Dwie role nowej linii PKM
Gdańsk Południe to obszar podlegający dynamicznym zmianom przestrzennym i społecznym. Stale rosnąca liczba mieszkańców sprawia, że konieczne jest zaproponowanie odpowiednich i dopasowanych do ich potrzeb rozwiązań transportowych.
Odpowiedzią jest projekt rozbudowy systemu szybkiej kolei miejskiej ze śródmieścia Gdańska w kierunku Kowal.
Budowa nowego połączenia kolejowego ma z jednej strony ułatwić mieszkańcom dotarcie do centrum, z drugiej zaś - dzięki wykreowaniu atrakcyjnych przestrzeni publicznych wokół przystanków - zapewnić im możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb jak najbliżej domu.
Z węzła Kowale do centrum Gdańska w 14 minut? Jest przetarg na dokumentację nowej linii PKM
Zagospodarowanie otoczenia przystanków PKM
W 2020 roku Biuro Rozwoju Gdańska, analizując uwarunkowania przestrzenne, środowiskowe oraz transportowe, opracowało kilka propozycji przebiegu nowej linii kolejowej przez obszar Gdańska Południe. To właśnie opracowanie stanowiło podstawę dla dalszych prac studialnych podjętych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zleconego przez PKM SA. Studium to ostatecznie wskazało wariant inwestycyjny dla całego przebiegu nowej linii.
Jednocześnie Biuro Rozwoju Gdańska wraz z partnerami, m.in. Pomorską Koleją Metropolitalną, prowadziło prace związane z wykreowaniem wizji zagospodarowania otoczenia sześciu przystanków planowanej linii kolejowej:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice - Świętokrzyska
- Niepołomincka
- Wielkopolska
- Kowale
Budżet Obywatelski. Orunia Górna - Gdańsk Południe: inwestycja nie tylko dla rowerzystów
TOD dla Gdańska Południe
Autorzy opracowania starali się maksymalnie wykorzystać potencjał terenu. Planowana linia PKM Południe przebiegać będzie zarówno przez historyczną tkankę miejską, nowe osiedla, jak i tereny dotąd niezainwestowane.
Przedstawiona wizja stawia sobie za cel poprawę jakości życia w tej części Gdańska. W otoczeniu przystanków proponowana jest lokalizacja atrakcyjnych przestrzeni publicznych, nowych miejsc pracy, biur, usług - także usług społecznych. Jest to zgodne z zasadą Transit Oriented Development (TOD), która zakłada takie właśnie zagospodarowanie przestrzeni wokół przystanków transportu zbiorowego. Dodatkowo wizja zakłada powstanie terenów zielonych, parków, szkół, przedszkoli, bibliotek i domów sąsiedzkich oraz poszerzenie oferty kulturalnej.
Dzielnicowa choinka po raz pierwszy na Oruni Górnej - Gdańsku Południu
Miasto kompaktowe
Przyjęte przez autorów opracowania założenia urbanistyczne to wielofunkcyjność, zabudowa pierzejowa, ulice handlowe, wzmocnienie walorów środowiskowych, utworzenie sieci przestrzeni publicznych oraz powiązań pieszych i rowerowych.
Zaproponowana wizja realizuje ideę miasta kompaktowego, pozwalającego mieszkańcom na zaspokojenie podstawowych potrzeb (np. zakupy, rekreacja, usługi społeczne) na dystansie 15-minutowego spaceru. Jest także zgodna z założeniami polityk miejskich: Gdańską Polityką Zieleni, Gdańską Polityką Wodną, opracowaniami Gdańskie Przestrzenie Lokalne oraz STeR 2.0.
Opracowanie jest dostępne na stronie internetowej BRG
oprac. IB