![Płetwonurek wynurzający się z wody](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202501245334.jpg)
Zastępcy prezydent Gdańska opowiedzieli o bieżących działaniach miasta, w tym kolejnych uzgodnieniach projektu przebudowy, przeprawie promowej dla mieszkańców Stogów i Przeróbki oraz powołaniu zespołu ekspertów z Politechniki Gdańskiej.
Przyspieszenie procedur inwestycyjnych
W ostatnich tygodniach, aby przyspieszyć działania związane z rozpoczęciem inwestycji prowadzono rozmowy z Wojewodą Pomorską i Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego. W toku tych uzgodnień ustalono, że projekt przebudowy mostu Siennickiego posłuży jako nakaz w procedurze naprawczej, co oznacza, że na część zakresu robót nie będzie potrzebne pozwolenie na budowę. Realnie przyspieszy to procedurę o około 30 dni.
- Przechodzimy do drugiego etapu przygotowania inwestycji. Zakończył się proces uzgodnienia dokumentacji z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Dokumentacja w tym zakresie jest gotowa - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Prowadzimy również rozmowy, które przyniosły rozwiązanie w zakresie procedury zgłoszenia inwestycji. Będziemy korzystali z procedury WINB-owskiej, która w związku z sytuacją na moście nakazuje określone działania. Szacujemy, że to pozwoli przyspieszyć wszystkie procedury budowlane, o około 30 dni. Oznacza to, że dokumentacja, która jest przygotowana i jest uzgodniona z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, posłuży jako nakaz budowlany przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w pierwszym etapie inwestycji.
Czytaj także: Zamknięcie Mostu Siennickiego. Najczęściej zadawane pytania
Proces uzgodnień z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków został zakończony. Konserwator Wojciech Chmielewski wydał potrzebne uzgodnienia, co jest kolejnym ważnym krokiem w realizacji przebudowy.
ZAPIS WIDEO BRIEFINGU WS. MOSTU SIENNICKIEGO:
Harmonogram dotychczasowych działań, opinie i ekspertyzy
W kwietniu 2024 roku podpisano umowę z nowym wykonawcą, który realizuje projekt realizacji inwestycji. W maju 2024 roku eksperci z Politechniki wydali opinię techniczną dotyczącą przemieszczania się przyczółków. W dokumencie zalecono m.in. wprowadzenie monitoringu ciągłego przemieszczeń przyczółków i oględzin konstrukcji 2 razy w tygodniu. Zgodnie z zaleceniami, od maja do grudnia 2024 roku monitoring obiektu prowadzono z cotygodniową częstotliwością, a od grudnia została zwiększona. Oględziny i pomiary następowały co 2-3 dni. W połowie grudnia 2024 roku wydano zalecenie przygotowania do wyłączenia obiektu, a 3 stycznia 2025 roku wpłynęła rekomendacja do jego zamknięcia.
- Bardziej intensywne działania związane z monitorowaniem obiektu, czyli oceną zachowań jego poszczególnych elementów, nastąpiły po ekspertyzie, którą zleciliśmy Politechnice Gdańskiej. W wyniku tej ekspertyzy została zawarta umowa z Politechniką, która dotyczyła monitoringu mostu, polegającego na pomiarach obiektywnych i oględzinach. W ostatnim okresie, w listopadzie i grudniu, te pomiary wykazywały przyspieszenie zjawisk niebezpiecznych – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Pojawiła się obawa, że dalsze ruchy obiektu mogą stwarzać zagrożenie katastrofą budowlaną. Po kolejnych pomiarach, na początku stycznia, zapadła decyzja o wyłączeniu mostu z użytkowania, z jednoczesnym powiadomieniem Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Czytaj także: Prom na Martwej Wiśle. Pierwsi mieszkańcy już z niego korzystają
Dokumenty i ekspertyzy dotyczące stanu Mostu Siennickiego znajdują się na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Zależy nam na transparentności całego procesu. Na stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni opublikowane zostały wszystkie ekspertyzy, informacje i dokumenty, które do tej pory były tworzone przez Politechnikę Gdańską, i na podstawie których podejmowane były wszystkie decyzje - wskazał Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.
PREZENTACJA, KTÓRA TOWARZYSZYŁA BRIEFINGOWI WS. MOSTU SIENNICKIEGO:
Ekspertyzy i dalsze działania
W związku z koniecznością oceny stanu technicznego mostu, na teren inwestycji wprowadzamy nurków, którzy sprawdzą jego stabilność przed rozpoczęciem prac przez wykonawcę. Powołaliśmy również zespół ekspertów, który analizuje dalsze przemieszczanie się przyczółków oraz postępującą degradację obiektu. Zadaniem zespołu będzie także wydanie zaleceń do dalszych prac w celu odciążenia przyczółków, tak by umożliwić przywrócenie ruchu pieszego na moście według pierwotnych założeń.
- Z uwagi na dynamikę przesuwania się przyczółków w kierunku wody i stan techniczny mostu, podjęliśmy decyzję o powołaniu zespołu eksperckiego, który na bieżąco będzie oceniał stanu tego obiektu. Dokona tego na podstawie kontroli podpór pali drewnianych, które znajdują się pod filarami mostu i pod przyczółkami, a także rezultatu prac wykonywanych przez nurków - mówi Krzysztof Małkowski, dyrektor DRMG. - Wykonamy także odwierty celem przeprowadzenia badań geologicznych w korpusie jezdni, co pozwoli sprawdzić, czy będzie możliwość przywrócenia ruchu pieszego.
![Trzej mężczyźni podczas briefingu prasowego](https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/202501245346.jpg)
Tymczasowe rozwiązania komunikacyjne
W sobotę, 25 stycznia uruchomiono przeprawę promową. W ciągu pierwszych czterech dni z promu skorzystało ponad 4 tys. osób i przewieziono 500 rowerów. Natomiast ze specjalnej linii autobusowej 911 skorzystało 2,5 tys. osób.
Czytaj także: Prom na Martwej Wiśle. Ponad 2000 pasażerów przez weekend
- Stałe przejście dla pieszych i rowerzystów w ciągu mostu Siennickiego jest naszym priorytetem. Od zamknięcia mostu, 10 stycznia, monitorujemy ruch drogowy i dostosowujemy organizację transportu, w tym komunikację zastępczą, by uniknąć zatorów - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Kluczowym działaniem było również uruchomienie promu i linii autobusowej 911 tylko dla wyspy portowej. Rozwiązania te cieszą się dużym zainteresowaniem. Z przeprawy promowej w 4 dni skorzystało 4000 pasażerów i przewieziono 500 rowerów. Podjęliśmy także decyzję, że budowa stałego rozjazdu nakładkowego dla tramwajów zostanie wyłączona z procedury remontu mostu. Będzie ona realizowana jak najszybciej odrębnym zadaniem i już ogłoszono na to przetarg.
Stały rozjazd nakładkowy zostanie zamontowany w ciągu najbliższych miesięcy i pozwoli na sprawne zmiany organizacji ruchu w tym obszarze.
AUTORKI: Joanna Bieganowska, Paulina Chełmińska/Referat Prasowy UMG