Międzynarodowy spektakl o kryzysie klimatycznym w Teatrze Szekspirowskim

Proekologiczny spektakl taneczny „Solo”, który powstawał z udziałem choreografów z Argentyny, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii zobaczymy w weekend 15-17 marca w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Zostanie zagrany sześć razy, bo kameralne dzieło może oglądać naraz maksymalnie... 40 osób.
13.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
mężczyzna chowa twarz za trzymanym w dłoniach kwiatem w doniczce
Scenografię i rekwizyty projektu „Solo” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim tworzą śmieci znalezione na plażach i w lasach Norwegii i Gdańska, oraz kwiaty doniczkowe 
fot. Dawid Linkowski / GTS

Pytania o artystę i dzieło w epoce sztucznej inteligencji - wystawa w Zbrojowni Sztuki

- „Solo” to projekt o współtworzeniu na wielu płaszczyznach – łączy prezentacje polskich i norweskich tancerzy profesjonalnych w nieoczywistych przestrzeniach teatru, daje możliwość współuczestnictwa w tanecznej przygodzie młodzieży i seniorom - mówi Anna Szynkaruk-Zgirska, zastępczyni dyrektorki Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, i pomysłodawczyni spektaklu „Solo”. - Naszym celem jest zarówno włączanie publiczności w działania artystyczne, jak i aktywizacja społeczności na rzecz świadomości ekologicznej i roli każdego z nas w dbaniu o środowisko w jakim żyjemy. 

kobieta w czarnej skórzanej kurtce przytula kwiat w doniczce
Pomysłodawczynią spektaklu jest Anna Szynkaruk-Zgirska, zastępczyni dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
fot. Dawid Linkowski / GTS

Kontynuacja przeglądu „Kierunek: Islandia”

Spektakl taneczny „Solo” to finał projektu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „SZTUKA współTWORZENIA. Norweskie klimaty”, realizowanego dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. To rodzaj obliczonej na współpracę bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię kilkunastu państwom Europy Środkowej i Południowej oraz krajom bałtyckim.

Dzięki tzw. funduszom norweskim gdański teatr najpierw podjął współpracę z kolektywem Vinnslan z Islandii, której efektem był przegląd „Kierunek: Islandia” i ubiegłoroczna koprodukcja „Proximity” z udziałem Olgi Bołądź. W tym roku GTS postawił na współpracę z norweskim teatrem tańca współczesnego Panta Rei Danseteater i kolektywem Guerilla Plastic Movement - grupy artystek z Norwegii, które za pomocą środków wizualnych walczą o oceany i morza wolne od plastiku. Efektem jest opowiadający o kryzysie klimatycznym taneczny spektakl w formie... spaceru, do którego scenografia powstała ze śmieci znalezionych na plażach, poboczach dróg i w lasach Norwegii i Gdańska.

- Z pomocą środków wizualnych przedstawimy wiele nieoczywistych przestrzeni naszego teatru, ponieważ spektakl będzie się toczył w różnych lokalizacjach GTS - takich jak korytarze, przedsionki czy pomieszczenia dla aktorów, które zazwyczaj są niedostępne dla publiczności. Zaprosimy widzów do zwiedzania naszego teatru w formie artystycznych prezentacji – dodaje Anna Szynkaruk-Zgirska. 

tancerz w wyskoku na dziedzińcu teatru, na ziemi stoi kilka doniczek z kwiatami
W spektaklu zobaczymy 9 solowych pokazów tanecznych
fot. Dawid Linkowski / GTS

9 solo, 9 tancerzy, 9 choreografów

Zespół Panta Rei Danseteater ma siedzibę w Oslo, gdzie został założony w 2000 roku. Od tego czasu wyprodukował dziesiątki spektakli i zarządzał wieloma dużymi projektami tanecznymi. Oprócz działalności artystycznej i popularyzatorskiej prowadzi program rozwoju dla młodych i profesjonalnych talentów tanecznych. Zespół znany jest z szybkich, barwnych spektakli teatru tańca, które są dostępne dla szerokiego grona odbiorców i prezentowane w różnych przestrzeniach - teatralnych i nieteatralnych.

