Budowa nowego Mostu Stągiewnego wkroczyła w decydującą fazę. W niedzielę, 13 marca, całkowicie zamknięte zostało dla ruchu kołowego skrzyżowanie ul. Długie Ogrody z ulicami Szafarnia i Szopy. Był to znak, że lada moment zacznie się niezwykle ciekawa i skomplikowana operacja inżynierska, czyli montaż przęsła. Tak naprawdę do Gdańska przęsło dotarło w trzech częściach. Przywieziono je na ogromnych platformach, które zaparkowały w bezpośrednim sąsiedztwie placu budowy. Każdy z trzech elementów o długości 20 metrów i wadze przekraczającej 40 ton. Do ich montażu wykonawca wynajął dźwig mogący unieść nawet 500 ton.
I zaczęło się. We wtorek około 12.30 zapadła decyzja o przeniesieniu pierwszego z elementów. Dawna konstrukcja mostu została już wcześniej zdemontowana, na wodzie między przyczółkami pojawiła się niezbędna w czasie montażu pływająca platforma. Kiedy tylko pierwsza z części przęsła uniosła się nad ul. Długie Ogrody, od razu pojawiła się publiczność, która na swoich smartfonach chciała zarejestrować ten historyczny moment.
Zobacz relację wideo:
Stalowy fragment już zaledwie po kilku minutach został ułożony nad kanałem łącząc ponownie ze sobą dwa brzegi. Potem przyszła kolej na pozostałe dwa elementy. Za każdym razem operacja wyglądała widowiskowo i za każdym razem zabiegani przechodnie przystawali na chwilę, by oglądać wędrujące w powietrzu, nad ulicą stalowe elementy.
- Oddzielne elementy spoczęły na tymczasowych podestach. Teraz musimy pospawać je i połączyć w jedną całość. Następnie zaczną się typowe prace drogowe, pojawi się jezdnia. Ogromne zwodzone przęsło będzie podnoszone i opuszczane hydraulicznie. Chcemy zgodnie z planem zakończyć prace do 15 czerwca. Potem przyjdzie jeszcze czas na różnego rodzaju próby, na przykład obciążeniowe. Do 31 lipca most powinien być oddany do użytku – mówi nadzorujący prace Dariusz Karnaszewski z firmy Granaria Development.
Przebudowa Mostu Stągiewnego prowadzona jest przez firmę Granaria Development w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, dotyczącym zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów. Modernizacja mostu, która polega nie tylko na wymianie przęsła, ale też na uczynieniu z mostu obiektu zwodzonego, ruszyła w styczniu ubiegłego roku, a wiosną 2021 roku przeniesiono pod wodę, biegnące wcześniej pod stałym przęsłem instalacje (gazową, c.o., teletechniczną i in.). W październiku ubiegłego roku całkowicie zamknięto most, a obok, w miejscu dawnego Mostu Rogoźników, poprowadzono tymczasową kładkę dla pieszych.
Po południowej stronie Mostu Stągiewnego, na wodzie pojawiły się już pomosty nowej mariny. Ona również powstaje jako cel publiczny. Ma się tu znaleźć miejsce dla 60 jachtów.