• Start
  • Wiadomości
  • Mgła na lotnisku? Dla gdańskiego portu lotniczego to nie problem

Mgła na lotnisku? Dla gdańskiego portu lotniczego to nie problem

Port Lotniczy Gdańsk zrealizował w 2024 roku rekordową liczbę ponad 56,8 tys. operacji lotniczych. Przez te 12 miesięcy przy mglistej pogodzie nie wylądowały w sumie tylko trzy samoloty. I to z powodu braku odpowiedniego wyposażenia maszyny - a nie lotniska, które od czterech lat posiada jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III.
09.01.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widzimy samolot przygotowujący się do startu lub lądowania na pasie lotniska spowitym gęstą mgłą, co nadaje scenie tajemniczy nastrój. Na pierwszym planie widoczny jest samochód obsługi lotniska, jadący wzdłuż świetlnych oznaczeń pasu startowego.
Poranek na płycie Portu Lotniczego Gdańsk, zdjęcie ilustracyjne
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Nowy rekord Portu Lotniczego Gdańsk. Ponad 6 mln pasażerów, a rok jeszcze trwa

Jak działają systemy ILS na lotniskach?

Z systemów ILS (Instrument Landing System) kategorii III korzystają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle. Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR, runway visual range) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera.

System składa się m.in. z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności.

Pamiętać trzeba, że zapewnienie najnowocześniejszego systemu ILS przez lotnisko to jeszcze nie wszystko: - Do wykonywania operacji w warunkach ograniczonej widzialności potrzebny jest także odpowiednio wyposażony samolot i jego załoga z odpowiednimi do tego uprawnieniami (różne linie lotnicze i różne typy samolotów mogą mieć inne minimalne warunki, w których są w stanie wylądować bezpiecznie) - tak o warunkach potrzebnych do bezpiecznego lądowania w przypadku mgieł opowiadała nam Barbara Wygońska z Gdańskiego Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego, kiedy przyglądaliśmy się pracy Portu Lotniczego Gdańsk od podszewki. 

Na zdjęciu widać wnętrze nowoczesnego budynku, prawdopodobnie lotniska, z przeszklonymi ścianami, przez które dostrzegalne są osoby siedzące na krzesłach w poczekalni. W tle widoczne są stalowe konstrukcje i duży baner reklamowy, nadające przestrzeni industrialnego charakteru.
Pasażerowie oczekujący na lot w Porcie Lotniczym Gdańsk
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Farma fotowoltaiczna, a pod nią parking - nowa inwestycja Portu Lotniczego Gdańsk

Statystyki systemu ILS kat. III na lotnisku w Gdańsku

W ubiegłym roku gdański port lotniczy 95 razy uruchomił procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). Do lądowania z powodu mgły nie podeszły w tym czasie tylko trzy załogi - właśnie z powodu niewystarczającego wyposażenia ich samolotów. 

- Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa ten jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych. Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł - powiedział Jarosław Trzoska, kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk, dodając, że obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, co zdarzające się zakłócenia sygnału GPS, które doskwierają liniom lotniczym i ich załogom.

ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, po czterech latach prac.

 

TV

Gdańska Wigilia 2024 na Długim Targu