- „Solo” to spektakl, którym staramy się obudzić w publiczności poczucie sprawstwa i innego spojrzenia na przestrzenie, ale także na taniec. Wydaje mi się, że wiele osób nie ma dostatecznego poczucia tego, jakie taniec daje szczęście. A ta dziedzina zasługuje na to, by ja tak postrzegać - mówi Anne Elise Holck Ekenes, choreografka Panta Rei Danseteater. - W tym przypadku ważne dla nas było uczestnictwo lokalnej społeczności w spektaklu, będzie to można zobaczyć w dwóch grupowych fragmentach przedstawienia. Jeśli chodzi o tytułowe solówki, jest ich 9. Będzie to 9 miniperformansów przedstawionych przez 9 tancerzy, za które odpowiadają różni, posługujący się odmienną estetyką i stylami tańca choreografowie - z Argentyny, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Dzięki temu każdy występ będzie miał inny charakter.

wąskie przejście na dziedzińcu teatru ozdobione girlandą ze śmieci
Spektakl będzie rozgrywał się w różnych przestrzeniach teatru
fot. Dawid Linkowski / GTS

Tancerze skonfrontują się z problemami i wyzwaniami współczesności, takimi jak kryzys klimatyczny, poszukiwanie tożsamości czy samotność. „Solo” to również opowieść o relacji człowieka ze światem, naturą i przestrzenią. Unikalna podróż przez tematy i obrazy, z których wyłania się portret współczesnego człowieka.

- Tancerze, budynek, instalacje i publiczność spotykający się, aby stawić czoła globalnym wyzwaniom zarówno dla jednostek, jak i społeczeństwa, to świetny sposób na spotkanie, dyskusję i podkreślenie znaczenia dwustronnych działań - podkreśla Anne Elise Holck Ekenes.

trzy kobiety siedzą podczas konferencji w luźnej atmosferze, jedna z nich mówi
Po lewej Ellen Pippip Ferner Apalnes - artystka, aktywistka, członkini Guerrilla Plastic Movement (Partyzantka Plastiku), po prawej Anne Elise Holck Ekenes, choreografka, członkini Panta Rei Danseteater. W środku tłumaczka
fot. Dawid Linkowski / GTS

Szczegółowe informacje o spektaklu

„Solo” - koprodukcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Panta Rei Danseteater oraz Guerrilla Plastic Movement. Koncept: Panta Rei Danseteater. Choreografia: Anne Elise Holck Ekenes / Julie Drønen Ekornes / Ina Christel Johannessen / Russell Maliphant / Daniel Mariblanca / Sita Ostheimer/ Harald Beharie / Daniel Proietto. Scenografia: Guerrilla Plastic Movement. Współpraca scenograficzna – Adrianna Witbrodtt i Joanna Róg – Fundacja Horyzont Zdarzeń.

Obsada: Malika Berney - „Mother”, Natalia Dinges – „We'll never be royals”, Sindre Eriksson Vik i uczestnicy warsztatów – „Momentum”, Aurora Itland – „The Island Within”, Artur Grabarczyk – „The Gardener”, Torill Kolsrud – „A Million Little Pieces”, Oliver Sale – „A Knowledge of Hope”, Ellinor Ødegård Staurbakk - „Elemental Traces”, Agata Wierzchołowska – „The Wonderful Art of Denial”, Uczestnicy warsztatów – „Transitions”.

Premiera: 15 marca, godz. 19:00 / 19:30 / 20:00. Kolejne pokazy: 16 i 17 marca, godz. 19:00 / 19:30 / 20:00. Z uwagi, że jest to spektakl wędrowny, tzn. z koniecznością przemieszczania się widzów po zakamarkach teatru, liczba osób na pokazie jest bardzo ograniczona – do ok. 35-40 osób. Czas trwania: 1 h 35. Informacje o biletach: teatrszekspirowski.pl.

Z wolnością przez wieki - nowy film o Gdańsku w europejskiej tv ARTE

TV

Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024 przyznane