Mevo 2.0 coraz bliżej. Pierwsze nowe rowery systemu są już w Gdańsku, na razie 95

Mają ramy w kolorze czerwonym i czarne błotniki - do Gdańska dotarł pierwszy transport rowerów Mevo 2.0 - dokładnie w rok po podpisaniu umowy z wykonawcą systemu CityBike Global S.A. Na razie są to wyłącznie egzemplarze z napędem tradycyjnym. W systemie ma być w sumie 4099 rowerów - w tym 3099 z napędem elektrycznym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Mevo 2.0 oddane będzie do użytku mieszkańców i turystów w połowie roku, najprawdopodobniej w lipcu.
09.02.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na pierwszym planie czerwony rower miejski, za nim widoczne rzędy takich samych rowerów ustawione w hali
Jeszcze bez logo systemu roweru publicznego, ale już w gdańskim magazynie wykonawcy - pierwszych 95 rowerów o napędzie tradycyjnym już w Gdańsku
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Mevo 2.0 - na jakim etapie w rok po podpisaniu umowy?

Jak zapewnia Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu MEVO w OM GGS, każdego kolejnego tygodnia docierać będą po trzy transporty z około setką rowerów tradycyjnych, wszystkie dotrą do Gdańska do połowy marca. Dostarczenie rowerów o napędzie elektrycznym powinno nastąpić wkrótce potem.

Równolegle trwają prace nad nową aplikacją, która służyć będzie użytkownikom z 16 gmin OM GGS do wypożyczania jednośladów i nad pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu. Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii (zamówionych u szwajcarskiego producenta). Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który rozpoczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.

Umowa na nowe Mevo podpisana. Na metropolitalne rowery wsiądziemy w czerwcu 2023

rowery w rzędach w magazynie
Rozruch systemu Mevo 2.0 rozpocznie się 8 kwietnia 2023, do tego czasu oprócz rowerów zwykłych, do Gdańska trafić też powinna odpowiednia transza "elektryków"
Fot. OM GGS

Więcej o rowerach i systemie

  • Rowery będą miały 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Zwykły rower waży 22 kg, elektryczny niecałe 33. Niezależnie od rodzaju napędu, pojazdy będą wyposażone w zintegrowane hamulce tarczowe na przednim kole, koła o średnicy 26 cali będą miały opony z wkładką antyprzebiciową. Na kierownicy zamocowane zostaną koszyki o pojemności min. 10 litrów z zabezpieczeniem przewożonego bagażu z pięciu stron.
  • Bateria w nowym modelu “elektryka” znajduje się w ramie (poprzednio w bagażniku nad tylnym kołem). Panel z diodami informującymi o stopniu jej wyczerpania umieszczono na kierownicy. Przy pełnym naładowaniu bateria pozwoli na pokonanie 100 km (poprzednio rowery miały zasięg 60 km).
  • Punkty ładowania baterii powstaną w każdej gminie. 
  • Nowe Mevo będzie działało w systemie 9+3: od marca do listopada (przez 9 miesięcy) dostępne będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego (przez 3 miesiące) - 50 proc.
dwa rzędy czerwonych rowerów ustawione w hali
Umowa z City Bike Global została podpisana na sześć lat, wykonawca systemu postawił wyłącznie na nowe jednoślady
Piotr Wittman / www.gdansk.pl

Ile rowerów w systemie Mevo 2.0?

Przypomnijmy - umowa z City Bike Global została podpisana na sześć lat. Do dotychczasowych 14 samorządów (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. To zmiana, na którą przystał Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Według wcześniejszych założeń CityBike Global miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczone przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana zagranicznym właścicielom. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.

Po uruchomieniu systemu w całości, do dyspozycji mieszkańców będzie 3099 rowerów elektrycznych i 1 tys. tradycyjnych oraz 717 stacji. W Gdańsku stacji będzie 368, rowerów zaś 2226.

Mevo 2.0 - wszystkie rowery systemu będą nowe. To decyzja operatora

TV

Mieszkańcy Młynisk i prezydent Gdańska przy jednym stole