkrtchyan (sopran), Swietłana Polevaya (sopran), Sergey Seldyakov (bas) i Julia Vasil'kova (sopran), a także soliści oper i filharmonii europejskich: Ilona Bagele (mezzosopran, Łotwa), Agne Sabulite (sopran, Litwa) i Bartłomieja Chorąży (tenor, Polska). Gościem specjalnym będzie laureat międzynarodowych konkursów z Chin: Jiang Shanzhun (baryton). Fragmenty orkiestrowe wykonana Orkiestra Dęta Filharmonii w Kaliningradzie pod dyrekcją m.in. Viktora Bobkova i Romana Iwanowa.
Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski.
Opera Europy, koncert w ramach Międzynarodowego Bursztynowego Festiwalu, Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, niedziela, 21 maja, godz. 18. Bilety: 10-55 zł.
Artyści i lokalsi razem - z Europy na Dolne Miasto
Corners to międzynarodowy projekt artystyczny, który jest platformą dla spotkań, rozwoju i współpracy europejskich twórców, badaczy i publiczności. Corners chce zbadać na ile możliwe jest dotarcie i zbudowanie relacji z publicznością: zarówno lokalną jak i europejską, a narzędziem tego porozumienia ma stać się sztuka - instalacje, przeglądy filmów krótkometrażowych i performansy.
W ramach Corners w Gdańsku, od 8 maja pracowali na Dolnym Mieście artyści i artystki z Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii, Irlandii Północnej, Polski, Serbii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. W ten weekend (20 i 21 maja) zobaczymy efekty ich działań.
Wśród polskich artystów zaangażowanych aktualnie w Corners są Lucyna Kolendo, Elvin Flamingo i Maciej Salamon. W latach 2011-2014 brali w nim udział też Jacek Dominiczak, Katarzyna Pastuszak, Katarzyna Krakowiak i Leszek Bzdyl.
- Voiceover to mobilne archiwum opowieści - mówi o swoim projekcie gdańska artystka Lucyna Kolendo. - Proces naszej pracy w każdym nowym miejscu wygląda właściwie tak samo: rozpoczynamy od rozmów z mieszkańcami dzielnicy, nagrywamy ich wspomnienia oraz inspirujące nas dźwięki. Staramy się w pełniejszy sposób zrozumieć miejsce, w którym się znaleźliśmy - również poprzez jego historię. Wynik naszej pracy, czyli audycja radiowa, ogranicza się do stworzenia przestrzeni do wypowiedzi dla mieszkańców - to dla nas ważne, aby całkowicie oddać mikrofon w ich ręce i wysłuchać, co mają do powiedzenia.
Artyści zapraszają więc na niezwykły spacer po dzielnicy - swoiste „safari”, zobaczymy wystawę dokumentującą doświadczenie artystek, które zamieniły się na kilka tygodni swoimi „życiami”, ale też opatrzone poetyckim komentarzem zdjęcia z artystycznych ekspedycji Corners. Usłyszymy instalacje dźwiękowe opowiadające poruszające historie zebrane w różnych zakątkach Europy, obejrzymy też filmy dokumentalne i zaangażowane społecznie performansy.
Pełen program: www.ikm.gda.pl/corners-gdansk-program/.
Wstęp na wszystkie te wydarzenia jest wolny.
O samodzielnym kocie i grzecznym psie
Wystawa "O kocie, co chodzi własnymi drogami, i o psie, który własnych dróg nie szuka" w Muzeum Narodowym, oddziale Etnografii ukazuje nasze wzajemne relacje - ludzi, psów i kotów oraz próbuje odpowiedzieć na pytanie: dlaczego ten związek jest tak wyjątkowy. Prześledzimy zmiany, które zachodziły na przestrzeni wieków w postrzeganiu i traktowaniu zwierząt w różnych kulturach, ujęte w kontekście historycznym, obyczajowym, wierzeniowym. Obejrzymy wizerunki kotów i psów w sztuce, literaturze i folklorze, a najmłodsi odbiorcy poznają bohaterów słynnych seriali, należących już do klasyki filmów animowanych - psa Reksia i kota Filemona.
"O kocie co chodzi własnymi drogami i o psie który własnych dróg nie szuka", Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, ul. Cystersów 19, do 7 maja 2017. Kuratorka: Barbara Maciejewska. Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł.