Premiera NesoBusa
Gdańska premiera polskiego autobusu wodorowego NesoBus odbyła się w poniedziałek, 13 czerwca. Pierwszy “kurs” ekologicznego pojazdu, który nie tylko nie wydziela spalin, napędzany jest wodorem uzyskiwanym w sposób ekologiczny, ale jeszcze oczyszcza zasysane w czasie jazdy powietrze, odbył się na Stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk, w blasku fleszy, z udziałem władz miasta i przedstawicieli producenta - Grupy Polsat Plus.
Autobus na wodór od połowy czerwca na testach na 6 gdańskich liniach. Jak wygląda?
Autobus na wodór rozpoczął testy w Gdańsku
Po południu, w środę, 15 czerwca, NesoBus rozpoczął testy na liniach autobusowych w Gdańsku. Ok. godz. 14 ruszył w pierwszy kurs - z przystanku Dworzec Główny PKP, obsługując linię 111 kursującą do Górek Zachodnich i będzie na niej jeździł do późnych godzin wieczornych.
Projekt PKM Południe. Weź udział w drugiej serii spotkań informacyjnych
W pierwszym przejeździe “wodorowca”, obok zaskoczonych niecodziennym pojazdem pasażerów, uczestniczyli także Piotr Borawski z-ca prezydent Gdańska oraz Maciej Lisicki, prezes GAiT. Pierwsi gdańscy pasażerowie NesoBusa otrzymali od nich pamiątkowe certyfikaty potwierdzające przejazd pierwszym w historii Gdańska autobusem wodorowym oraz drobne upominki.
Jazdy testowe napędzanego wodorem pojazdu będą odbywać się codziennie do 21 czerwca włącznie. Do końca próbnej “służby” w Gdańsku będzie można go spotkać jeszcze na kilku liniach autobusowych. W czwartek, 16 czerwca na linii 130 (wg. planu od samego rana do popołudnia), a w kolejne dni?
- Bieżące informacje dotyczące linii, które obsługiwać będzie NesoBus będziemy podawać na naszym profilu na Facebooku - mówi Anna Dobrowolska rzecznik prasowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jaki zasięg ma NesoBus - autobus na wodór?
Testowany autobus ma zasięg 450 km na jednym tankowaniu, a wodór, którym napełniane są jego zbiorniki o pojemności 1560 litrów jest “zielony” - uzyskiwany jest z wykorzystaniem energii odnawialnej.
Jak działa napędzany wodorem NesoBus?
Wodór, a także tlen potrzebne jest do pracy ogniwa paliwowego umieszczonego na dachu NesoBusa. Tlen pobierany jest z powietrza i oczyszczany przez pojazd podczas jazdy.
W ogniwie zachodzi reakcja fizyko-chemiczna z udziałem wodoru i tlenu. Umieszczona w nim przetwornica wytwarza na bieżąco energię elektryczną, która przemieszczana jest do silników elektrycznych umieszczonych w tylnych osiach kół autobusu.
W trakcie produkcji energii nie ma procesu spalania. Produktem połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym jest emitowana przez autobus przez rurę wydechową destylowana para wodna.
Śródmieście. Burza mózgów wokół Nowej Wałowej - jakiej ulicy chcą mieszkańcy?