• Start
  • Wiadomości
  • Nie potrzebuje kierowcy ani paliwa. Po Gdańsku jeździ już autonomiczny autobus

Nie potrzebuje kierowcy ani paliwa. Po Gdańsku jeździ już autonomiczny autobus

Niezbędny do jazdy jest mu system GPS i czujniki. Mowa o autonomicznym autobusie, a własciwie busie, który od piątku, 6 września kursuje z i do gdańskiego ZOO, czyli po ulicy Karwieńskiej. Wypatrujcie tego futurystycznego pojazdu i koniecznie się nim przejedźcie - za darmo! Bus będzie kursował do końca września 7 dni w tygodniu, dwa razy w ciągu godziny. To pierwszy tak nowatorski eksperyment w transporcie publicznym w Polsce.
06.09.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Autonomiczny bus kursować będzie 7 dni w tygodniu, do końca września br.
Autonomiczny bus kursować będzie 7 dni w tygodniu, do końca września br.
Jerzy Pinkas/gdansk.pl


Pojazd autonomiczny w Gdańsku

W piątek, 6 września, miała miejsce inauguracja gdańskiej odsłony wyjątkowego projektu o nazwie „Sohjoa Baltic”. Jej bohaterem jest pojazd o nazwie EZ10, który do końca września kursować będzie po ulicy Karwieńskiej – z i do ZOO. Gdańsk jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się przeprowadzić testy elektrycznego, autonomicznego busa. Celem projektu „Sohjoa Baltic” w skład którego wchodzi nie tylko Polska, ale też partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Norwegii i Danii są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego.

- Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic możemy zaprezentować mieszkańcom niezwykle nowoczesne rozwiązanie transportowe tj. zautomatyzowanego busa - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać i zastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulice miast wyruszą autonomiczne samochody prywatne.


ZOBACZ FILM Z OFICJALNEJ PREZENTACJI AUTONOMICZNEGO BUSA:

 

 

7 dni w tygodniu, dwa razy na godzinę

Bus będzie woził pasażerów za darmo, 7 dni w tygodniu, przez 5 godzin dziennie, do końca września. Autonomiczny pojazd będzie jeździł dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy gdańskim ZOO, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym, do przystanku końcowego na ul. Spacerowej,  i z powrotem. Pasażerowie będą mogli nim jeździć w godz. 10 - 15.

Pojazdem, który porusza się po zaprogramowanej wcześniej trasie, steruje komputer, ale na pokładzie busa obecny będzie jeden z trzech przeszkolonych operatorów (na co dzień to kierowcy pracujący dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów). W razie potrzeby  operator nie tylko zareaguje w sytuacji kryzysowej, np. ominie zaparkowany na trasie samochód, ale też chętnie odpowie na pytania pasażerów. Obecność operatora w pojeździe ma przede wszystkim zapewnić pasażerom poczucie bezpieczeństwa. 

W czasie trwania prezentacji busa, tj. do końca września mieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę: http://badania.gdansk.gda.pl/ankieta/455682/badanie-nt-autonomicznej-mobilnosci.html

Z kolei pasażerowie, po odbyciu przejażdżki trasą pokazową, będą mogli na przystanku wypełnić ankietę, podsumowując swoje odczucia. Takie same kwestionariusze wypełniali pasażerowie w Kongsbergu czy Helsinkach. Dzięki temu, partnerzy projektu Sohjoa Baltic dowiedzą się więcej o poczuciu bezpieczeństwa pasażerów i zapotrzebowaniu na takie rozwiązania.

 

Wykonawcą usługi na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Dostarczyła ona do Gdańska dwa pojazdy EZ10 i zaprogramowała je do poruszania się po trasie. Jeden z nich jest pojazdem rezerwowym. 


Czytaj także: Autonomicznym busem po Gdańsku. Darmowe przejazdy od piątku, 6 września

TV

Nowe auta dla Straży Miejskiej