Warszawska fundacja - podsumowanie w Gdańsku
Obchodząca dziesięciolecie założenia Fundacja im. Stefana Kuryłowicza, która powstała po tragicznej śmierci patrona, jednego z najznamienitszych polskich współczesnych architektów, organizuje dwa konkursy dla przedstawicieli młodego pokolenia w zawodzie architekta.
I choć Fundacja ma siedzibę w Warszawie, w tym roku finał edycji 2021/22 Konkursu TEORIA i Stypendium PRAKTYKA odbył się w Gdańsku, z racji tego, że temat drugiego z nich dotyczył Młodego Miasta, a dokładniej przygotowania projektu dla fragmentu dawnej Stoczni Gdańskiej, obejmującego halę Trasernia i trzech sąsiadujących z nią pochylni (tym terenem zarządza spółka Synergia 99).
Młode Miasto - konsultacje podsumowane, ale to nie koniec. To dopiero początek
Architektura ma dwie nogi
Wydarzenie odbyło się w czwartek, 13 października 2022 w bezpośredniej bliskości konkursowego terenu, w NOMUS Nowym Muzeum Sztuki na Młodym Mieście.
- Pierwszy był konkurs Teoria, ale ponieważ, jak wiemy architektura ma dwie nogi - teorię i praktykę, dwa lata później powołaliśmy konkurs Stypendium Praktyka, który od ubiegłego roku ma nową formułę - mówiła prof. Ewa Kuryłowicz, przewodnicząca rady Fundacji im. Stefana Kuryłowicza. - Oba adresowane są do architektów do 40 roku życia, bo to właśnie młodzi architekci są od tego, aby poprawiać świat.
Na czym polegają konkursy Fundacji im. Stefana Kuryłowicza?
W pierwszym etapie konkursu stypendialnego wybrane na podstawie nadesłanego portfolio grono kilkunastu młodych architektów i architektek zaproszono na dwudniowe warsztaty na Politechnice Gdańskiej, które poprzedziła wizyta w dawnej Stoczni Gdańskiej, z naciskiem na przestrzeń objętą konkursem. Z przedstawionych koncepcji wybrano trzy, które przeszły do II etapu, podczas którego uczestnicy konkursu dalej rozwijali swoje pomysły. Ostatecznie wyłoniono jedną propozycję - pracę “Stocznia - system” przedstawioną publicznie tego wieczoru przez jej autora Cezarego Adamowicza.
W ciągu 10 lat w części Młodego Miasta na półwyspie Drewnica powstanie nowa dzielnica
Dlaczego “Stocznia - system”?
Wyjątek z werdyktu jury:
“Praca “Stocznia - system” Cezarego Adamowicza “to niezwykle ciekawa i spójna kontynuacja idei tradycji przemysłowego dziedzictwa Stoczni Gdańskiej. Autor wnikliwie analizuje proces produkcji statków i przemysłowych charakter konstrukcji architektury. Swój projekt w formie katalogu systemowych rozwiązań opiera nie tylko o charakterystyczne cechy systemu produkcji - jak modularność, elastyczność i powtarzalność - ale wprowadza dodatkowe prospołeczne elementy struktury, takie jak mikroprzedsiębiorczość, w której zbiorowość ma wpływ na kształtowanie przestrzeni wokół siebie. Element mikroprzedsiębiorczości przywodzi na myśl ideę Solidarności, która uwolniła oddolną energię społeczną.
Projekt odwołuje się także do poetyckiego krajobrazu stoczni, w którym choreografia maszyn - tańczących żurawi i nieustannie zmieniających się konstrukcji rusztowań - staje się fascynującym spektaklem otwartym dla mieszkańców i publiczności. Poprzez ten głos laureat ma szansę na wzbogacenie dyskursu nie tylko na temat samego dziedzictwa stoczni i Solidarności, ale także odpowiedzi na ważne pytania: czym w kontekście lokalnej ekonomii miasta jest produkcja i praca.”
Jak chcesz i co chcesz
“Stocznia - system” Cezarego Adamowicza to futurystyczna wizja, której autor opracował system powtarzalnych, dowolnie dobieranych komponentów, z których tak szybko jak rusztowania wokół remontowanego kadłuba statku, stworzyć można przestrzeń zarówno biurową, produkcyjną, jak i audytorium lub szklarnię miejską.
Tylko konstrukcja oparta na systemie słupów posadowionych wokół poszczególnych pochylni i rozpiętej nad nimi swego rodzaju siatki, jest tu stała i to na niej “budowane” mają być poszczególne elementy.
Magazyn okien, fasad, schodów, połaci dachowych, instalacji fotowoltaicznych itd. młody architekt zaplanował w hali Traserni. A wszystko to zarządzane i sterowane ma być za pomocą aplikacji.
Stocznia - jak miasto w ciągłym ruchu
- Inspiracją było dla mnie wrażenie, że stocznia była swego rodzaju miastem w mieście, żywym organizmem, do którego codziennie kilkanaście tysięcy ludzi dojeżdżało do pracy i wszystko było w ciągłym ruchu. Cały ten proces budowania statków, stawiania rusztowań i rozmontowywania ich i to, jak była zbudowana stocznia (modularności i szkieletowości hal, tak samo form stojących na pochylniach), tworzyło pewien ekosystem - opowiadał Cezary Adamowicz prezentując swoją pracę. - Przygotowałem katalog elementów, o które można rozbudowywać projekt w miarę bieżących potrzeb. Aplikacja miałaby na celu nie tylko łatwe dotarcie do potrzebnych komponentów w magazynie, ale także zaplanować umiejscowienie ich w siatce w miejscu najbardziej korzystnym, także dla przestrzeni publicznej.
ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z OGŁOSZENIA WYNIKÓW KONKURSU
Gdańsk także za rok
Laureatką Konkursu TEORIA, na najciekawszy teksty o relacji architektury i kultury została Anna Jaruga-Rozdolska za esej “Mimesis”, który w ramach nagrody, został wydany w formie książki przez Fundację.
Podczas finału zapowiedziano, że kolejna edycja Stypendium PRAKTYKA odbędzie się również w Gdańsku, w obszarze Olivia Centre.
Więcej na temat działalności Fundacji im. Stefana Kuryłowicza i o jej patronie przeczytać można na stronie internetowej.