• Start
  • Wiadomości
  • Mobilna Metropolia, czyli jaka? Weź udział w konsultacjach

Mobilna Metropolia, czyli jaka? 16 marca konsultacje dla mieszkańców Trójmiasta

Jak sprawnie przemieszczać się po Metropolii? Co zrobić, by codzienne podróże były szybsze, komfortowe, ale też przyjazne środowisku? Masz pomysł na to, jak usprawnić transport? Weź udział w konsultacjach społecznych. Trwa drugi etap spotkań prowadzonych w ramach prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności (SUMP), który obejmie cały Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. 16 marca zaplanowano dyskusję z udziałem mieszkańców Trójmiasta. Spotkanie odbędzie się w formule online.
12.03.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
33
Mat. OMGGS

Metropolitalny plan transportowy

SUMP dla metropolii jest realizowany przy współpracy 51 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego. W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duży nacisk położony jest na zaangażowanie mieszkańców jako obecnych i przyszłych uczestników ruchu. Na zlecenie Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot SUMP jest przygotowywany przez konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.
 
 
- Plan Zrównoważonej Mobilności OMGGS określi, jakie działania należy podjąć, by nasze codzienne podróże były bardziej komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku. Dokument, w którym zostaną zaproponowane konkretne pakiety rozwiązań - zgodnie z umową partnerstwa - otworzy furtkę do realizacji inwestycji transportowych i mobilnościowych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej - wyjaśnia Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności OMGGS.
 
wiadukt, po którym jedzie pociąg w tle nowoczesne bloki mieszkalne i morze, po którym płyną statki
II etap konsultacji dotyczy Planu Zrównoważonej Mobilności w metropolii
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Co to jest SUMP?

Głównymi celami SUMP są: redukcja szkodliwych emisji, jakie powoduje transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego. Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdą się informacje o tym, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan połączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta.
 
Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych, jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia. Głównym celem wdrożenia planu jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców OMGGS.

Jakie rozwiązania proponuje OMGGS?

Głównym wyzwaniem dla liczącego niemal 60 gmin i miast obszaru jest integracja transportu. Jej brak prowadzi do sytuacji, w której w ramach OMGGS usługi przewozowe organizuje wielu przewoźników. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej oferuje częściową integrację taryf, jednak możliwości płynące ze współpracy gmin w zakresie organizacji połączeń mogłyby być znacznie szersze. Wyzwaniem staje się także rosnący koszt i malejąca dostępność połączeń międzygminnych. W efekcie rośnie ryzyko mniejszej liczby pasażerów transportu zbiorowego oraz rośnie ruch samochodowy, a wraz z nim korki i problemy z parkowaniem. Na tym etapie rozpatrywane są różne możliwości działań.
 
Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS pokazują, że dziennie wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych, dlatego poprawa połączeń na tych kierunkach powinna być celem zmian wdrażanych w ramach planu. Jedną z możliwych propozycji jest przeorganizowanie połączeń na terenie metropolii w ramach wspólnego finansowania przewozów przez gminy i Samorząd Województwa Pomorskiego. Przekierowanie środków na najbardziej kluczowe połączenia kolejowe i autobusowe, tzw. linie metropolitalne, pomogłoby w spięciu najbardziej newralgicznych kierunków transportowych w OMGGS, poprawę częstotliwości i dostępu usług. Przykładem działania mogłoby być współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych z perspektywy metropolii.
Przeorganizowanie połączeń wymagałoby rozpoczęcia rozmów o zacieśnieniu współpracy gmin w ramach organizacji transportu i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania i biletowania przewozów. Jednym z pomysłów proponowanych w SUMP jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić. Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo - Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS.
 
Z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem. W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe. Polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy, będzie równie ważnym tematem spotkań.
 
Harmonogram konsultacji wraz z linkami do spotkań dostępny jest tutaj
Ci, którzy nie mogą wziąć w nich udziału, będą mogli zapoznać się nagraniami ze spotkań oraz prezentacją, które będą dostępne na stronie https://www.metropoliagdansk.pl/sump.

Uwagi i komentarze, w terminie 6 - 26 marca, można składać mailowo: maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl lub tradycyjną pocztą na adres: OMGGS, ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk.
 
Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

TV

Wieczór dla tramwaju widmo