Nowy rekord Portu Lotniczego Gdańsk. Ponad 6 mln pasażerów, a rok jeszcze trwa
Jak działają systemy ILS na lotniskach?
Z systemów ILS (Instrument Landing System) kategorii III korzystają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle. Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR, runway visual range) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera.
System składa się m.in. z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności.
Pamiętać trzeba, że zapewnienie najnowocześniejszego systemu ILS przez lotnisko to jeszcze nie wszystko: - Do wykonywania operacji w warunkach ograniczonej widzialności potrzebny jest także odpowiednio wyposażony samolot i jego załoga z odpowiednimi do tego uprawnieniami (różne linie lotnicze i różne typy samolotów mogą mieć inne minimalne warunki, w których są w stanie wylądować bezpiecznie) - tak o warunkach potrzebnych do bezpiecznego lądowania w przypadku mgieł opowiadała nam Barbara Wygońska z Gdańskiego Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego, kiedy przyglądaliśmy się pracy Portu Lotniczego Gdańsk od podszewki.
Farma fotowoltaiczna, a pod nią parking - nowa inwestycja Portu Lotniczego Gdańsk
Statystyki systemu ILS kat. III na lotnisku w Gdańsku
W ubiegłym roku gdański port lotniczy 95 razy uruchomił procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). Do lądowania z powodu mgły nie podeszły w tym czasie tylko trzy załogi - właśnie z powodu niewystarczającego wyposażenia ich samolotów.
- Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa ten jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych. Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł - powiedział Jarosław Trzoska, kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk, dodając, że obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, co zdarzające się zakłócenia sygnału GPS, które doskwierają liniom lotniczym i ich załogom.
ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, po czterech latach prac.