Jubileusz Antoniego Pawlaka. Moc wspomnień z okazji 50-lecia twórczości
Narracje to dobrze znany mieszkańcom Trójmiasta festiwal sztuki współczesnej prezentowanej w przestrzeni publicznej Gdańska, odbywający się co roku roku jesienią. Każda edycja ma miejsce w innej dzielnicy, która staje się punktem odniesienia do tematów prac i inspiracją dla artystów. W tegorocznej edycji kuratorki Emilia Orzechowska i Bogna Świątkowska, razem z organizatorem festiwalu - Instytutem Kultury Miejskiej i współorganizatorem - Gdańską Galerią Miejską, zapraszają do odkrywania Przeróbki, pod hasłem: „EXPO Przeróbka. Byliśmy, jesteśmy, będziemy”.
Edycja czułych narratorów
Podczas wydarzenia, które odbędzie się w dwa listopadowe wieczory, zobaczymy prace artystów i artystek, takich jak: Agata Biskup, Paweł Błęcki, Natalia Budnik, Simone De Iacobis (Centrala), Elżbieta Jabłońska, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Mirek Kaczmarek, Małgorzata Kuciewicz (Centrala), Robert Kuśmirowski, Diana Lelonek, Piotr Pawlak, Joanna Rajkowska, Alicja Rogalska, Katarzyna Roj, Mikołaj Szpaczyński, Maryna Tomaszewska, Jaśmina Wójcik i Paweł Żukowski.
- Do tegorocznych Narracji zaprosiłyśmy z Bogną Świątkowską artystki i artystów, których doświadczenia i praktyki twórcze są dla nas punktem wyjścia do wysnucia „czułej narracji” o kryzysie, w jakim się obecnie znajdujemy, ale również o potencjale zmiany - mówi Emilia Orzechowska. - Wsłuchując się w noblowską mowę Olgi Tokarczuk, która stała się dla nas bezpośrednią inspiracją, chcemy wzmacniać wszystkich „czułych narratorów i narratorki” naszej codzienności - oddać im przestrzeń i udzielić głosu, by wybrzmiały miejskie herstorie i historie.
Niezwykłe rzeźby powstają w Stoczni Cesarskiej. Przyjdź obejrzeć artystów przy pracy
Przeróbka - dzielnica z potencjałem
Przeróbka niekoniecznie kojarzy się z działaniami artystycznymi, i w tym właśnie organizatorzy upatrują jej potencjał. To nieduża dzielnica robotnicza - nie ma tu znaczących instytucji, kościoła czy nawet parku. Zabudowa jest jednak stosunkowo różnorodna i składają się na nią zarówno nieduże domy otoczone ogrodami, jak i ceglane kamienice czy nawet 10-piętrowe wieżowce.
Historię Przeróbki można streścić w jednym zdaniu: do XX wieku znajdowały się tu łąki, na których flisacy suszyli - „przerabiali” - zboże sprzedawane w Gdańsku, następnie zaś tutejsza nieduża osada zamieniła się w dzielnicę robotniczą, której kształt i rytm życia wyznaczały Zakłady Taboru Kolejowego. Geograficzne położenie dzielnicy jest niezwykle ciekawe, gdyż zajmuje ona zachodnią część Wyspy Portowej, drugiej - po Wyspie Sobieszewskiej - największej wyspy Gdańska.
- Przeróbka ma tak mało, że mogłaby mieć wszystko - nieograniczony potencjał, którego elementy można wymyślić, przeczuć, przedyskutować, zaprojektować. Jakie pomniki możemy „wyobrazić” sobie, patrząc w przyszłość Przeróbki? Jakie idee i postawy będziemy wynosić na piedestał? - opowiada Bogna Świątkowska. - W haśle „byliśmy, jesteśmy, będziemy”, upamiętnionym przez stojący tu głaz, dostrzegamy międzygatunkowy miks: działań człowieka w przeszłości, istniejącej dziś materii otoczenia oraz potencjału wszystkich pozaludzkich istot, które się tu pojawią. Chcemy być blisko ziemi, głosić postulaty „wspólnoty międzygatunkowej” opartej na porzuceniu starych nawyków i zgubnych przyzwyczajeń, na przerabianiu ich w nową wyobraźnię. Potrzebujemy Przeróbki - i to gruntownej. Spotkajmy się, by w tym, co niedoceniane i poboczne znaleźć olśniewające podpowiedzi.
O festiwalu
Pierwszych kilka edycji festiwalu zdecydowało o jego obecnym kształcie: efektowne instalacje świetlne szybko ustąpiły formom sprzyjającym krytycznemu spojrzeniu na przestrzeń i umożliwiającym zainicjowanie bliższego dialogu z nią. Z każdym rokiem Narracje wchodziły coraz głębiej w miasto - opuściły centrum, by z rosnącą odwagą zapuszczać się w kolejne dzielnice, które stawały się współorganizatorami i współkuratorami festiwalu. Miasto użycza Narracjom swych opowieści, sugeruje wątki, prowokuje rozwiązania, opierając się pewnym realizacjom i sprzyjając innym.
Siła festiwalu polega na szacunku, z jakim jego twórcy podchodzą do żywego organizmu miasta i wyczuciu w sposobie pracy z przestrzenią i jej prawomocnymi rezydentami - mieszkańcami. Projekty prezentowane podczas Narracji powstają przy użyciu różnych technik: są wśród nich prace audiowizualne, świetlne, interaktywne, performatywne, filmowe. Duża ich część powstaje zwykle specjalnie na potrzeby festiwalu i ma charakter site-specific.
Więcej informacji wkrótce na www.gdansk.pl oraz: www.narracje.eu i na Facebooku: Narracje Gdańsk.
Na działanie kulturalne lub społeczne - wsparcie z programu Otwarty IKM