Barka z konstrukcją przypłynęła do Sobieszewa z Gdyni w czwartek, 12 lipca. Prace montażowe rozpoczęły się w poniedziałek, 16 lipca. Polegały one na nasuwaniu konstrukcji stalowej na ścianę przyczółka oraz podłączeniu hydrauliki, czyli głównych sterowników kierujących mostem, łożysk obrotowych i przeciwwagi.
Mimo wcześniejszych szacunków, wskazujących że operacja może potrwać około dwóch tygodni, montaż przęseł trwał zaledwie cztery dni. Czas prac uzależniony był bowiem od warunków pogodowych, a te okazały się sprzyjające.
- Akcja przebiegła szybko i sprawnie, przęsła są już na swoim miejscu - potwierdza Piotr Czech, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. . Pozostało nam zamontowanie siłowników obiektu i prace wykończeniowe. Pierwsze próby podniesienia przęseł przewidujemy na drugą połowę sierpnia br.
W związku z montażem siłowników i brakiem możliwości podniesienia przęseł, zamknięto tor wodny dla dużych jednostek. Przez powstający most będą mogły przepłynąć jedynie łódki, kajaki i barki liczące nie więcej niż 5 metrów wysokości. W przypadku jednostek, które mieszczą się w górnej granicy wysokości, ich przepłynięcie będzie uzależnione również od poziomu wody. Zamknięcie szlaku dla dużych jednostek potrwa do 25 sierpnia.
To nie jedyne prace związane z mostem.
- Równolegle będziemy dostosowywać infrastrukturę drogową, tak by dołączyć istniejący układ drogowy do obiektu – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Gdy zakończą się prace związane z budową nowej przeprawy, stary most pontonowy zostanie rozebrany.
Most w Sobieszewie będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Oficjalne otwarcie planowane jest w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie prawdopodobnie nosił nazwę Mostu Niepodległości, co zaproponował prezydent Paweł Adamowicz.
Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, a ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund.
Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.
Zobacz film z początku montażu: