Pierwsze fragmenty tzw. przęseł dojazdowych przetransportowano na teren budowy we wtorkowy wieczór. Przypłynęły do Gdańska na barce z wytwórni Vistal w Gdyni.
W czwartek przyjechała tam Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, by zobaczyć początek montażu.
- To niezwykle skomplikowana i fascynująca operacja inżynierska - mówi wiceprezydent Dulkiewicz. - Wystarczy uświadomić sobie, że plac budowy tak naprawdę znajduje się na barkach. Teraz trwają prace nad montażem przęseł dojazdowych. Na przełomie października i listopada powinien rozpocząć się montaż zwodzonych przęseł mostu. Wszyscy poczujemy, że zakończenie inwestycji zbliża się wielkimi krokami. To będzie ogromna radość dla mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej, ale myślę że także dla wszystkich gdańszczan. Bardzo liczę na to, że stanie się tak, jak zaproponował prezydent Adamowicz i ten most będzie nosił imię 100-lecia Niepodlegości.
Na terenie budowy nowej przeprawy trwają obecnie roboty związane z umocnieniem brzegów oraz prace mostowe związane m.in. ze zbrojeniem ław fundamentowych i betonowaniem kolejnych podpór mostu.
UWAGA! Jest i ważna informacja dla kierowców: w poniedziałek, 4 września, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą, planowane jest wprowadzenie nowej, czasowej organizacji ruchu. Całkowicie wyłączony zostanie jeden pas ruchu i wprowadzony, sterowany sygnalizacją świetlną, ruch wahadłowy na odcinku około 150 metrów, od ul. Piaskowej w kierunku Przejazdowa. Jest to konieczne ze względu na planowane kładzenie nawierzchni, które będzie się odbywać przez całą dobę. W miarę postępu prac obejmować będą kolejne odcinki drogi, zajmując odpowiednio pas prawy lub lewy. Taka organizacja ruchu planowana jest do końca września br.
ZOBACZCIE, CO DZIAŁO SIĘ NA PLACU BUDOWY W OSTATNICH TYGODNIACH:
Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską stanowić będzie część drogi wojewódzkiej nr 501. Zastąpi on przestarzały most pontonowy. Długość samego obiektu wynosić będzie 173 metry, a ze skrzydłami - 181,5 m.
Wszelkie łodzie i łódki bez problemu będą się mijać przy obiekcie - światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosić będzie 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: cztery metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i pięć metrów ponad poziom wody średniej. Planowany czas otwierania obu przęseł zwodzonych to 120 sekund.
Poza wiaduktem i nową, blisko jednokilometrową drogą, powstaje budynek służący do obsługi mostu. Zaplanowano też m.in. przebudowę skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i Drogi Wojewódzkiej 501 oraz przebudowę skrzyżowania ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej.
Inwestycję realizuje Konsorcjum Firm: lider - Metrostav a.s., partner - Vistal Gdynia S.A. oraz partner - Vistal Infrastructure Sp. z o.o., które wyceniło swoje prace na 57 112 606,97 złotych.
Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r. W pierwszym kwartale 2018 r. odbędą się procedury odbiorowe inwestycji.
Przeczytaj także:
Nazwijmy most w Sobieszewie na cześć 100-lecia Niepodległości, proponuje prezydent Gdańska